De danske finansielle institutter er pålagt en særlig indberetningspligt for årene 2015 og 2016 for betalinger til konti, der tilhører ikke-deltagende finansielle institutter. Se IGA'ens artikel 4, stk. 1, litra b og bekendtgørelsens § 49, stk. 3, og § 68.
Denne særlige indberetningspligt er kun relevant, når kontohaveren er et finansielt institut. Se afsnit F.A.T.5.2.2 om, hvordan det fastslås, om en kontohaver er et finansielt institut.
IGA'ens bilag 1, afsnit IV.D.3, fastlægger derudover følgende:
- De danske finansielle institutter kan gå ud fra, at der normalt ikke er indberetningspligt, og kan kontrollere dette ved at efterse IRS' hjemmeside over GIIN-numre (bekendtgørelsens § 52, nr. 1), hvor kontohaverne er:
- Andre danske finansielle institutter.
- Finansielle institutter i andre jurisdiktioner, der har indgået en IGA med USA. US Treasury offentliggør på sin FATCA-hjemmeside løbende en liste dels over hvilke jurisdiktioner der har indgået aftaler med USA, og dels over jurisdiktioner, der er i fremskredne forhandlinger med USA, og hvis finansielle institutter derfor skal behandles, som om der var indgået en aftale. Oversigt.
- IRS kan dog individuelt klassificere et finansielt institut som ikke-deltagende. Dette kan både overgå danske finansielle institutter ifølge regler, som findes i IGA'ens artikel 5, stk. 2, og andre partnerjurisdiktioners finansielle institutter. Konti tilhørende sådanne finansielle institutter er ikke indberetningspligtige, men betalinger til kontohaveren skal indberettes (bekendtgørelsens § 52, nr. 2).
- Konti, der tilhører finansielle institutter i jurisdiktioner, som ikke findes på den ovennævnte liste, er som teoretisk udgangspunkt indberetningspligtige, men vil i praksis ofte være undtaget fra indberetningspligten alligevel. Et dansk finansielt institut, der vil undersøge, om dette er tilfældet, skal efter bekendtgørelsens § 52, nr. 3, gøre et af følgende:
- Undersøge det udenlandske finansielle instituts FATCA-status ved at tjekke, om det har registreret sig på IRS' hjemmeside med et GIIN-nummer som et af følgende:
- Deltagende fremmed finansielt institut (hvilket er det normale).
- Registreret skønnet efterretteligt fremmed finansielt institut.
- Indhente en egenerklæring, det vil sige en IRS W 8-blanket eller tilsvarende, om at det tilhører én af de kategorier af finansielle institutter, som er undtaget fra indberetningspligt som en af disse:
- Certificeret skønnet efterretteligt fremmed finansielt institut
- Fritaget retmæssig ejer
- Undtaget fremmed finansielt institut.
De ovennævnte begreber hidrører alle fra amerikansk skatteret. Begreberne "fritaget retmæssig ejer" og "skønnet efterretteligt finansielt institut" er beskrevet i IGA'ens bilag 2, der samtidig indeholder en oversigt over, hvilke danske finansielle institutter der ved aftalen er henført til disse undtagelser.
Bemærk, at listen i IGA'ens bilag 2, afsnit I, ikke skal opfattes, som om fx danske kommuner pr. definition er finansielle institutter. Meningen er, at finansiel virksomhed, som en dansk kommune eventuelt måtte påbegynde, vil være undtaget fra indberetningspligt, fordi kommunen i givet fald vil opfylde betingelserne for at være klassificeret som en fritaget retmæssig ejer.
Alle andre IGA'er indgået af USA med andre jurisdiktioner indeholder et tilsvarende bilag, men ikke nødvendigvis med helt tilsvarende indhold. Har det danske finansielle institut indhentet en egenerklæring, dvs. en IRS W 8-blanket som nævnt ovenfor, og har det udenlandske finansielle institut heri angivet sig som tilhørende en af disse kategorier, er det danske finansielle institut dog ikke forpligtet til at efterse den pågældende IGA.
Hvis det efter gennemførelse af den procedure, der er beskrevet ovenfor, konstateres, at kontohaveren er et udenlandsk finansielt institut, som hverken er FATCA-registreret eller omfattet af en af undtagelserne, omfattes kontoen af den særlige indberetningspligt.