Indhold

Dette afsnit beskriver fremgangsmåden ved fremsendelse af bistandsanmodning til International Inddrivelse.

Afsnittet indeholder:

    • Anmodning om bistand
    • Blanketter
    • Oplysninger
    • Dokumentation
    • Adresseforespørgsel
    • Forkyndelse.

Anmodning om bistand

En anmodning om bistand til inddrivelse af skatte- og afgiftskrav mv. i udlandet skal fremsættes over for International Inddrivelse.

Blanketter

Blanketterne, der skal anvendes, når der anmodes om inddrivelse, kan kun hentes via International Inddrivelses miniportal på intranettet. Blanketterne sendes via e-mail til International-inddrivelse.toender@gaeldst.dk

Oplysninger

Følgende afsnit skal altid være udfyldt:

    • cpr. nr. / CVR. nr. samt SE.nr.
    • navn og adresse i udlandet, evt. arbejdsgver
    • skattens/afgiftens art
    • perioden kravet vedrører
    • forfalds- og forældelsesdato for det enkelte krav
    • kravets samlede størrelse
    • den enhed under RIM, som er afsender.

Dokumentation

Følgende betingelser og dokumentationskrav skal iagttages ved fremsendelsen til International Inddrivelse:

    • Kravet skal opfylde de fastsatte beløbsgrænser,
    • der skal som udgangspunkt mindst være 6 måneder til, at kravet forældes,
    • krav, der ikke kan dokumenteres, kan ikke fremsendes til inddrivelse,
    • passende inddrivelsestiltag skal være iværksat, uden at dette har ført til fuld betaling,
    • krav, der er baseret på foreløbige fastsættelser, er som udgangspunkt retskraftige, men i det omfang, at krav beror på skøn, bør man, inden man sender kravet til inddrivelse i udlandet prøve, om der er realitet bag kravet.

Adresseforespørgsel

Anmodning om oplysninger sendes via e-mail til International-inddrivelse.toender@gaeldst.dk

Forkyndelse

Ved anmodning om forkyndelse i en anden medlemsstat skal anmodningen og det dokument, der skal forkyndes, fremsends til International Inddrivelse.