Indledning

Den juridiske vejledning er opdelt i områder for hver styrelse, som er ansvarlig for egne afsnit. Dette er en konsekvens af, at Skatteforvaltningen består af en række styrelser.

Afsnit E.A Punktafgifter indgår i Skattestyrelsens del af Skatteforvaltningens fælles juridiske vejledning.

Se også

Se også det fælles afsnit Om Den juridiske vejledning.

I afsnittet "Den juridiske vejledning - et bidrag til retssikkerheden" findes en oversigt over vejledningens hovedafsnit fordelt på de enkelte styrelser.

Bemærk

De formelle regler for Skatteforvaltningens - herunder Skattestyrelsens - område er beskrevet i

  • Afsnit A.A Processuelle regler for Skatteforvaltningens opgaver
  • Afsnit A.B Angivelse og afregning
  • Afsnit A.C Kontrol og straf
  • Afsnit A.D Opkrævning.

Forkortelser

I afsnittet "Lovforkortelser mv." findes en liste over

  • lovforkortelser
  • forkortelser for myndigheder, institutioner mv., som er anvendt i forbindelse med henvisninger til domme og andre afgørelser mv.
  • forkortelser for selskabsformer. 
Resumé

Afsnit E.A Punktafgifter indeholder:

Tema(er)
Miljøafgifter Energiafgifter CO2-afgift Alkohol Tobak Chokolade Konsum-is og kaffe, Cigaretpapir Røgtobak og nikotinprodukter Glødelamper mv. og elektriske sikringer Lystfartøjsforsikringer Skadesforsikringer Arbejdsskadeafgift Spil
Hvad er nyt?

Nedenfor følger en oversigt over de juridiske nyheder i afsnit E.A Punktafgifter 2024-2.

E.A.2 Is og chokolade

E.A.2.2 Konsum-is

  • Lov nr. 333 af 9. april 2024, § 3. Lovændringen omfatter en række mindre lovtekniske ændringer af isafgiftsloven, der er relateret til tidligere lovændringer. Ændringerne har alene til formål at præcisere gældende ret og konsekvensrette henvisninger i loven.

E.A.2.3 Chokolade og sukkervarer

E.A.2.3.3 Chokolade- og sukkervarer omfattet af reglerne

  • SKM2024.77.SKTST: Styresignalet vedrørende præcisering af praksis - chokolade- og kakaoovertrukne varer er indarbejdet. Styresignalet er herefter ophævet. Styresignalet præciserer, at der for produkter, som er helt overtrukket med chokolade eller andre varer med indhold af kakao skal foretages en konkret vurdering af, hvorvidt chokoladen eller kakaoen er karaktergivende for produktet og dermed omfattet af det afgiftspligtige vareområde i lovens § 1, stk. 1, nr. 1.
  • I afsnittet vedrørende konfekt, bolsjer m.m., og i øvrigt sukkervarer af enhver art er tilføjet, at for at et produkt kan anses som en sukkervare omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, skal sukkeret være karaktergivende. Der skal i den forbindelse bl.a. skal lægges vægt på produktets indhold af sukkerarter, smag og visuelle fremtræden.
  • SKM2024.116.SR: Skatterådet fandt, at produktet Dulche de leche, der fremstår som en færdigproduceret karamel, var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som bl.a. omfatter "sukkervarer af enhver art". Der blev lagt vægt på produktets høje sukkerindhold på 45 %, produktets søde smag og duft af karamel samt dets visuelle fremtræden som en lysebrun sukkervare. Derudover blev der lagt vægt på, at produktet har undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, hvorefter produktet er direkte anvendeligt, og kan konsumeres uden yderligere forarbejdning.

E.A.2.4 Dækningsafgift

E.A.2.4.5 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse af dækningsafgift

  • Lovændringen i chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 8  betyder, at hjemmelsgrundlaget som lå til grund for SKM2023.87.SR, hvor Skatterådet traf afgørelse om, at en virksomhed ikke kunne få afgiftsgodtgørelse for dækningsafgiftspligtige varer, der anvendes i fremstillingen af andre varer, der er afgiftsfrie efter chokoladeafgiftsloven, og herefter leveres til udlandet, er ændret, så der fra 1. juli 2024 er skabt mulighed for afgiftsgodtgørelse i den pågældende situation.

