|  | Skatteministerens kompetencer er udlagt via sagsudlægningsbekendtgørelsen. 
Bekendtgørelsens anvendelsesområde afgrænses i § 1 til konkrete 
sager, hvor skatteministeren kan træffe afgørelse. Sagsudlægningsbekendtgørelsen 
gælder ikke for afgørelser, der efter lov kan påklages til Landsskatteretten. 
Kompetencen er udlagt til enten den kommunale skattemyndighed, told- og skatteregionerne, 
Told- og Skattestyrelsen, Ligningsrådet og for så vidt angår selskabsligningen, 
til den skatteansættende myndighed. Sagsudlægningsbekendtgørelsen 
regulerer samtidig klageadgangen for disse sagstyper. Kompetencen er udlagt til en told- og skatteregion Langt de fleste ministerkompetencer 
er via sagsudlægningsbekendtgørelsens §§ 2-7 udlagt til de lokale 
told- og skatteregioner og toldcentre, som træffer afgørelse i første 
instans. Det er således hovedreglen, at den lokale told- og skatteregion er 
tillagt ministerkompetencen efter bekendtgørelsens § 2, stk. 1, medmindre 
andet følger af bekendtgørelsens § 2, stk. 2-3 og §§ 3-15 
og § 26.
 I København og på Frederiksberg skal de sager, der efter § 2, stk. 
1 normalt skal behandles i regionerne i 1. instans, i stedet behandles af de kommunale 
skatteforvaltninger i henholdsvis København og Frederiksberg, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 2, stk. 2. Dette gælder dog ikke sager vedrørende told- og afgiftslovgivningen, 
sager vedrørende arbejdsgiverkontrollen, arbejdsmarkedsfondloven, opkrævningsloven 
og sager vedrørende inddrivelse, henstand og eftergivelse af A-skatter og selskabsskatter.
 Bekendtgørelsens § 2, stk. 3 og § 7, stk. 2 giver direktøren 
for Told- og Skattestyrelsen mulighed for at henlægge alle sager vedrørende 
et bestemt område, der er omfattet af hovedreglen i § 2, stk. 1 og 2 samt 
§ 7, til en enkelt eller enkelte told- og skatteregioner, der således 
bliver landsdækkende. Hvis et sagsområde henlægges til en enkelt 
region, gælder dette også sager, som efter § 2, stk. 2 ellers skulle 
behandles af Københavns eller Frederiksberg kommuner. De opgaver, som direktøren 
for Told- og Skattestyrelsen har udlagt til enkelte told- og skatteregioner, er 
beskrevet i bilag 3.
 Told- 
og skatteregionernes afgørelser truffet i henhold til sagsudlægningsbekendtgørelsen 
kan som hovedregel påklages til Told- og Skattestyrelsen, jf. bekendtgørelsens 
§ 18, stk. 1, nr. 1. Told- og Skattestyrelsens afgørelser kan ikke indbringes 
for en anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 
1, nr. 3. Enkelte regionsafgørelser truffet i henhold til sagsudlægningsbekendtgørelsen 
kan indbringes for Landsskatteretten, jf. bekendtgørelsens § 20.
 Det skal præciseres, at klagereglerne også gælder for de afgørelser, 
der træffes af Københavns og Frederiksberg Kommuner efter § 2, stk. 
2.
 Kompetencen er udlagt til en kommune Det fremgår af sagsudlægningsbekendgørelsens 
§ 8 og § 9 hvilke kompetencer, der er udlagt til den kommunale skattemyndighed. 
Den kommunale skattemyndigheds afgørelser efter disse bestemmelser kan påklages 
til den lokale told- og skatteregion, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 17, stk. 1, nr. 1-3, medmindre afgørelsen kan påklages til Landsskatteretten. 
Regionernes afgørelser kan ikke påklages til en anden administrativ myndighed, 
jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr. 2. Enkelte afgørelser truffet 
af den kommunale skattemyndighed i henhold til sagsudlægningsbekendtgørelsen 
kan påklages til Ligningsrådet, jf. bekendtgørelsens § 19.
 Det er vigtigt at bemærke, at den kommunale skattemyndigheds kompetencer alene 
vedrører fysiske personer og dødsboer.
 Kompetencen er udlagt til Told- og Skattestyrelsen Bekendtgørelsens 
§ 11 opregner de sager, hvor Told- og Skattestyrelsen er bemyndiget til at 
træffe afgørelse i 1. instans - herunder når Told- og Skattestyrelsen 
er skatteansættende myndighed for juridiske personer bortset fra dødsboer 
(selskaber). Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan enten påklages til 
Landsskatteretten eller Ligningsrådet, jf. § 19 og § 20 og visse 
afgørelser kan ikke påklages, jf. § 21, stk. 1, nr. 3.
 Særligt om selskabsligning Ministerens kompetence på selskabsligningsområdet 
er via sagsudlægningsbekendtgørelsen udlagt til den skatteansættende 
myndighed. Ifølge bekendtgørelsens § 10 træffer den skatteansættende 
myndighed afgørelse i 1. instans i en række spørgsmål vedrørende 
juridiske personer bortset fra dødsboer (selskaber).
 På en række områder kan den skatteansættende myndigheds afgørelser 
ikke påklages administrativt, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 21, stk. 1, nr. 1.
 Når en kommune er skatteansættende myndighed, kan kommunens afgørelse 
efter sagsudlægningsbekendtgørelsens § 10 - med nogle få undtagelser 
- påklages til told- og skatteregionen, jf. bekendtgørelsens § 17, 
stk. 1, nr. 1. Told- og skatteregionens afgørelse kan ikke påklages til 
andre administrative myndigheder, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr. 
2. Når told- og skatteregionerne er skatteansættende myndighed kan regionens 
afgørelser efter sagsudlægningsbekendtgørelsens § 10 - med nogle 
få undtagelser - påklages til Told- og Skattestyrelsen, jf. bekendtgørelsens 
§ 18, stk. 1, nr. 1. Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, 
nr. 3.
 For så vidt angår de selskaber, der lignes i Told- og Skattestyrelsen, 
er ministerens kompetencer udlagt til Told- og Skattestyrelsen efter sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 10 og § 11, stk. 2 med klageadgang til Ligningsrådet, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 19, stk. 1, nr. 6. Ligningsrådets afgørelse kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, 
nr. 4.
 Kompetencen er udlagt til Ligningsrådet Bekendtgørelsens § 
12 opregner de sager, hvor Ligningsrådet er bemyndiget til at træffe afgørelse 
i 1. instans. Ligningsrådets afgørelser efter denne bestemmelse kan ikke 
påklages administrativt, jf. § 21, stk. 1, nr. 4.
 
 
 |