Indhold

Dette afsnit beskriver de overordnede principper, der er gældende for, i hvilken rækkefølge RIM skal foretage retskraftvurdering af fordringer, der er til inddrivelse hos RIM efter bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige (inddrivelsesbekendtgørelsen) § 49.

Afsnittet indeholder:

  • Hovedregel

  • Renter og lignende ydelser

  • Anvendelsen af frivillige indbetalinger

  • Retskraftvurdering i forbindelse med modregning

Hovedregel

RIM har til opgave, at vurdere om fordringer, inklusiv renter, gebyrer og andre omkostninger som vedrører disse fordringer, som er overdraget til RIM til og med d. 22.11.2021 er retskraftige.

INDOG § 4 finder ikke anvendelse på rækkefølgen for retskraftvurderingerne.

Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 49, stk. 1.

RIM retskraftvurderer fordringer i nedenstående rækkefølge:

  1. Bøder

  2. Private krav på underholdsbidrag

  3. Alle øvrige fordringer

Retskraftvurderingen af bøder søges så vidt muligt gennemført inden udløbet af forældelsesfristen for bødens forvandlingsstraf. Alle andre krav retskraftvurderer RIM således, at det størst mulige beløb i forhold til den anvendte tid søges retskraftvurderet.

Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 49, stk. 2.

Renter og lignende ydelser

Renter og lignende ydelser retskraftvurderes alene, hvis den fordring, de vedrører, er retskraftig.

Hvis renter eller lignende ydelser afskrives efter INDOG § 16, stk. 1, fordi det vil være forbundet med uforholdsmæssige omkostninger at foretages en retskraftvurdering af dem, skal retskraftvurdering af disse fordringer ikke finde sted.

Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 49, stk. 5.

Anvendelsen af frivillige indbetalinger

Hvis RIM modtager en frivillig betaling fra skyldner, anvendes beløbet til at dække de fordringer, som RIM har konstateret retskraftige. Dette skal ske i overensstemmelse med INDOG § 4.

Hvis der herefter er beløb i overskud, og skyldneren har anden gæld med tvivlsom retskraft, som er under inddrivelse hos RIM, retskraftvurderer RIM ud fra dækningsrækkefølgen i INDOG § 4, stk. 1 og 2 så stor en del af gælden, som beløbsmæssigt svarer til det overskydende beløb. Renter og lignende ydelser retskraftvurderes dog sidst efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 49, stk. 5, 1 pkt.

RIM kan dog fravige denne rækkefølge for retskraftvurderingerne, hvis RIM vurderer, at det væsentligt vil forsinke anvendelsen af det overskydende beløb til dækning af skyldnerens øvrige gæld, som er under inddrivelse. I så fald kan RIM retskraftvurdere og dække de fordringer, der vurderes hurtigst at kunne anvendes til dækning med det overskydende beløb.

Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 49, stk. 3.

Retskraftvurdering i forbindelse med modregning

►Nedenstående følger af en ændring af inddrivelsesbekendtgørelsen som ændret ved bekendtgørelse nr. 1494 af 11.12.2018.

I den situation hvor RIM skal foretage dækning eller retskraftvurdering i forbindelse med modregning, herunder i forbindelse med anvendelsen af et overskydende beløb efter INDOG § 4, stk. 5 og inddrivelsesbekendtgørelsens § 7, stk. 4 og 5, kan rækkefølgen for dækning af fordringer i INDOG § 7, stk. 1, nr. 2 efter INDOG § 4, samt retskraftvurderingsrækkefølgen efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 49, stk. 2, fraviges.

Fravigelsen af rækkefølgen for dækninger i henhold til ovenstående skal ske således, at de fordringer, som ikke kan dækkes uden nærmere undersøgelse, ikke bliver dækket, når det af hensyn til overholdelse af udbetalingsfristen findes hensigtsmæssigt. Ligeledes kan retskraftvurderingsrækkefølgen i henhold til ovenstående fraviges, når det af hensyn til overholdelse af udbetalingsfristen findes hensigtsmæssigt.

Yderligere kan fravigelsen efter ovenstående i forbindelse med anvendelse af overskydende beløb efter INDOG § 4, stk. 5 og inddrivelsesbekendtgørelsens § 7, stk. 4 og 5 ske, når det findes hensigtsmæssigt.◄

 

Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 49, stk. 4.