E.A.3 Drikkevarer

E.A.3.1 Spiritus

E.A.3.1.3 Spiritus omfattet af reglerne og E.A.3.1.8.8 Varer, der anvendes til tekniske formål mv.

  • SKM2024.275.SR: Skatterådet fandt, at et kemiprodukt, der anvendes som ekstraheringsvæske i analyseinstrumenter, med indhold af ethanol anses som afgiftspligtigt efter spiritusafgiftslovens § 1, men er fritaget efter spiritusafgiftslovens § 15, stk. 1, nr. 7, som bl.a. omfatter varer, der anvendes til tekniske formål.

E.A.3.2 Vin mv.

E.A.3.2.3 Vin omfattet af reglerne og E.A.3.2.5 Afgiftens størrelse og beregning

E.A.3.3 Øl mv.

E.A.3.3.2 Forskellige definitioner af øl omfattet af afgiften

E.A.4 Energi

E.A.4.1 Mineralolieprodukter

E.A.4.1.5 Afgiftens størrelse og beregning

  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Nedsættelse af energiafgiften på mineralolier mv. fra den 1. januar 2025 som følge af Grøn Skattereform for industri mv. Regler for overholdelse af EU’s minimumsafgifter for benzin og diesel med indhold af biobrændstoffer.

E.A.4.1.6 Opgørelse og afregning

  • C-509/22: EU-domstolen fortolkede begreberne "hændelige omstændigheder" og "force majeure" i artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118 derhen, at det omfatter usædvanlige og uforudsigelige omstændigheder, som den, der påberåber sig dem, ikke har nogen indflydelse på, og hvis konsekvenser den pågældende ikke har mulighed for at undgå, heller ikke selv om vedkommende udviser den størst mulige påpasselighed. Dette er udelukket, når disse omstændigheder henhører under den erhvervsdrivendes ansvarsområde. Domstolen forholdt sig samtidig til, hvorvidt nationale bestemmelser, der ligestiller simpel uagtsomhed fra den erhvervsdrivendes side med ovennævnte begreber, er i overensstemmelse med artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118.

E.A.4.1.7 Farvning af gas- og dieselolier og petroleum

  • C-657/22: En overtrædelse af nationale farvningsbestemmelser i forbindelse med tilbageføring af varer til et afgiftsoplag ved at modtagelses- og kreditnotaerne vedrørende dette produkt ikke indeholdt nogen oplysninger om mærkningen/farvningen førte til opkrævning af afgift. Dette var i strid med den almindelige opbygning af og formålet med energibeskatningsdirektivet og EU-rettens proportionalitetsprincip.

E.A.4.2 Kul og affaldsvarme

E.A.4.2.5.1 Afgiftens størrelse

  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Nedsættelse af energiafgiften på kul mv. fra den 1. januar 2025 som følge af Grøn Skattereform for industri mv.

