Indhold

Dette afsnit handler om ikrafttrædelsen og formålet med arbejdsmarkedsbidragsloven, AMBL.

Afsnittet indeholder:

  • Lovgrundlxagx
  • Formål xmed arbejdsmarkedsbidragslovenx.

Lovgrundlag

Der henvises i afsnittet til arbejdsmarkedsbidragsloven (AMBL). Se lov nr. 471 af 12. juni 2009 med senere ændringer.

Den tidligere arbejdsmarkedsbidragslovx blev xophævet med virkning fra den 1. januar 2011. Se § 8, stk. 2, i lov nr. 471 af 12. juni 2009.

Den xgældendex arbejdsmarkedsbidragslov har virkning fra og med indkomståret 2011. Se AMBL § 8, stk. 1.

Det betyder, at den tidligere arbejdsmarkedsbidragslov havde virkning frem til tidspunktet for begyndelsen af indkomståret 2011, hvilket også gjaldt for personer med forskudt indkomstår. Se AMBL § 8, stk. 3.

Arbejdsmarkedsbidragsloven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Se AMBL § 9.

Reglerne i kildeskatteloven og i opkrævningsloven om indeholdelse, opkrævning, hæftelse xmed videre xgælder også ved indeholdelse og opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Se AMBL § 7.

Se også

Se Ligningsvejledningen, Erhvervsdrivende 2010-2, afsnit E.B.8 om den tidligere arbejdsmarkedsbidragslov.

Formål xmedx arbejdsmarkedsbidragsloven

xMed den gældende arbejdsmarkedsbidragslov er arbejdsmarkedsbidraget blevet en skat, se AMBL § 1.x

xForslaget til loven blev xfremsat den 22. april 2009 som L 196, 2008-09. Af bemærkningerne fremgår det blandt andet, at loven har til formål at skabe større overensstemmelse mellem betaling af arbejdsmarkedsbidrag og betaling af de øvrige skatter af arbejdsindkomst og indkomst ved selvstændig virksomhed.

Det xsketex ved at afskaffe forskellige fritagelser, som xunder den tidligere lov xkunne begrundes med, at arbejdsmarkedsbidraget var et socialt bidrag, men som det er vanskeligere at begrunde nu, hvor arbejdsmarkedsbidraget er en skat. Det drejer sig om:

  • Fritagelse for personer, som bl.a. efter EU-reglerne er socialt sikret i udlandet
  • Indkomst, som Færøerne eller Grønland efter de indgåede dobbeltbeskatningsaftaler kan beskatte, og som Danmark også kan beskatte
  • Indkomst fra frit erhverv udøvet i udlandet, faste driftssteder i udlandet og fast ejendom i udlandet
  • Honorarindkomster med videre, som hverken kan knyttes til personligt arbejde eller til selvstændig virksomhed.

Med den nye arbejdsmarkedsbidragslovx var xdet derfor ikke længere muligt at få fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag som følge af, at man er socialt sikret i udlandet, da bidraget nu xvar blevet xen skat.