I henhold til § 4, stk. 1, og § 9, stk. 1, kan fonde og foreninger - herunder 
arbejdsmarkedssammenslutninger - fradrage uddelinger til almenvelgørende eller 
på anden måde almennyttige formål, jf. dog prioriteringsreglen i 
§ 6, jf. 
S.H.24. Fradrag finder sted 
i den efter §§ 3 og 8 opgjorte indkomst, dvs. efter bundfradrag og fradrag 
for driftsomkostninger og for fremført underskud fra tidligere år.
Begrænsningen til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige 
formål administreres i overensstemmelse med de retningslinier, der er lagt 
til grund ved administrationen af bestemmelserne i LL § 8 A, BAL § 3, stk. 2 
og SEL § 3, stk. 2. Det forhold, at en forening m.v. ikke kan godkendes som 
værende almenvelgørende eller på anden måde almennyttig efter 
LL § 8 A, idet foreningen fx ikke kan opfylde kravet til antal gavegivere, 
er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at foreningen ikke kan betragtes som 
almenvelgørende eller på anden måde almennyttig efter fx BAL.
For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde 
almennyttigt kræves, at den kreds af personer eller institutioner, der kan 
komme i betragtning ved uddelinger, er afgrænset efter retningslinier af et 
objektivt præg. Formålet må således komme en vis videre kreds 
til gode.
For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, 
at støtten ydes til personer indenfor en videre 
kreds, der er i økonomisk trang.
Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindelig 
fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige 
formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, 
miljømæssige, videnskabelige - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende 
- humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. 
Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses 
for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske 
eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige, se fx 
Skat 1989.11.873 (TfS 1989, 657) (LSR). Bidrag til sådanne organisationer vil 
derfor kun kunne fradrages, såfremt fradragsretten kan støttes på 
LL § 13, eller der er tale om en driftsomkostning, eller om en vedtægtsmæssig 
uddeling, der er skattepligtig for modtager, jf. § 4, stk. 2.
Fonde, der er godkendt efter LL § 7, litra z, dvs. fonde, der er godkendt af 
socialministeren, og hvis formål er at varetage et socialt eller sygdomsbekæmpende 
arbejde, betragtes i relation til FBL som almennyttige.
Fonde, der tillige har til formål at støtte andre formål end socialt 
og sygdomsbekæmpende arbejde kan opnå en delvis godkendelse af socialministeren. 
I så fald skal fonden foretage en regnskabsmæssig opdeling af ydelserne, 
og de ydelser, som gives til andre formål er ikke omfattet af skattefritagelsesbestemmelsen 
i ligningslovens § 7, litra z. I sådanne blandede fonde betragtes kun 
den godkendte del som almennyttig.
Fra et fondsretligt synspunkt må der stilles krav om, at det almenvelgørende 
eller almennyttige formål skal fremgå af den uddelende fonds vedtægter. 
Det følger af FL § 6, stk. 1, nr. 3 og 8, at der i fondens vedtægt 
skal optages bestemmelse om fondens formål og overskudsanvendelse, ligesom 
det efter FL § 29, stk. 1, påhviler fondsbestyrelsen at anvende overskuddet 
til de formål, der er fastsat i vedtægten. Der er således et fondsretligt 
forbud imod at foretage uddelinger til ikke-vedtægtsmæssige formål. 
Dette krav kan dog ikke opretholdes for så vidt angår arbejdsmarkedssammenslutninger 
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 3, eller brancheforeninger omfattet af § 
1, stk. 1, nr. 2, jf. ToldSkat Nyt 1993.24.1138 (TfS 1993, 587) (LSR), hvor 
en arbejdsmarkedssammenslutning, omfattet af FBL § 1, stk. 1,  nr. 3, 
blev anset for berettiget til fradrag for uddelinger til almenvelgørende eller 
almennyttige formål efter FBL § 4, stk. 1, uanset at sådanne formål 
ikke var hjemlet i sammenslutningens vedtægter. For foreninger omfattet af 
§ 1, stk. 1, nr. 2 eller 3  er der i øvrigt  ikke noget krav 
om, at stifteren uigenkaldeligt skal afskære sig fra at disponere over midlerne, 
og foreningens medlemmer kan derfor beholde råderetten herover. Der er således 
ingen fondsretlige krav om, at foreningens vedtægter skal indeholde nærmere 
regler om overskudsanvendelse, hvorfor der ej heller skatteretligt kan opstilles 
krav herom. Uanset om der er tale om en fond eller en forening skal skattemyndighederne 
dog foretage en selvstændig vurdering af, hvorvidt formålet må anses 
for almenvelgørende eller almennyttigt, ligesom der skal foretages en vurdering 
af de enkelte uddelinger (TfS 1994, 404).
Det er i almindelighed uden betydning for spørgsmålet, om et formål 
kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, om 
det udøves her i landet eller i udlandet. Det er dog som hovedregel en betingelse, 
at administrationen af de midler, der kommer formålet til gode, finder sted 
her i landet. Hvis beslutningen om, hvilke formål midler fra en fond eller 
forening omfattet af FBL skal tjene, ligger i en udenlandsk organisation, kan støtten 
i almindelighed ikke anses for ydet til et almenvelgørende eller almennyttigt 
formål. Er der tale om midler til en udenlandsk organisation, og hvor myndighederne 
i det pågældende land skønner, at organisationens midler forvaltes 
forsvarligt, kan det være uden betydning, at administrationen ligger i udlandet.
En fond, der efter sin fundats havde til formål at erhverve og bevare et bestemt 
slot, kunne ikke generelt anses som almenvelgørende eller på anden måde 
almennyttig, hvilket ikke udelukkede, at nærmere angivne uddelinger kunne have 
denne karakter. Skat 1988.10.619 (TfS 1988, 554) (SD). Stadfæstet af LSR.
En fond, der havde til formål at yde støtte til forsknings- og uddannelsesaktiviteter 
i tilknytning til en læreanstalt kunne ikke fradrage købesummen for en 
ejerlejlighed, der skulle stilles til rådighed for gæsteprofessorer, som 
en uddeling i medfør af FBL § 4, stk. 1. Derimod ansås udgifterne 
vedrørende ejerlejligheden i den periode, hvor en gæsteprofessor havde 
lejligheden til rådighed, som en fradragsberettiget uddeling, jf. FBL § 
4, stk. 1, se Skat 1990.6.482 (TfS 1990, 278) (BF).
En arbejdsmarkedsorganisation havde organiseret en hjælpefond, en dispositionsfond 
og en uddannelsesfond. Da fondene ikke var egentlige fonde, skulle uddelinger fra 
disse derfor opfylde betingelserne i FBL § 4, stk. 1, jf. § 9, stk. 1, 
om fradragsret for almenvelgørende eller almennyttige uddelinger. Da en ubestemt 
videre kreds ikke kunne komme i betragtning som modtagere af uddelinger fra hjælpefonden 
og uddannelsesfonden, og da udbetalingerne havde nær sammenhæng med fagforeningsmæssige 
formål, kunne uddelingerne fra disse fonde ikke fradrages ved indkomstopgørelsen, 
jf. TfS 1996, 314 (HRD). Se tillige TfS 1996, 511 (LSR).