E.A.4.3 Elektricitet

E.A.4.3.5 Virksomheder omfattet af reglerne

E.A.4.3.5.1 Virksomheder, der skal registreres

  • SKM2024.257.SR: Skatterådet tog stilling til, hvem der skulle svare afgift af elektricitet fremstillet på et leaset solcelleanlæg. I disposition 1 udleasede Spørger 1 et solcelleanlæg til Spørger 2. Solcelleanlægget blev monteret på en ejendom, hvor Spørger 2 var lejer. Spørger 2 forbrugte elektriciteten, som solcelleanlægget fremstillede, bortset fra evt. overskudsproduktion, som blev ledt ud på det kollektive elforsyningsnet. Skatterådet bekræftede, at Spørger 1 (leasinggiver) ikke skulle svare afgift. Skatterådet bekræftede desuden, at Spørger 2 (leasingtager) ikke skulle svare afgift fsva. den elektricitet, som blev ledt ud på det kollektive elforsyningsnet. Endelig bekræftede Skatterådet, at Spørger 2 (leasingtager) skulle svare afgift af den elektricitet, som blev fremstillet på det leasede solcelleanlæg, og som Spørger 2 (leasingtager) selv forbrugte. I disposition 2 udleasede Spørger 1 et solcelleanlæg til Spørger 3. Spørger 3 var et datterselskab, som Spørger 2 påtænkte at stifte. Solcelleanlægget blev monteret på en ejendom, som Spørger 2 ejede. Spørger 3 solgte elektricitet til Spørger 2. Den elektricitet, som Spørger 2 ikke forbrugte, dvs. evt. overskudsproduktion, blev leveret af Spørger 3 til det kollektive elforsyningsnet. Spørger 3 indgik en aftale med en balanceansvarlig aktør herom. Skatterådet bekræftede, at Spørger 1 (leasinggiver) ikke skulle svare afgift. Skatterådet bekræftede desuden, at Spørger 3 (leasingtager) ikke skulle svare afgift fsva. den elektricitet, som blev ledt ud på det kollektive elforsyningsnet. Endelig bekræftede Skatterådet, at Spørger 3 (leasingtager) skulle svare afgift af den elektricitet, som blev fremstillet på det leasede solcelleanlæg, og som blev leveret til Spørger 2.

E.A.4.3.9 Afgiftslempelse for fjernvarme (el-patronordningen)

  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Nye satser ved brug elpatronordningen fra den 1. januar 2025, da CO2-afgiften er forhøjet og brændselsafgifterne er reducerede, og der er indført delvis tilbagebetaling af CO2-afgift for kvoteomfattet energi til rumvarme mv. som følge af Grøn Skattereform for industri mv.

E.A.4.3.9.1 Betingelser for og omfang af afgiftslempelse

  • SKM2024.262.SR: Skatterådet bekræftede, at Spørger kunne indregne tredjemands fremstillede varme ved vurderingen af, hvorvidt delkravet om kraftvarmekapacitetskravet var opfyldt, jf. gasafgiftslovens § 8, stk. 5, 1 pkt. Det var således Skatterådets vurdering, at Spørger kunne gøre brug af den mulighed, som SKM2015.570.SKAT gav for at indregne tredjemands fremstillede varme ved vurderingen af, hvorvidt delkravet i gasafgiftslovens § 8, stk. 5, 1 pkt., om kraftvarmekapacitetskravet var opfyldt. Spørger købte varme fra tredjemand, og spørger leverede fysisk varmen til varmekunderne. Skatterådet tog kun stilling til, hvorvidt varme fremstillet hos tredjemand kunne indgå ved vurderingen af kravet om kraftvarmekapacitet, og ikke hvorvidt spørger havde kraftvarmekapacitet, da kravet om at mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraftvarmeanlægget skal udgøres af elektricitet, ikke blev vurderet.

E.A.4.4 Naturgas, bygas og biogas mv.

E.A.4.4.7.1 Afgiftssatser

  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Nedsættelse af energiafgiften for naturgas og bygas fra den 1. januar 2025 som følge af Grøn Skattereform for industri mv.

E.A.4.4.10 Afgiftsregler om produktion af elektricitet og kraftvarme

E.A.4.4.10.3 Eget forbrug af varme i kraftvarmeværker

  • SKM2024.338.HR: Et fjernvarmeværk anvendte fjernvarme i forbindelse med fremstilling af spædevand, der blev tilført fjernvarmenettet. Før vandet tilføres fjernvarmenettet, gennemgår det en proces med henblik på at nedsætte mængden af salte og ilt i vandet for derved at begrænse korrosion i (nedbrydning af) fjernvarmerørene. Som et led i denne proces opvarmes vandet ved brug af fjernvarme. Vandet betegnes efter endt behandling som spædevand.

Sagen angik, om et fjernvarmeproduktionsselskab efter kulafgiftslovens § 8, stk. 3, jf. stk. 4, nr. 1, havde ret til tilbagebetaling af kulafgift for bl.a. de varer (kul mv.), der var forbrugt til fremstilling af den varme, der var anvendt til fremstilling af spædevand, som var ledt ind i returløbet på fjernvarmenettet.

