►
Hvornår skal I benytte funktionen invalidere?
Hvis det er det korrekte KontoID, du har indberettet til SKAT og det er for den korrekte indberetningstype og periode, vil vi opfordre dig til at lave enten en ny initiel indberetning (hvis ingen gældende status er på kontoen) eller en rettelse til dette KontoID.
Hvis du kommer til at bruge et KontoID, der ikke findes i jeres system, skal du lave en invalidering. Det er vigtigt at få invalideret disse, da KontoID er den kontoførendes entydige identificering af en konto og hvis den ikke findes, er der behov for denne oprydning. I skal kun indberette de konti, I har pligt til at indberette om.
Du skal også bruge invalidering, hvis du har indberettet på et KontoID der findes, men det er den forkerte periode eller indberetningstype, du har benyttet.
Er status for kontoen "Invalideret" og det er en fejl, skal der laves en ny enkeltindberetning.
◄
Trin 1: Find en indberetning
Følg vejledningen til søgning i afsnit 6.2 og find den aktuelle indberetning.
Trin 2: Vis en indberetning
- Klik på link under Status kolonnen i søgningsresultat.
Her vises den pågældende indberetning med mulighed for invalidering.
Trin 3: Invalider en indberetning
Indberetning med fejl:
- ►Fejlbeskrivelsen under overskriften vises kun, hvis status på kontoen enten er "FejlKonto" eller “FejlKontohaver".
Fejlteksten vises ikke på "FejlIndberetning", men hvis du har behov for at finde fejlnumre på "FejlIndberetning", kan du se det i historikken for kontoen eller i søgeresultatet i csv-filen (læs mere om dette i afsnit 6.2).◄
Indberetning med advis:
Invalidering af indberetning:
- Klik "Invalider"
- Dialogboks vises med teksten "Vær opmærksom på at vi nu invaliderer din indberetning".
- Klik på "OK" i dialogboksen (den pågældende indberetning bliver tildelt status "Invalideret").
Ved klik på "Ny indberetning", vises trin 1 i enkeltindberetning (se afsnit 4.1).
Ved klik på "Tilbage" bliver den sidste søgning udført og de seneste resultater vises.