Indhold

Afsnittet beskriver varebestemmelserne for landbrugsvarer og ressortmyndighedens lovgrundlag på området.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Ressortmyndighed
  • Import
  • Eksport
  • SKATs opgave
  • Fysisk kontrol
  • Returvarer og attest for ophævelse af overgang til fri omsætning.

Formål og lovgrundlag

Formålet

Formålet med import- og eksportlicenserne, herunder licenser med eventuel forudfastsættelse af eksportrestitutionen, er at sikre en god forvaltning af den fælles markedsordning.

Licenserne skal fremlægges for SKAT ved varens fortoldning til overgang til fri omsætning (F.A.17) sammen med eventuelle oprindelsescertifikater og andre supplerende dokumenter - eller ved varens udførsel af EU.

EU har efter WTO-aftalen mulighed for at yde eksportrestitutioner på visse landbrugsprodukter, herunder forarbejdede landbrugsvarer, for at udligne forskellen mellem prisniveauet i EU og på verdensmarkedet.

Der er tre overordnede licenstyper:

  • Almindelig import- eller eksportlicens (fri omsætning i EU eller udførsel af EU)
  • Import- og eksportlicens til en kontingent- eller præferenceordning
  • Licens på landbrugsprodukter, herunder forarbejdede landbrugsvarer (eksport), med eventuel forudfastsættelse af eksportrestitutionen.

De enkelte licenstyper er nærmere beskrevet under afsnittene Import og Eksport.

Visse landbrugsprodukter kræver fremlæggelse af licens ved import eller eksport af den pågældende vare. Derudover kræver visse landbrugsprodukter, der importeres eller eksporteres under en told-kontingentordning eller på præferencevilkår, licens. Der kræves også licens på landbrugsprodukter, herunder forarbejdede landbrugsvarer, hvor der er mulighed for hjemtagning af eksportrestitutioner, idet licensen er en forudsætning for ydelse af eksportrestitutioner.

Regelgrundlaget for de forarbejdede landbrugsvarer er fastlagt i Rådets forordning (EF) nr. 1216/2009 om en ordning for handelen med visse varer fremstillet af landbrugsprodukter og Kommissionens forordning (EF) nr. 578/2010 om eksportrestitutionsordningen for visse landbrugsprodukter, der udføres i form af varer, der ikke er omfattet af traktatens bilag I, og kriterierne for fastsættelse af restitutionsbeløbet.

EU har i forbindelse med samhandlen med lande uden for EU indgået en række handelsaftaler om forskellige landbrugsprodukter, som blandt andet indebærer en anden beregning af importafgifterne. Aftalerne kan også indebære en regulering af markedsadgangen til EU eller til bestemte lande uden for EU.

Licens søges hos og udstedes af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

Lovgrundlaget

For området for landbrugslicenser gælder udover de specifikke EF-forordninger følgende generelle EF-forordninger:

EU Regulering

  • Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter
    • Kommissionens Delegerede Forordning (EU) 2016/1237 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013.
  • Kommissionens forordning (EF) nr. 1301/2006 af 31. august 2006 om fælles regler for administration af toldkontingenter for import af landbrugsprodukter på grundlag af en importlicensordning med senere ændringer
  • Kommissionens forordning (EF) nr. 612/2009 af 7. juli 2009 om fælles gennemførsels-bestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter (omarbejdet) med senere ændringer.
  • Kommissionens forordning (EF) nr. 578/2010 af 29. juni 2010 om eksportrestitutionsordningen for visse landbrugsprodukter, der udføres i form af varer, der ikke er omfattet af traktatens bilag I, og kriterierne for fastsættelse af restitutionsbeløbet.
  • Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 510/2014 om handelsordninger for visse varer fremstillet af landbrugsprodukter.

Ressortmyndighed

Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Landbrugs- og Fiskeristyrelsen. Se Landbrugs- og Fiskeristyrelsens hjemmeside hér

Import

For import er der to licenstyper:

  • Almindelig licens for vareområdet med pligt til at fremlægge en licens ved import af varen for at få varen i fri omsætning.
  • Importlicens til en kontingent- eller præferenceordning ved indførsel af varer, hvor der er fastsat enten en afgrænset mængde af varer, eller en ubegrænset mængde varer, der ved overgang til fri omsætning i EU kan fortoldes til nedsat eller ingen told. Ved kontingent fremgår kontingentløbenummeret af rubrik 20 og toldsatsen i rubrik 24 i licensen.

Ved import skal importøren fremlægge en importlicens for SKAT ved varens fortoldning til overgang til fri omsætning (F.A.17) sammen med eventuelle oprindelsescertifikater og andre supplerende dokumenter. Importøren noterer afskrivning af den indførte mængde og afskrivningsdato på licensens bagside. Importøren skal desuden henvise til tolddokumentets art og nummer.