Højesteret fandt, at spædevand, der tilføres fjernvarmenettet, er en del af den samlede varmeleverance, og at energiforbrug til fremstilling af spædevandet er omfattet af kulafgiftslovens § 8, stk. 3, 1. pkt. Højesteret udtalte, at der ikke er grundlag for at forstå bestemmelsen på den måde, at kun energiforbrug til selve fremstillingen af fjernvarmen som sådan kan være omfattet. Højesteret fandt endvidere, at fjernvarmeproduktionsselskabet heller ikke havde ret til afgiftsgodtgørelse efter kulafgiftslovens § 8, stk. 4, nr. 1.

E.A.4.5 Kuldioxid

E.A.4.5.6 Afgiftens størrelse og beregning

E.A.4.5.7.3 Opgørelse af CO2-afgift på ikke bionedbrydeligt affald anvendt som brændsler

  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Fra den 1. januar 2025 kan der ikke ske fradrag i opgørelsen af den afgiftspligtige mængde CO2 ved afbrænding af affald, for CO2, der er opsamlet og geologisk lagret (CCS) i overensstemmelse med regler herom i CO2-kvoterordningen.

E.A.4.5.8 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse

  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Der indføres fra den 1. januar 2025 CO2-afgift på brændstoffer til visse flyvninger, sejladser og fiskefartøjer som følge af Grøn skattereform for industri mv. Afgiften indfases. Der skal ikke betales CO2-afgift af brændstof i søfartøjers standardtanke og luftfartøjers standardtanke, når brændstoffet er frigivet til brug i et andet medlemsland eller tanket uden for EU.

E.A.4.6 Godtgørelse af energiafgifter og CO2-afgift

E.A.4.6.1.7 Opgørelse af godtgørelse

  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Der gælder nye regler for nedsættelse af procesgodtgørelsen (procesafgift) i brændselsafgiftslovene fra den 1. januar 2025. Ifølge de nye regler om godtgørelse skal der fra den 1. januar 2025 sondres mellem kvoteomfattet energi og ikke-kvoteomfattet energi. Procesafgiften efter gasafgiftsloven og kulafgiftsloven for kvoteomfattet energi til proces bliver lavere end procesafgiften efter mineralolieafgiftsloven.

Fra den 1. januar 2025 nedsættes procesgodtgørelsen af ikke-kvoteomfattet energi som udgangspunkt ikke. Der er indført regler i brændselsafgiftslovene, som skal sikre, at EU’s minimumsafgift overholdes ved brug af ikke-kvoteomfattet energi til proces, når der samtidigt sker godtgørelse af CO2-afgiften ved CCS og for ikke-kvoteomfattet energi til proces.

CO2-afgiften af ikke-kvoteomfattet energi, som anvendes til proces, godtgøres delvist i perioden 2025-2029. Tilsvarende indfases CO2-afgiften på visse flyvninger, sejladser og fiskefartøjer.

E.A.4.6.2.4 Oversigt over lovændringer med ikrafttrædelse efter 1. januar 1996

  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Fra den 1. januar 2025 er der indført en række nye reglerne i energiafgiftslovene og CO2-afgiftsloven som følge af Grøn Skattereform for industri mv. I afsnittet er en overordnet gennemgang af de nye reglerne.

