Indhold

Dette afsnit handler om muligheden for at få nedsat den ordinære acontoskat.

Afsnittet indeholder:

  • Ansøgning
  • Dokumentation
  • Efterfølgende frivillig indbetaling og opskrivning af rater
  • Klageadgang

Ansøgning

Hvis selskabet forventer, at indkomstforholdene i indkomståret vil afvige væsentligt fra, hvad der er lagt til grund for den ordinære acontoskat, kan selskabet anmode om, at den ordinære acontoskat nedsættes under hensyn til selskabets oplysninger om forventede indkomstforhold. Se SEL § 29 C.

Selskabet anmoder om nedsættelse via TastSelv Erhverv inden betalingsfristen for den ordinære acontoskat henholdsvis 20. marts og 20. november. Når selskabet nedsætter rater, er det ensbetydende med, at selskabet søger om nedsættelse af ordinære acontorater, og SKAT kan efterfølgende bede om den nødvendige dokumentation herfor.

Særskilt anmodning om nedsættelse af rate 2 kan fremsættes efter forfaldstidspunktet for 1. rate.

Ansøgning om at få nedsat ordinære acontoskatterater kan kun under særlige omstændigheder fremsættes efter raternes forfaldstidspunkt.

Se § 3, stk.3 i bek. nr. 770 af 25. juni 2014 om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.

Dokumentation

Selskabet kan ikke få nedsat den ordinære acontoskat til et mindre beløb end det, som selskabet sandsynligvis skal betale i indkomstskat for det pågældende indkomstår.

Det betyder, at det er selskabet, der på forlangende skal kunne dokumentere sandsynligheden for en lavere forventet indkomst. Det vil som udgangspunkt være tilstrækkeligt at henvise til de senest foreliggende regnskabsoplysninger, herunder oplysninger om underskud fra tidligere år.

Efterfølgende frivillig indbetaling og opskrivning af rater

Efter SKATs opfattelse er det en betingelse for at få tilladelse til at nedsætte de ordinære rater, at der ved efterfølgende frivillig indbetaling foretages opskrivning af den/de nedsatte rate(r).

Frivillig indbetaling senest 20. marts benyttes til at opskrive 1. ordinære rate til det oprindeligt fastsatte beløb. Det eventuelle resterende beløb betragtes som frivillig marts-indbetaling med den følge, at selskabet får tillæg efter SEL § 29 B, stk. 6.

Tillægget er fastsat efter SEL § 29 B, stk. 9.

Frivillig indbetaling foretaget efter 20. marts, men senest 20. november, benyttes til at opskrive den ordinære rate 2 til det oprindeligt fastsatte beløb. Det eventuelle resterende beløb betragtes som frivillig november-indbetaling.

Frivillige indbetalinger i kalenderåret foretaget efter 20. november returneres til selskabet.

Se de fire eksempler, der viser virkning af frivilling indbetalinger af rate 1 eller 2.

Situation

Rate 1

Rate 2

Rater nedsat inden betaling af rate 1
+ frivillig betaling til rate 1

Ordinær rate 1 opskrives med det betalte op til den oprindelige ordinære rate og eventuelt yderligere betaling er frivillig til rate 1 med beregnet tillæg

Rate 2 er nedsat som angivet

Rater nedsat inden betaling af rate 1
+ frivillig betaling til rate 2

Rate 1 er nedsat som angivet

Ordinær rate 2 opskrives til det betalte beløb og eventuelt yderligere betaling er frivillig til rate 2 med beregnet fradrag

Rater nedsat efter betaling af rate 1
+ frivillig betaling til rate 1

Rate 1 er ikke søgt nedsat og yderligere betaling er frivillig til rate 1 med beregnet tillæg

Rate 2 er nedsat som angivet

Rater nedsat efter betaling af rate 1
+ frivillig betaling til rate 2

Rate 1 er ikke søgt nedsat

Ordinær rate 2 opskrives til det betalte beløb og eventuelt yderligere betaling er frivillig til rate 2 med beregnet fradrag

Klageadgang

SKATs afgørelse om nedsættelse af ordinær acontoskat kan inden tre måneder påklages til Landsskatteretten. Se SFL § 11, stk. 1.

Efter 1. januar 2014 skal klagen indsendes til Skatteankestyrelsen, der er sekretariat for Landsskatteretten.