åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "C.F.8.2.2.3.1.5 Begrebet international trafik" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Begrebet international trafik betyder i modeloverenskomsten enhver transport med skib eller fly, der anvendes af et foretagende, der har sit sæde for den virkelige ledelse i et af de lande, der har indgået DBO'en. Se modeloverenskomstens artikel 3, stk. 1, litra e. 

Undtaget fra bestemmelsen er kun transport med skib eller fly, der udelukkende foregår mellem steder i det andet land. Se modeloverenskomstens artikel 3, stk. 1, litra e, sidste led.

Transport, der udelukkende foregår mellem steder i det land, hvor foretagendet har sit sæde for den virkelige ledelse, er omfattet af begrebet international trafik. Se punkt 6 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 3.

Bemærk

Begrebet international trafik anvendes bl.a. til

  • at afgrænse anvendelsesområdet for artikel 8 om fortjeneste ved skibs- og luftfart og
  • at afgrænse anvendelsesområdet for artikel 15, stk. 3, der handler om lønindtægt ved arbejde om bord på skibe og fly.

Se også

Bemærk

I nogle DBO'er er der en afvigende definition. Her indgår sædet for foretagendets virkelige ledelse ikke i definitionen. I stedet lægges der vægt på, hvor den, der driver foretagendet, er hjemmehørende. Dette svarer til definitionen af "foretagende i en kontraherende stat" i modeloverenskomstens artikel 3, stk. 1, litra d. Se punkt 5 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 3 og punkt 2 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 8.

Se også

  • C.F.8.2.2.3.1.4 om begreberne foretagende og erhvervsvirksomhed
  • C.F.8.2.2.8.1 om beskatningsretten til fortjeneste ved international trafik.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsretsdomme

SKM2017.162.ØLR

Sagen drejede sig om, hvorvidt sagsøgeren var skattepligtig til Danmark af indkomst optjent af arbejde udført på et norsk indregistreret skib i farvandet ud for Y1-land.

Landsretten fandt, at det skib, som sagsøgeren sejlede på i 2012, sejlede i "international trafik" som defineret i den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst, art. 3. Beskatningsretten til indkomsten tilkom derfor Norge. Sagsøgeren, der havde betalt social sikring i Norge, var som følge heraf i udgangspunktet berettiget til exemptionslempelse i Danmark.

Da Norge imidlertid efter sin lovgivning ikke havde beskattet sagsøgeren af indkomsten, kunne Danmark i medfør af den subsidiære beskatningsret i dobbeltbeskatningsoverenskomstens art. 26, stk. 2, beskatte indkomsten.

Det var ikke godtgjort, at der hos myndighederne havde eksisteret en administrativ praksis om ikke at beskatte efter art. 26, stk. 2, i et tilfælde som det foreliggende.

Dommen er anket til Højesteret.

Landsskatteretskendelser

LSRM 1983, 159

Skibet var af coasterstørrelse og blev anvendt til seismologiske undersøgelser af havbunden i internationalt farvand. Skibets lastrum var ombygget til at indeholde måleudstyr og transmissionsudstyr mv., og skibet medbragte, ud over besætningen, videnskabeligt uddannet personel, der betjente dette udstyr.

Skibet opererede periodevis fra samme havn, afhængig af undersøgelsesområdernes beliggenhed, og det blev enten forsynet ved, at materialer mv. blev bragt ud til skibet, eller ved at skibet lagde til i basishavnen. Skibet kom hver 4. uge ind til reden eller basishavnen.

Landsskatteretten var enig med klageren i, at det seismologiske havundersøgelsesskib ikke kunne anses for at medføre gods eller passagerer, og at skibet - bortset fra sejlads mellem basishavn og undersøgelsesområde eller fra et undersøgelsesområde til et andet - nærmest var stationært.

Skibet kunne dermed ikke anses for at sejle i international trafik.