E.A.4.6.3 Energiprodukter og elektricitet

E.A.4.6.3.2 Godtgørelse af afgift af elektricitet

  • SKM2024.367.SR: Spørger, som var en ladestandervirksomhed, anmodede om at få bekræftet, at virksomheden kunne opnå godtgørelse af elafgift af elektricitet efter særordningen for elbiler, når elbilkunderne har egne solcelleanlæg, der kunne producere strøm til husstanden og det kollektive elnet. Når strømmen anvendes direkte i husstanden, vil den være afgiftsfritaget. Anmodningen omfattede dog ikke elbilkunder med egne solcelleanlæg, som var omfattet af den midlertidige afgiftsfritagelse under nettomålerordningen. Skatterådet besvarede spørgsmålet benægtende.
  • SKM2024.373.SR: Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger, en kommune, kunne opnå elafgiftsgodtgørelse vedrørende eget elforbrug til opladning af el-biler i den kommunale hjemmepleje efter reglerne i den midlertidige særordning i § 21, stk. 1 og 2, i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer. Spørgers aktivitet vedrørende den kommunale hjemmepleje er ikke-erhvervsmæssig virksomhed. For så vidt angår den omhandlede aktivitet opfylder spørger ikke kriterierne for at være en virksomhed som foretager erhvervsmæssig opladning af elbiler, og spørger er ikke berettiget til godtgørelse i henhold til særordningen.

E.A.4.6.3.3 Godtgørelse af afgift af brændsler

  • SKM2024.338.HR: Et fjernvarmeværk anvendte fjernvarme i forbindelse med fremstilling af spædevand, der blev tilført fjernvarmenettet. Før vandet tilføres fjernvarmenettet, gennemgår det en proces med henblik på at nedsætte mængden af salte og ilt i vandet for derved at begrænse korrosion i (nedbrydning af) fjernvarmerørene. Som et led i denne proces opvarmes vandet ved brug af fjernvarme. Vandet betegnes efter endt behandling som spædevand.

Sagen angik, om et fjernvarmeproduktionsselskab efter kulafgiftslovens § 8, stk. 3, jf. stk. 4, nr. 1, havde ret til tilbagebetaling af kulafgift for bl.a. de varer (kul mv.), der var forbrugt til fremstilling af den varme, der var anvendt til fremstilling af spædevand, som var ledt ind i returløbet på fjernvarmenettet.

Højesteret fandt, at spædevand, der tilføres fjernvarmenettet, er en del af den samlede varmeleverance, og at energiforbrug til fremstilling af spædevandet er omfattet af kulafgiftslovens § 8, stk. 3, 1. pkt. Højesteret udtalte, at der ikke er grundlag for at forstå bestemmelsen på den måde, at kun energiforbrug til selve fremstillingen af fjernvarmen som sådan kan være omfattet. Højesteret fandt endvidere, at fjernvarmeproduktionsselskabet heller ikke havde ret til afgiftsgodtgørelse efter kulafgiftslovens § 8, stk. 4, nr. 1.

E.A.4.6.5 Særlige CO2-afgiftsregler om godtgørelse - Bundfradrag og CCS

  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Bundfradraget i CO2-afgiftsloven ophæves fra den 1. januar 2025, og CO2-afgiften for CO2, som er fanget og geologisk lagret, godtgøres fra den 1. januar 2025.

E.A.4.6.7 Jordbrug, gartnerier og skovbrug mv.

  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Reglerne for mindre reduktion af procesgodtgørelsen for jordbrug, gartneri og skovbrug mv. end for anden procesgodtgørelse ophæves fra den 1. januar 2025

E.A.4.6.7.3 Jordbrug, gartnerier og skovbrug mv.

  • SKM2024.370.SR: Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers anvendelse af naturgas til brug for fremstilling af opgraderet biogas, var omfattet af gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1, så nedsættelsen af tilbagebetalingen af afgift efter gasafgiftslovens § 10 skete med 1,6 pct. Der var herved henset til, at processen hos Spørger ikke var en aktivitet, der sædvanligvis blev udført i en landbrugsvirksomhed.

E.A.4.6.10 Overskudsvarme

E.A.4.6.10.2 Definition

  • SKM2024.319.SKTST: Styresignalet omhandler beregning af ekstern overskudsvarmeafgift i 2022 og 2023 og beskriver en praksisændring og muligheden for genoptagelse af afgiftstilsvar efter gas-, kul- og mineralolieafgiftsloven som følge af Skatterådets afgørelse i SKM2024.29.SR.
  • Lov nr. 683 af 11. juni 2024: Ved § 7, nr. 1, i lov nr. 683 af 11. juni 2024 er der indsat en ændring til overgangsbestemmelsen i § 7, stk. 4, i lov nr. 2606 af 28. december 2021. Ændringen medfører, at for aftaler om levering af overskudsvarme indgået før den 1. januar 2022 kan en virksomhed vælge, om ændringerne i reglerne om beregning af afgift af ekstern overskudsvarme i medfør af § 2, nr. 1, § 3, nr. 1, og § 4, nr. 1, i lov nr. 2606 af 28. december 2021 skal finde anvendelse for virksomheden fra den 1. januar 2022.

