Indhold
Dette afsnit handler om indberetningspligten vedrørende renter af lån og pantebreve.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Hvem skal foretage indberetningen
- Hvilke oplysninger skal indberettes
- Frist for indberetning
- Undtagelse fra indberetning
- Bemyndigelse
- Skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB)
Regel
Efter SIL § 15, stk. 1, skal indberetningspligtige efter SIL § 13, stk. 1, 1. pkt., eller SIL § 14 indberette til Skatteforvaltningen om låntagerens identitet og de samlede renter samt reservefonds- og administrationsbidrag, der er omfattet af indberetningspligten efter SIL § 13, stk. 1, 1. pkt., eller SIL § 14, og som er ydet, tilskrevet eller opkrævet i kvartalet. Dette gælder dog ikke for kalenderårets sidste kvartal.
Indberetningen skal for lån omfattet af § 13, stk. 1, 1. pkt., tillige indeholde oplysninger om datoen for ydelsen eller formidlingen af lånet og for ophørte lån datoen for ophøret, og indberetningen skal, for så vidt angår pantebreve omfattet af § 14, tillige indeholde oplysning om datoen for deponeringen og datoen for ophør heraf.
Efter SIL § 15, stk. 2, er fristen for indberetning den sidste hverdag i måneden efter udløbet af kvartalet.
Efter SIL § 15, stk. 3, er oplysninger om låneforhold, hvor der er tre eller flere låntagere med hjemsted eller bopæl i Danmark, undtaget fra indberetningspligt.
Efter SIL § 15, stk. 4, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen.
Bemærk
SIL § 15 er et supplement til den årlige indberetning om lån efter SIL §§ 13 og 14. De kvartalsvise indberetninger skal ikke indeholde alle de detaljer, som indberetningerne efter SIL §§ 13 og 14 skal.
Hvem skal foretage indberetningen
De indberetningspligtige efter SIL § 15 er den samme personkreds, som er indberetningspligtige om renteudgifter efter SIL § 13, stk. 1, 1. pkt., eller SIL § 14. Omfattet af bestemmelsen er hermed den, der som led i sin virksomhed yder eller formidler lån henholdsvis pengeinstitutter, finansieringsselskaber, advokater og andre, der som led i deres erhverv modtager pantebreve med pant i fast ejendom i depot til forvaltning.
Hvilke oplysninger skal indberettes
Efter SIL § 15, stk. 1, skal indberetningspligtige efter SIL § 13, stk. 1, 1. pkt., eller SIL § 14 indberette til Skatteforvaltningen om låntagerens identitet og de samlede renter samt reservefonds- og administrationsbidrag, der er omfattet af indberetningspligten efter SIL § 13, stk. 1, 1. pkt., eller SIL § 14, og som er ydet, tilskrevet eller opkrævet i kvartalet. Dette gælder dog ikke for kalenderårets sidste kvartal.
Indberetningspligten vil herefter omfatte renter samt reservefonds- og administrationsbidrag, der er omfattet af indberetningspligten efter de nævnte bestemmelser.
I relation til realkreditlån vil den kvartalsvise indberetning omfatte kvartalets ordinære renter og bidrag samt oplysninger om identiteten af debitoren for de lån eller pantebreve, renterne og bidragene knytter sig til.
Indberetningerne skal indeholde kvartalets renter og bidrag samt oplysning om identiteten af debitoren for de lån eller pantebreve, renterne og bidragene knytter sig til, idet der dog ikke skal indberettes om kalenderårets sidste kvartal.
Identifikation af debitor skal ske efter de nærmere regler herom. Se SIB § 3.
Indberetningen skal for lån omfattet af SIL § 13, stk. 1, 1. pkt., tillige indeholde oplysninger om datoen for ydelsen eller formidlingen af lånet og for ophørte lån, datoen for ophøret, og indberetningen skal, for så vidt angår pantebreve omfattet af SIL § 14, tillige indeholde oplysning om datoen for deponeringen og datoen for ophør heraf.
Indberetningen om renter opstået i forbindelse med indfrielse af et realkreditlån eller morarenter vil ikke skulle fremgå af den kvartalsvise indberetning. Disse oplysninger vil skulle fremgår af den årlige indberetning.
Indberetningen skal indeholde oplysning om datoen for ydelsen eller formidlingen af lånet og for ophørte lån, datoen for ophøret. For så vidt angår pantebreve omfattet af SIL § 14 skal indberetningen indeholde oplysning om deponeringens start- og slutdato.
Frist for indberetning
Efter SIL § 15, stk. 2, er fristen for indberetning den sidste hverdag i måneden efter udløbet af kvartalet. Det betyder, at indberetningen vedrørende årets første kvartal skal gives senest sidste hverdag i april, indberetningen vedrørende årets andet kvartal skal gives senest sidste hverdag i juli, og indberetningen vedrørende årets tredje kvartal skal gives senest sidste hverdag i oktober.
Undtagelse fra indberetningspligten
Efter SIL § 15, stk. 3, er oplysninger om låneforhold, hvor der er tre eller flere låntagere med hjemsted eller bopæl i Danmark, undtaget fra indberetningspligt. Årsagen til denne undtagelse er, at fordelingen af renterne mellem de enkelte låntagere ikke er kendt for Skatteforvaltningen. Oplysning om den samlede rente kan dermed ikke bruges af Skatteforvaltningen. Bestemmelsen betyder, at den indberetningspligtige ikke skal indberette kvartalsvis, men alene foretage en årlig indberetning om lånet eller pantebrevet efter SIL §§ 13 eller 14.
Indberetningspligten omfatter efter bestemmelsen alene låntagere, som er fysiske personer, og som har et cpr-nummer. Dette skyldes, at oplysningerne benyttes ved forskudsopgørelsen, og at der alene dannes en forskudsopgørelse for personer med et cpr-nummer.
Bemyndigelse
Efter SIL § 15, stk. 4, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen.
Bemyndigelsen er udnyttet i SIB § 31.
Skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB)
Efter SIB § 31, stk. 2, skal indberetningen indeholde oplysninger til identifikation af låntager, jf. § 3, og oplysninger om konto- og låneforholdet. Indberetningen skal omfatte de samlede ordinære renteudgifter på lån og pantebreve i depot samt reservefonds- og administrationsbidrag, som er tilskrevet eller opkrævet fra kalenderårets start til udgangen af det kvartal, der indberettes om. Indberetningen skal foretages for hvert låneforhold.