åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "C.C.2.5.3.3.4 Reklameudgifter og rabatter" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Indhold

Dette afsnit beskriver, på hvilket tidspunkt reklameudgifter kan trækkes fra.

Afsnittet indeholder:

  • Regel: Reklame
  • Regel: Rabatydelser
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Regel: Reklame

Udgifter til reklame kan trækkes fra, når de afholdes, uanset om formålet med udgifterne er at opnå salg i det aktuelle eller i senere indkomstår. Se LL § 8, stk. 1, som præciserer SL § 6, stk. 1, litra a, på dette punkt, og afsnit C.C.2.2.2.5.3.

Regel: Rabatydelser

Rabat, som er ydet til en varedebitor, og som skyldes på statustidspunktet, kan fratrækkes. Rabatterne beregnes efter en opgørelse af hver enkelt varedebitors eventuelle krav på dette tidspunkt. 

Varesalget kan reduceres med ydede rabatter. Denne reduktion skal ske i det år, hvor kravet på rabatten gøres gældende af kunderne. Der kan altså ikke henlægges til at imødegå uvisse rabatkrav, fx kasserabat. Se LSRM 1970.151, LSRM 1975.67 og LSRM 1975.153.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

LSRM 1975.67

En købmand kunne ikke hensætte til dækning af endnu ikke indløste rabatmærker. Udgiften skulle trækkes fra i det år, hvor forpligtelsen blev aktuel.

Se tilsvarende LSRM 1975.153.

LSRM 1970.151

Der kunne ikke hensættes til rabatydelse, fordi det på statustidspunktet måtte anses for uvist, i hvilket omfang rabatforpligtelsen blev aktuel. Fradrag kunne derfor først tages i det år og i det omfang, hvori kunderne faktisk gjorde kravet på rabatten gældende.