E.A.4.6.10.4 Udnyttelse af varme procesluft

  • SKM2024.163.LSR: Afgiftspligtig overskudsvarme i form af varm luft kunne beregnes ud fra ventilatorernes maksimale energiforbrug. Det maksimale forbrug kunne dokumenteres ved at gange den maksimale driftstid med ventilatorernes effekt. En opgørelse af overskudsvarmeafgiftsgrundlaget, hvorefter ventilatorernes maksimale energiforbrug blev ganget med 2, var i overensstemmelse med den tidligere gældende bestemmelse i elafgiftslovs § 11, stk. 12, første punktum. Ved en beregning af betaling af kvadratmeterafgift kunne beregningen ikke føre til nedsættelse af selskabets godtgørelse svarende til mere end det forbrug, der havde været ifølge en måler.

E.A.4.6.12 Ingen godtgørelse af afgift

E.A.4.6.12.1 Regel og lovgrundlag

  • SKM2024.251.SR: Spørger var momspligtig og fremstillede ved forbrug af elektricitet i varmepumper varme, der udelukkende leveredes til Spørgers medlemmer. Skatterådet bekræftede, at Spørger kan opnå godtgørelse af elafgift efter elafgiftslovens § 11, stk. 1 af elektricitet, der anvendes til fremstilling af varme i varmepumper, der udelukkende leveres til Spørgers medlemmer.

E.A.4.6.13 Fordeling og måling af energiforbrug

E.A.4.6.13.6 Undtagelser fra reglen om måling af procesforbrug

  • SKM2024.163.LSR: Afgiftspligtig overskudsvarme i form af varm luft kunne beregnes ud fra ventilatorernes maksimale energiforbrug. Det maksimale forbrug kunne dokumenteres ved at gange den maksimale driftstid med ventilatorernes effekt. En opgørelse af overskudsvarmeafgiftsgrundlaget, hvorefter ventilatorernes maksimale energiforbrug blev ganget med 2, var i overensstemmelse med den tidligere gældende bestemmelse i elafgiftslovs § 11, stk. 12, første punktum. Ved en beregning af betaling af kvadratmeterafgift kunne beregningen ikke føre til nedsættelse af selskabets godtgørelse svarende til mere end det forbrug, der havde været ifølge en måler.

E.A.4.6.14 Krav til målere af energiforbrug

E.A.4.14.5 Elforbrugsmålere

  • SKM.2024.303.SR: Spørgsmålene vedrørte, om kravene til elmålere i ladestandere var opfyldt ift., om spørger som ladestandervirksomhed kunne opnå afgiftsgodtgørelse af elforbrug forbrugt i ladestandere efter § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer (særordningen for opladning af elbiler). Skatterådet svarede bekræftende på spørgsmålene. Skatterådet forudsatte, at spørgers elmålere havde en karakter, så deres målinger kunne dokumentere den forbrugte mængde afgiftspligtig elektricitet i ladestanderne, og at de øvrige betingelser for godtgørelse i § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer var opfyldt af virksomheden.

E.A.4.9 CO2-emissioner (nyt afsnit)

  • Ved lov nr. 619 af 11. juni 2024 er der indført afgift på CO2e-emissioner ved udledninger af drivhusgasser, hvor der skal returneres kvoter efter kvoteordningen. Loven træder i kraft den 1. januar 2025. Se afsnit E.4.9.1.1 for en overordnet oversigt over emissionsafgiftens indhold.

