Efter retspraksis kan ligningsmyndighedernes muligheder for at forhøje selvangivelsen
undtagelsesvis begrænses af, at skattemyndighederne positivt har givet en skatteyder
en retsbeskyttet forventning. Retspraksis stiller dog særdeles høje krav
til kvalificeringen af forventningen. Der ses i den følgende beskrivelse af
forventningsprincippet bort fra svar afgivet efter reglerne i skattestyrelsesloven
om bindende forhåndsbesked, som umiddelbart er bindende for skattemyndighederne,
jf. afsnit
C.1. Er der derimod tale om
andre svar eller tilkendegivelser fra skattemyndighederne, vil disse som udgangspunkt
ikke binde myndighederne ved den senere ligning, da der eksisterer en almindelig
adgang til at revidere skatteansættelser med respekt af fristreglerne i SSL
§§ 34 og 35.
Efter retspraksis kan der imidlertid under særlige omstændigheder være
tale om, at skattemyndighederne er afskåret fra at revidere og forhøje
en ansættelse, der er foretaget på grundlag af en individuel urigtig forhåndstilkendegivelse
fra en skattemyndighed. Der henvises herom nærmere til
C.3.1.
I dommen TfS 2000, 871 HD havde den skattepligtige påberåbt sig et udleveret
notat udarbejdet af Told- og Skattestyrelsen om den skattemæssige behandling
af udlejning af lystbåde. Den skattepligtige fik ikke medhold, fordi notatet
generelt omhandlede en række ensartede sager, således at der ikke var
tale om en individuel tilkendegivelse til den skattepligtige. I den omvendte situation,
hvor en tilkendegivelse på afgivelsestidspunktet er i overensstemmelse med
gældende ret, vil den ikke senere kunne påberåbes, hvis forudsætningerne
for tilkendegivelsen er bristet, jf. TfS 2000, 543 ØLD. I denne sag var det
gjort gældende, at der ikke var grundlag for dansk beskatning af pensionsydelser
fra Danmark vedrørende en person bosiddende i Nigeria, fordi der var udstedt
erklæring om trækfritagelse. Østre Landsret fastslog, at allerede
fordi trækfritagelserne var afgivet på et tidspunkt, hvor der ikke var
hjemmel til beskatning i Danmark, var de ikke til hinder for beskatning i Danmark
efter etablering af hjemmel hertil. Til forskel fra de her omhandlede situationer,
hvor den skattepligtige ønsker at påberåbe sig en individuel forhåndstilkendegivelse,
kan der være tale om, at de skattepligtige kan støtte ret på skattemyndighedernes
generelle praksis som beskrevet i fx ligningsvejledningen eller et cirkulære
på grundlag af en almindelig lighedsgrundsætning, jf. nærmere under
E.1.
Efter
domspraksis er det navnlig tilkendegivelser fra de centrale skattemyndigheder, der
kan føre til, at en skattepligtig får medhold efter det såkaldte
forventningsprincip, selv om tilkendegivelsen ikke kan anses for at være i
overensstemmelse med gældende praksis. De ledende domme, hvor en skattepligtig
har kunnet støtte ret på en tilkendegivelse fra en central skattemyndighed,
er UfR 1969, 108 HD, ("tilkendegivelsen" bestod i en landsskatteretskendelse
om manglende næringsbeskatning, der havde direkte betydning for andre skattepligtige,
der solgte grunde fra den samme udstykning), UfR 1976, 658 HD, (tilkendegivelsen
om at kursgevinster ikke var skattepligtige hidrørte fra Finansministeriet),
ØLD af 11. sep. 1981 (Medd. fra Skd. 1982, s. 53, i hvilken sag det daværende
Statsskattedirektorat forudsætningsvis havde godkendt en lempelsesberegning)
og TfS 1994, 477 ØLD (det daværende Statsskattedirektorat havde forudsætningsvis
godkendt rentefradrag ved at anerkende et andelsprojekts erhvervsmæssige realitet).
Der synes derimod ikke at eksistere en tilsvarende mulighed for at kunne støtte
ret på en tilkendegivelse fra en told- og skatteregion, jf. TfS 1993, 420 VLD
og TfS 1998, 74 VLD (der kunne ikke støttes ret på regionens tilkendegivelse
om anvendelse af investeringsfondsmidler). Der vil dog under alle omstændigheder
kunne støttes ret på en tilkendegivelse fra en told- og skatteregion i
samme omfang, som der kan støttes ret på en tilkendegivelse fra en kommunal
skattemyndighed.
Er der tale om tilkendegivelser fra kommunale skattemyndigheder eksisterer der som
følge af de statslige skattemyndigheders revisionskompetence en særlig
snæver adgang til at støtte ret på tilkendegivelsen, se nedenfor
C.3.1.6. Uafhængigt af, om der er
tale om en tilkendegivelse fra en central skattemyndighed eller ej, viser retspraksis,
at en række grundlæggende betingelser under alle omstændigheder skal
være opfyldt, hvis der skal kunne støttes ret på tilkendegivelsen,
jf. nedenfor under
C.3.1.