Ved antagelsen af importangivelsen skal SKAT kontrollere, at der er fremlagt en gyldig licens, og påtegne de foretagne afskrivninger på licensen. I visse tilfælde skal SKAT også kontrollere, om der efter en konkret importordning er fremlagt et oprindelsescertifikat eller lignende og eventuelle supplerende dokumenter.

Det er importørens pligt at indsætte toldtariffens varebestemmelseskode i enhedsdokumentets rubrik 44.3 samt registrere tilhørende dokumenter, certifikater eller licenser i rubrik 44.2. SKAT skal kontrollere, at denne kode er indsat.

Eksport

Ved eksport skal eksportøren fremlægge en eksportlicens for SKAT ved varens udførsel af EU.

Eksportøren noterer afskrivning af den udførte mængde og afskrivningsdato på licensens bagside. Eksportøren skal desuden henvise til tolddokumentets art og nummer, medmindre eksporten sker ved en deponeret eksportlicens, som udstedes af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

For eksport er der tre licenstyper:

  • Almindelig licens for vareområdet med pligt til at fremlægge en licens ved eksport af varen
  • Eksportlicens til en kontingent- eller præferenceordning, der er åbnet af lande uden for EU, hvor forvaltningen af kontingent- eller præferenceordningen i de lande efter aftale med EU kræver fremlæggelse af en licens udstedt af EU
  • Licens på landbrugsprodukter, herunder forarbejdede landbrugsvarer, hvor en mulighed for hjemtagning af eksportrestitutioner, idet eksportlicensen er en forudsætning for, at der kan ydes eksportrestitution.

Er der tale om en deponeret eksportlicens, noteres afskrivningen via YM-systemet. Eksportøren kan og skal ikke fremlægge en fysisk licens over for SKAT.

SKATs opgave

SKAT foretager fysisk kontrol af vareforsendelser til og fra Danmark.

Ved varens fortoldning til overgang til fri omsætning (F.A.17) eller ved varens udførsel af EU (F.A.27), skal SKAT sikre, at licenserne sammen med eventuelle oprindelsescertifikater og andre supplerende dokumenter, fremlægges for SKAT.

SKAT skal samtidig sikre, at importøren i enhedsdokumentets rubrik 44.3 har indsat toldtariffens varebestemmelseskode, og har registreret tilhørende dokumenter, certifikater eller licenser i enhedsdokumentets rubrik 44.2.

Fysisk kontrol

For visse importordninger skal den fysiske kontrol bekræfte, at der er overensstemmelse mellem importangivelsen - herunder de dokumenter, der er fremlagt til støtte for angivelsen - og varen, hvad angår dens mængde, art, kendetegn, værdi, afsendelsesland og oprindelsesland.

Den fysiske kontrol omfatter et antal vareposter på de importangivelser, der berøres af "Kontrol-ramme for landbrugsvarer, der indgår i EU's fælles markedsordninger for landbrugsprodukter, og som importeres fra tredjelande", udvalgt på baggrund af SKATs fastlagte risikoanalyse.

Der kan i de sektorspecifikke forordninger være regler vedrørende gennemførelsen af den fysiske kontrol, eller kontrollen med oprindelsescertifikater og eventuelle supplerende dokumenter.

Ved hver fysisk kontrol skal SKATs medarbejder skrive en detaljeret rapport. Hvis Landbrugs- og Fiskeristyrelsen beder om det, sender SKAT kopi af den.

Udgifter til laboratorieundersøgelser, der gennemføres inden for "Kontrolramme for landbrugsvarer, der indgår i EU's fælles markedsordninger for landbrugsprodukter, og som importeres fra tredjelande", er SKAT uvedkommende.

Returvarer og attest for ophævelse af overgang til fri omsætning

Der skal gennemføres dokumentkontrol i forbindelse med returvarer, for hvilke der er ansøgt om eller udbetalt eksportrestitutioner. Se art. 42 - 44 i forordning 376/2008.

Kontrollen består i at fastslå, at varer kun toldbehandles som returvarer, hvis restitution ikke er udbetalt eller tilbagebetalt, og at de øvrige regler, som er anført i den generelle eksportørvejledning, er overholdt. Kapitel 9 i Den generelle eksportørvejledning.

Det skal samtidig sikres, at dokumenterne til returvarebehandlingen er fremlagt og indsendt til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen senest 12 måneder efter antagelsesdato for den oprindelige udførselsangivelse.

Der skal derudover gennemføres den dokumentkontrol, der er nødvendig, for at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen kan udstede attest til ophævelse af overgang til fri omsætning i EU i forbindelse med import af landbrugsvarer, hvor tolden eventuelt er nedsat, Se art. 45 - 46 i forordning 376/2008.