Angivelse og ændring af moms- og afgiftstilsvaret skal ske elektronisk via www.skat.dk/TastSelv Erhverv - Digital Ret Indberetning.
En ændring er en anmodning om genoptagelse - processen foregår elektronisk.
På moms - og afgiftsområdet sker der en del ændringer i forhold til angivelse af moms- og afgiftstilsvar. Tidligere gennemførtes disse ændringer ved hjælp af efterangivelser. Efterangivelserne blev afleveret på papir til SKAT, hvorefter ændringerne blev gennemført.
Nu skal anmodninger om genoptagelse på den moms- og afgiftspligtiges initiativ ske ved en elektronisk indberetning via "Digital Ret Indberetning" på SKATs hjemmeside www.skat.dk/TastSelv Erhverv.
En ændring i moms- og afgiftstilsvaret kan f.eks. forekomme ved, at virksomheden selv opdager en fejl og anmoder om genoptagelse via Digital Ret Indberetning.
Bemærk
Forældelsesfristen løber fra det oprindeligt bestemte forfaldstidspunkt, selvom kravet ikke er gjort op. I henhold til SFL § 34 a, stk. 2 kan der gives en tillægsfrist på et år, hvis SKAT inden forældelsesfristens udløb har udsendt forslag til en ændring. Inddrivelsesmæssigt medfører en samling af flere indkomstår i forbindelse med en ændring (tidligere på en efterangivelse), at ændringen bliver betragtet som et enkelt krav, der inddrivelsesmæssigt forælder på tidspunktet for det tidligste krav, der omfattes af ændringen (tidligere efterangivelsen), hvilket betyder, at nye momskrav bliver fanget i den etårige tillægsfrist.
Se A.A.9. om forældelse af fordringer.
Ændringer/genoptagelse på SKATs initiativ
Hvis SKAT ønsker at foretage en ændring af moms- og afgiftstilsvaret, skal SKAT gennemføre forhøjelsen ved en afgørelse, dvs. at SKAT inden udløbet af 3-års fristen i SFL § 31, stk. 1, skal udsende varsel med sagsfremstilling og forslag til afgørelse til den moms/afgiftspligtige (SFL § 19 og § 20).
Se A.A.7.4.5. om høring
Se A.A.7.4.6. om sagsfremstilling
Ændringer/genoptagelse på virksomhedens initiativ
Hvis virksomheden selv opdager, at der er indberettet et forkert moms- eller afgiftstilsvar, kan virksomheden anmode SKAT om en genoptagelse af angivelsen/ansættelsen via Digital Ret Indberetning.
Når virksomheden har indberettet en ændring, er det en anmodning om genoptagelse af afgiftstilsvaret/godtgørelsen. Ændringen skal derfor behandles som en genoptagelsesanmodning, uanset om anmodningen medfører en forhøjelse eller en nedsættelse. Se A.A.8.3.1.2 om ordinær genoptagelse på borgerens/virksomhedens initiativ og A.A.8.3.2.2. om ekstraordinær genoptagelse på borgerens/virksomhedens initiativ.
SKATs behandling af genoptagelsesanmodningen er undergivet de almindelige sagsbehandlingsregler og frister. SKAT har en frist på tre måneder efter udløbet af tre års fristen til at træffe endelig afgørelse. Se SFL § 31, stk. 1, 3. pkt. og A.A.8.3.1.1.2. om ansættelsesfristen.
Der henvises for yderligere information om ekstraordinær genoptagelse til afsnit A.A.8.3.2.2. - ekstraordinær genoptagelse på borgerens initiativ og A.A.8.3.2.1. - ekstraordinær genoptagelse på SKATs initiativ.
Se SKM2008.221.SKAT.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Afgørelser
|
Afgørelsen i stikord
|
Kommentarer
|
Landsskatteretskendelser
|
|
|
|
SKAT meddelelser |
SKM2008.221.SKAT |
Der redegøres om fristreglerne i relation til foreløbige fastsættelser, og virksomhedernes reaktionsmuligheder. |
Der kan stadig foretages foreløbige fastsættelser, og udgangspunktet i den interne meddelelse gælder stadigvæk. Meddelelsen vil blive opdateret iht. DRI. |