Identifikationsoplysninger om herboende - indlænding
Ved indlænding forstås en person, der har bopæl eller er hjemmehørende her i Danmark.
Den som opretter en konto, skal oplyse om kontohaverens navn, adresse og personnummer eller virksomhedsnummer. Hvis der er ændringer i oplysningerne, skal kontohaver oplyse om dette inden et måned efter, ændringen er sket.
En konto må ikke oprettes før der er afgivet identifikationsoplysninger og forevist fornøden legimitation. Det står i skattekontrollovens § 8 R.
I har pligt til, at indhente korrekte identifikationsoplysninger om den, der skal indberettes om. Det står i skattekontrollovens § 8 Q.
Kan det ikke ved etableringen af et retsforhold afklares, hvem der skal indberettes om, indberettes identifikation på den, retsforholdet er etableret med.
Når retsforholdet er afklaret, indhentes og rettes identifikationsoplysningerne, hvis de mangler.
Krav til kundens legimitation
Krav til kundens legimitation ved afgivelse af identifikationsoplysninger følger reglerne i "hvidvaskningsloven" (Lov nr. 651 af 8. juni 2017, kapitel 3) og dette gælder, uanset om oplysningerne bruges til den nationale eller internationale indberetning.
Vi anbefaler, at der ved afgivelse af identifikationsoplysninger forevises billedlegitimation, fx pas eller nationalt ID-kort. Billedlegitimationen bør kontrolleres mod en anden type legitimation, fx sundhedskort.
Er der ikke billedlegitimation, kan I bruge fx dansk sundhedskort, dåbs- eller navneattest, vielsesattest, årsopgørelse fra Skattestyrelsen eller andet, som bærer cpr-nr.
Hvis den indberetningspligtige ligger inde med tidligere fremsendt dokumentation, hvoraf oplysningerne fremgår, og der er uoverensstemmelse mellem disse oplysninger i forhold til hvad der oplyses i erklæringen, skal dette dog give anledning til yderligere undersøgelse.