Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne om valg og fravalg af tonnageskatteordningen samt virkningen af valget.
Afsnittet indeholder:
- Bindende i 10 år
- Virkning af valget
- Om præcisering af reglerne for bindingsperioden
- Betydning af valget i forbindelse med etablering af koncernforbindelse mv.
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Bindende i 10 år
Både valg og fravalg af ordningen er bindende i 10 år fra det tidspunkt, hvor valget træffes. Se TSL § 2, stk. 2.
Et fravalg af ordningen betyder, at rederiet først kan komme ind i ordningen efter 10 år. Omvendt betyder det, at vælger et rederi at anvende tonnageskatteordningen, er det bundet til at lade sig beskatte efter ordningen de næste 10 år, uanset resultatet af den faktiske rederivirksomhed.
Ved udløbet af den 10-årige bindingsperiode vil rederiet igen skulle vælge, om det ønsker at fortsætte i ordningen eller at overgå til beskatning efter de almindelige regler.
Ved udtræden af tonnageskatteordningen vil ordningen først igen kunne anvendes efter 10 indkomstår med beskatning efter de almindelige regler.
Bemærk
Genvalg/fornyelse eller fravalg af ordningen skal træffes inden udløbet af den igangværende bindingsperiode. Dette fremgår også af det bindende svar SKM2010.208.SR. Det er kun selskaber, som ved udløbet af bindingsperioden har aktivitet, der opfylder betingelserne for tonnageskatteloven, som skal træffe beslutning om genvalg/fornyelse eller fravalg.
Selskabets beslutning om genvalg/fornyelse eller fravalg af tonnageskatteordningen skal ikke indsendes pr. automatik, men det trufne valg skal på Skattestyrelsens opfordring kunne dokumenteres. Der er ikke nogen formkrav til beslutningen om genvalg/fornyelse eller fravalg, men det kan eksempelvis være mail korrespondance eller mødereferat.
Eksempel Et selskabets nuværende bindingsperiode udløber den 31. december 2022. Selskabet skal senest 31. december 2022 træffe beslutning om genvalg/fornyelse eller fravalg af tonnageskatteordningen for den efterfølgende 10-årige bindingsperiode, som løber fra den 1. januar 2023 til den 31. december 2033. |
Virkning af valget
Ved valg af tonnageskatteordningen skal samtlige skibe og andre aktiver, som opfylder betingelserne, indgå i ordningen. Se TSL § 2, stk. 3.
Valget er således gældende for hele rederidelen af selskabets samlede virksomhed, der kan tonnagebeskattes. Det er derfor ikke muligt at holde en eventuel underskudsgivende del af rederivirksomheden uden for beskatning efter ordningen.
Om præcisering af reglerne for bindingsperioden
Skattestyrelsen har udsendt styresignalet SKM2021.615.SKTST, der præciserer reglerne i TSL § 2 om bindingsperioden.
Denne præcisering beskriver den situation, hvor et tonnagebeskattet selskab, inden for en igangværende bindingsperiode, ophører med aktivitet, der kan omfattes af tonnageskatteordningen. Selskabet opløses ikke, men fortsætter eventuelt med anden virksomhed.
Eksempel Et selskab er indtrådt i tonnageskatteordningen fra og med den 1. januar 2015. Valget af tonnagebeskatning er dermed bindende til og med den 31. december 2024. Pr. 1. januar 2021 sælger selskabet alle sine skibe og ophører dermed med al aktivitet, der kan tonnagebeskattes. Selskabet påbegynder samtidig anden aktivitet, der ikke kan omfattes af tonnageskatteordningen. Ved udløbet af den igangværende bindingsperiode pr. 31. december 2024 har selskabet fortsat ikke aktiviteter, der kan tonnagebeskattes. Selskabet har derfor ikke mulighed for at tilvælge tonnageskatteordningen ved udløbet af bindingsperioden, jf. TSL § 2, stk. 2. Selskabet fortsætter derfor med beskatning af indkomst efter skattelovgivningens almindelige regler. Pr. 1. januar 2027 køber selskabet nye skibe og påbegynder igen aktivitet, der kan omfattes af tonnageskatteordningen. |
Spørgsmålet er, om selskabet ved tilkøb af skibe kan genindtræde i tonnageskatteordningen eller om et selskab fortsat er bundet af en igangværende bindingsperiode på 10 år med beskatning efter skattelovgivningens almindelige regler.
