Oversigten medtager automatisk ny lovgivning, domme, afgørelser, meddelelser mv., der er offentliggjort efter redaktionens afslutning. Vejledningsteksten tager derfor ikke højde for disse juridiske nyheder. Medtagelsen på listen er ikke udtryk for, at der er taget stilling til eventuel præjudikatsværdi eller lignende. Det bemærkes, at der kan være nyheder fra de seneste 2 uger, som endnu ikke vil kunne ses i oversigten. |
--- Afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser mv. (offentliggjort efter 31. december 2018) --- |
SKM2019.150.BR | Fri bil - beskatningsgrundlag ved overdragelser mellem interesseforbundne parter (11. marts 2019) |
|
Indhold
Dette afsnit beskriver, hvordan den skattepligtige værdi af fri bil sættes.
Afsnittet indeholder:
- Procentreglen
- Miljøtillæg.
Se også
Se også afsnit C.A.5.14.1.7 Opgørelse af bilens værdi.
Procentreglen
Den skattemæssige værdi af fri firmabil sættes til en procentdel af bilens værdi. Se LL § 16, stk. 4.
Den skattepligtige værdi af fri bil sættes til 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og 20 pct. af resten. Den skattepligtige værdi beregnes dog altid af mindst 160.000 kr.
Til den skattepligtige værdi lægges altid et miljøtillæg, for at finde beskatningsgrundlaget, se herom nedenfor og i C.A.5.14.1.7.
Miljøtillæg
Der skal lægges et miljøtillæg oven i værdien af fri bil. Se LL § 16, stk. 4. Denne regel gælder fra og med 2010. Der medregnes dog ikke udligningstillægget på diselbiler, ligesom eventuelt privatbenyttelsestillæg heller ikke medregnes.Tillægget er på samme størrelse som ejerafgiften eller vægtafgiften for den pågældende bil, og skal lægges til den skattepligtige værdi. Tillægget er fra og med 2013 på 1,5 gang størrelsen af ejerafgiften eller vægtafgiften for den pågældende bil. Følgende skal dog ikke regnes med:
efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller vægtafgiftsloven.