Når I logger på FTPs Gateway, bliver I præsenteret for en række mapper, der hver svarer til en Rentetype.
Mappe 1: Udlaan
Mappe 2: Indlaan
Mappe 3: Pantebreve
Mappe 4: Prioritetslaan
Mappe for Pensiondiverse forventes klar ultimo oktober 2017.
I kan se alle mapper, uanset om I har rettigheder til at uploade filer til dem. Hvis I har logget på med et medarbejdercertifikat eller virksomhedscertifikat, ser I mapper og filer for hele virksomheden.
De gamle mapper "IRTE", "URTE", "PANT" og "PADE" vises stadigvæk i FTPs Gatewayen og kan kun bruges til indberetninger til og med år 2016.
Navngivning af KontoID
KontoID må ikke overstige 30 tegn og følgende tegn må ikke bruges:
\ ! * ' ( ) ; : @ & = + $ , / ; ? : # [ ]
Navngivning af XML fil
For masseindlevering skal der oprettes én fil for hver konto, der skal indleveres for. Filen repræsenterer en indlevering for kontoen. Filnavnet for indleveringen skal være præcist KontoID'en for den konto som indleveringen drejer sig om. Alle filer skal zip'es sammen i en ZIP fil. ►Bemærk at en zip-fil ikke må indeholde mapper.◄
Filnavn
Din fil skal overholde følgende navnekonvention:
-
Se-nr. er et otte-cifret nummer, der entydigt repræsenterer den administrative enhed. Se-nr. må ikke forveksles med cvr-nr., som er den juridiske enhed. I de fleste tilfælde vil se-nr. være det samme virksomhedens cvr-nr. I kan se jeres se-nr. på TastSelv Erhverv.
-
Perioden kan have en af følgende værdier
Vær opmærksom på, at FTPs Gatewayen desværre ikke understøtter filnavne som slutter med ".zip" (både store og små bogstaver). Derfor skal I fjerne extension.zip fra jeres fil, inden den overføres til den respektive mappe.
Begrænsning af filstørrelse
FTPs gatewayen har en begrænsning på filstørrelse og denne er 2 GB.
Overførsel af filen
Overfør filen til den rigtige mappe (rentetype).
En række aktiviteter på FTPs gatewayen går i gang, når en fil overføres til en af mapperne. Aktiviteterne kan spores gennem statusfiler, som lægges i en speciel "out"-mappe. Der er fire statustyper:
Status 0 |
Dannes hvis der opstår en fejl, fx at det bagved liggende system ikke kan kontaktes grundet nedbrud, vedligehold mm.
|
Status 1 |
Dannes når det bagvedliggende system har modtaget en notifikation |
Status 2 |
Dannes når det bagvedliggende system har hentet filen. |
Status 3 |
Dannes sammen med en svarfil. |
Svarfil (Resultfile) |
Dannes samme med status 3, og indeholder svar på hver enkelt XML fil. Desuden indeholder den 2 rapporter, som viser resultatet for den pågældende masseindlevering samt for hele perioden. |
Det er brugerens ansvar, at tjekke statusfilerne for at se om overførslen er gået godt.
Hvis I har modtaget status 1 og status 2, men ingen status 3 indenfor 2 dage, bør I kontakte SKAT på ekapital@skat.dk.