Det er Skattestyrelsen opfattelse, at selskabet fortsat er bundet af den igangværende 10-årige bindingsperiode med beskatning efter skattelovgivningens almindelige regler.
Selskabet kan derfor ikke ved køb af skibe genindtræde i tonnageskatteordningen. Selskabet kan tidligst ved udløbet af den igangværende periode tilvælge tonnageskattebeskatning for en ny 10-års-periode.
Dette begrundes med, at TSL § 2, stk. 2, 3. pkt., anvender ordet "udtræden" og ikke ordene "valg" eller "fravalg" som de øvrige dele af TSL § 2. Efter Skattestyrelsens opfattelse betyder det, at enhver situation, hvor der sker udtræden af ordningen ved udløbet af en bindingsperiode, er omfattet af bestemmelsen, hvorefter selskabet skal beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler i den næste 10-årige periode.
Bemærk
Den beskrevne præcisering af reglerne om bindingsperioden finder også anvendelse på operatørselskaber, der er omfattet af TSL § 21 a. Om operatørselskaber se afsnit C.D.8.8.7.
Betydning af valget i forbindelse med etablering af koncernforbindelse mv.
I de tilfælde, hvor
- eksempelvis to rederier bliver koncernforbundne, fusionerer eller ved tilførsel af aktiver, og
- kun det ene rederi anvender tonnageskatteordningen, eller de begge gør det
fastsættes bindingsperioden som hovedregel til bindingsperioden for det rederi, der senest blev omfattet af tonnageskatteordningen.
Hvis ikke alle de pågældende selskaber anvender tonnageskatteordningen, fastsættes bindingsperioden til 10 år regnet fra og med det indkomstår, hvor selskaberne bliver koncernforbundne eller fusionen gennemføres.
Samme regler gælder ved tilførsel af aktiver. Ved spaltning af selskaber fastsættes bindingsperioden for de nye selskaber til den samme som for det selskab, der spaltes.
I det bindende svar SKM2008.799.SR, blev et ikke-tonnagebeskattet selskab omfattet af ordningen som følge af etablering af en koncernforbindelse. Desuden kunne Skatterådet bekræfte, at det ikke-tonnagebeskattede selskab blev tvunget ind i ordningen ved en fusion med et nystiftet selskab, der var omfattet af tonnageskatteordningen. Samme resultat nåede Skatterådet til i SKM2013.351.SR. Her bekræftede Skatterådet endvidere at indtræden i ordningen skal regnes fra indkomstårets start, uanset at erhvervelsen af aktiekapitalen først sker i løbet af det pågældende år.
Hvis et rederi bliver omfattet af tonnageskatteordningen, fordi det får fælles ledelse eller driftsorganisation med koncernforbundne rederier og ikke driver virksomhed inden for beslægtede forretningsområder, fastsættes bindingsperioden til den samme, som gælder for de øvrige selskaber i koncernen.
Det samme er tilfældet, hvis et koncernforbundet selskab, der ikke tidligere har drevet rederivirksomhed, begynder at drive sådan virksomhed.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Skatterådet |
SKM2013.351.SR | Et selskab blev tvunget ind i tonnageskatteordningen som følge af koncernforbindelse ved erhvervelse af et tonnagebeskattet selskab. | |
SKM2010.208.SR | Genvalg af tonnageskatteordning for en ny 10-års periode skal træffes inden udløbet af 10-års perioden. | |
SKM2008.799.SR | Et selskab blev tvunget ind i ordningen som følge af koncernforbindelse/fusion med et tonnagebeskattet selskab. | |
Skattestyrelsen |
SKM2021.615.SKTST | Skattestyrelsen ønskede med dette styresignal at præcisere reglerne i tonnageskatteloven om bindingsperiodens rækkevidde. Desuden tydeliggjorde styresignalet tonnageskattelovens regler om måletidspunkt for flagandelens indgangsværdi. | Styresignalet er ophævet, da det er indarbejdet her i vejledningen. |