E.A.5 Forbrugsafgifter

E.A.5.4 Afgift af røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker

  • Lov nr. 331 af 9. april 2024: Forhøjelse af afgiftssatsen for røgfri tobak og nikotinprodukter. Der er i den forbindelse foretaget en ændring af forbrugsafgiftslovens § 13 og § 13 b, stk. 1. Se E.A.5.4.5.
  • Lov nr. 331 af 9. april 2024: Der indføres krav om, at registrerede oplagshavere senest 3 måneder efter en afgiftsforhøjelses ikrafttræden skal anmode Skatteforvaltningen om godtgørelse af ikkebrugte stempelmærker, der var gældende før afgiftsforhøjelsens ikrafttræden. Der er i den forbindelse foretaget en ændring af forbrugsafgiftslovens § 13 d. Se E.A.5.4.5.
  • Lov nr. 331 af 9. april 2024: Derudover indføres regler om, at registrerede oplagshavere med egne detailudsalg omfattes af "clean market" reglerne. Der indføres krav om lageropgørelse over virksomhedens afgiftspligtige varer påsat stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, og virksomhedens ikkebrugte stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden. Der er i den forbindelse foretaget en ændring af forbrugsafgiftslovens § 13 d. Se E.A.5.4.5.
  • Røgfri tobak bliver fra og med den 20. maj 2024 omfattet af kravet om sikkerhedsfeatures i artikel 16 Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (tobaksvaredirektivet). Der er i den forbindelse, ved lov nr. 333 af 9. april 2024, foretaget ændringer til tobaksvarelovens § 31 b. Se E.A.5.4.6.1.

E.A.7 Miljø

E.A.7.1 Emballager, poser, engangsservice og pvc-folier

E.A.7.1.6 Det afgiftspligtige vareområde for bæreposer

  • SKM2024.276.SR: En pose fremstillet af PP (polypropylen) med udvendig laminering var ikke-afgiftspligtig efter emballageafgiftsloven.
  • SKM2024.274.SR: En pose fremstillet af R-PET 160 g/m2 var ikke-afgiftspligtig efter emballageafgiftsloven.
  • SKM2024.273.SR: En pose fremstillet af R-PET 150 g/m2 med laminering var ikke-afgiftspligtig efter emballageafgiftsloven.

E.A.7.13 Spildevand

E.A.7.13.8 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse

  • Lov nr. 333 af 9. april 2024: Ved § 4, nr. 1, i lov nr. 333 af 9. april 2024 ophæves spildevandsafgiftslovens § 11. Det betyder, at godtgørelsesordningerne i spildevandsafgiftslovens § 11 vedr. bl.a. forarbejdning af fisk og fremstilling af organiske pigmenter ophæves. Ophævelsen trådte i kraft den 1. juli 2024.

E.A.10 Tobak

E.A.10.1 Cigaretter og røgtobak

  • Lov nr. 333 af 9. april 2024: Der indføres krav om at virksomheder, der sælger og bruger groftskåret røgtobak på salgsstedet, skal føre et beholdningsskab, der kan danne grundlag for afstemning af salgsstedets salg af groftskåret røgtobak i løsvægt med indkøbet af stemplede pakninger af tobakken. Der er i den forbindelse foretaget en ændring af tobaksafgiftslovens § 4. Se E.A.10.1.6.1.
  • Groftskåret røgtobak bliver fra og med den 20. maj 2024 omfattet af kravet om sikkerhedsfeatures i artikel 16 Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (tobaksvaredirektivet). Der er i den forbindelse, ved lov nr. 333 af 9. april 2024, foretaget ændringer til tobaksvarelovens § 31 b. Se E.A.10.1.6.1, hvor eksisterende tekst om sikkerhedsstempelmærker er markeret som ny tekst, da teksten er samlet med ændret tekst.

E.A.10.2 Cigarer, cerutter og cigarillos

  • Cigarer, cerutter og cigarillos bliver fra og med den 20. maj 2024 omfattet af kravet om sikkerhedsfeatures i artikel 16 Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (tobaksvaredirektivet). Der er i den forbindelse, ved lov nr. 333 af 9. april 2024, foretaget ændringer til tobaksvarelovens § 31 b. Se E.A.10.2.5.

E.A.11 Flyrejser (nyt afsnit)

åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "E.A Punktafgifter" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.