Bistandskonventionens indhold
Bistandskonventionen indeholder regler om administrativ bistand i skattesager, der i det store og hele svarer til modeloverenskomstens artikel 26 om administrativ bistand og artikel 27 om bistand med inddrivelse af skattekrav.
2010-protokollen ændrede konventionen, hovedsagelig på to punkter, så
- udveksling af oplysninger efter anmodning sker inden for de samme rammer som udveksling af oplysninger efter den nyeste version af OECD's modeloverenskomsts artikel 26 og OECD's modelaftale og
- lande, der hverken er medlem af OECD eller Europarådet har fået mulighed for at tiltræde konventionen, som ændret ved 2010-protokollen. Ved udgangen af 2014 havde 84 lande og områder tilsluttet sig konventionen.
Bemærk
Det har ikke nogen praktisk betydning for de nye partnere i konventionen, om de har skrevet under på konventionen som ændret ved protokollen ("the amended Convention"), eller de har skrevet under på den oprindelige konvention og ændringsprotokollen hver for sig.
►Bemærk
Konventionens artikel 6 tillader to eller flere parter i konventionen, at indgå aftaler om automatisk udveksling af oplysninger, som parterne angiver nærmere. Med hjemmel i artikel 6 har OECD åbnet for undertegnelse af to multilaterale aftaler blandt kompetente myndigheder (MCAA´er = Multilateral Competent Authorities´ Agreements):
- Aftale om automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti (CRS MCAA). Aftalen er åbent for undertegnelse og undertegnet af bl.a. Danmark den 24. oktober 2014. Se C.F.8.1.2.3.3.
- Aftale om udveksling af land-for-land-rapporter (CBC MCAA). Aftalen er åbent for undertegnelse og undertegnet af bl.a. Danmark den 27. januar 2016.
Konventionens artikel 24, stk. 3, giver hjemmel til at oprette en koordinerende komité. Den består af repræsentanter for de kompetente myndigheder i de parter, der har underskrevet konventionen. Den koordinerende komité sekretariatsbetjenes af OECD´s sekretariat.◄