Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Regelgrundlaget for kommunale servicecentre
  • De kommunale servicecentres kompetence.

Regelgrundlaget for kommunale servicecentre

Skatteministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i landets kommuner skal løse opgaver, der har karakter af borgervejledning og lignende faktisk forvaltningsmyndighed, og som efter SFL § 1 hører under SKATs opgaver. Se SFL § 16, stk. 2.

Skatteministeren har udnyttet denne bemyndigelse. Se bkg. nr. 1007 af 20. oktober 2005 om kommunernes borgerbetjening på skatteområdet.

De kommunale servicecentres kompetence

De kommunale servicecentre kan give generel vejledning og i visse tilfælde kan de også udøve lignende faktisk forvaltningsvirksomhed.

Generel vejledning

Kommunerne er ikke bemyndiget til at træffe nogen form for forvaltningsafgørelser.

Kommunernes beføjelser er generel vejledning og information, herunder udlevering af informationsmateriale med videre. De kan også give bistand til søgning af relevante oplysninger på SKATs hjemmeside, samt i øvrigt vejledning i brugen af digitale tjenester. Se BEK nr. 1007 af 20/10/2005 §§ 2-3.

Øvrig faktisk forvaltningsvirksomhed

Hvad angår øvrig faktisk forvaltningsvirksomhed omfatter bemyndigelsen

  • en række ekspeditioner i relation til administrationen af forskud, eksl. forskudsændringer, som forudsætter, at der træffes afgørelse
  • modtagelse af selvangivelser, forskudsskemaer og øvrigt materiale på vegne af SKAT.

I relation til frister anses materiale for modtaget hos SKAT den dato, som materialet er modtaget hos kommunen.

Kommunen skal vejlede om betydningen af formkrav og frister.

Se BEK nr. 1007 af 20/10/2005 §§ 4-5.

Grænser for den saglige kompetence

I det omfang behandlingen af en borgerhenvendelse vil gå uden for rammerne af bemyndigelsen i bekendtgørelsen, skal kommunen straks foretage den fornødne videreformidling til SKAT. Omvendt er det fastsat, at SKAT ikke kan henvise borgerhenvendelser om skat til en kommune. Se BEK nr. 1007 af 20/10/2005 § 6