Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 1, sidste pkt. kan SKAT kræve, at oplysninger, der skal videregives i forbindelse med overførsel af en ordning, skal videregives på et skema udarbejdet af SKAT.

SKAT stiller ikke sådan et krav. Det er derfor forsikringsselskaberne m.v. frit for at afgive de krævede oplysninger på anden vis, f.eks. i digital form eller på egne formularer.

SKAT har dog udarbejdet et hjælpeskema som kan findes på www.skat.dk Skemaet findes under blanketter og har nummer 07.008. Skemaet kan hjælpe forsikringsselskaberne m.v. til at opfylde pligten i § 4 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014, og oplysningerne på skemaet er mindstekrav til hvilke oplysninger, som skal gives til det modtagende forsikringsselskab m.v. i forbindelse med overførslen.

Der er ikke tale om en udtømmende liste over oplysninger, der skal overføres, idet der altid skal afgives de oplysninger, som er nødvendige for, at det modtagende forsikringsselskab m.v. kan indgive opgørelser efter PAL §§ 21-23a. Der vil derfor altid kunne opstå en situation, hvor de nødvendige oplysninger ikke er omfattet af et fortrykt skema, men hvor der alligevel vil være pligt til at afgive oplysningerne, fordi de er nødvendige for, at det modtagende forsikringsselskab m.v. kan indgive opgørelser efter PAL §§ 21-23a.

De oplysninger der som minimum bør afgives til det modtagende forsikringsselskab m.v. er efter SKATs opfattelse følgende:

  • Overførselsdatoen
  • Værdien af ordningen ultimo 1982 inkl. evt. depot (punkt 1 på blanket 07.008)
  • Værdien af ordningen pr. 31. december 1979 (punkt 2 på blanket 07.008)
  • Værdien af ordningen på overførselsdagen (punkt 3 på blanket 07.008)
  • Skattepligtigt afkast til og med overførselsdagen (punkt 4 på blanket 07.008).
    Bemærk dog: Hvis der er sket en deludbetaling (i hele dette afsnit defineret som en udbetaling før det aftalte udbetalingstidspunkt) i overførselsåret forud for overførselstidspunktet, og der har været positiv skat i delperiode 1 har det afgivende forsikringsselskab m.v. afregnet skatten for denne periode efter PAL § 23. Der er derfor gjort endeligt op med delperiode 1. For at undgå dobbeltbeskatning af delperiode 1, når det modtagende forsikringsselskab m.v. beregner skatten for hele året efter PAL §§ 21 eller 22, skal det afgivende forsikringsselskab m.v. alene oplyse om det skattepligtige afkast fra den første dag i delperiode 2 til og med overførselsdagen. Dvs. fra den første dag, hvor der ikke allerede er afregnet skat. Oplyses beløbet for hele indkomståret vil der være risiko for, at både det afgivende og det modtagende forsikringsselskab m.v afregner skatten for delperiode 1.
  • Værdien af ordningen primo indkomståret (punkt 5 på blanket 07.008)
  • Foreligger der på overførselstidspunktet en uudnyttet saldo vedr. negativ skat, der kan fremføres, jf. PAL § 17, skal det fremførte uudnyttede beløb oplyses.
    Herudover skal beløbet specificeres således, at det for hele den uudnyttede saldo oplyses hvornår den er opstået. Dvs. det specificeres i hvilke indkomstår, der har være negativ PAL-skat, som har bidraget til den uudnyttede saldo samt det beløb, der er bidraget til saldoen med i de enkelte indkomstår. På blanket 07.008 er der gjort plads til oplysninger om negativ skat for 5 indkomstår. Er der ældre negativ skat, som fortsat er en del af den uudnyttede negative saldo på overførselstidspunktet, afgives oplysningerne for de øvrige år under punktet "yderligere oplysninger".
    (punkt 6 på blanket 07.008)
  • Hvis der på overførselstidspunktet foreligger en uudnyttet negativ skat skal der oplyses om den positive betalte skat i de 5 indkomstår, der ligger umiddelbart forud for det første/ældeste år, hvorfra den negative saldo stammer. (punkt 7 på blanket 07.008).
    Her kan der være særlige forhold der skal iagttages, hvis der er sket en deludbetaling i overførselsåret, se herom nedenfor under afsnit C.G.4.1.6.1.3. Eksempler på videregivelse af oplysninger ved § 41-overførsel af pensionsordninger.
  • Hvis der ikke foreligger en uudnyttet negativ skat på overførselstidspunktet skal der oplyses om de positive betale PAL-skatter på ordningen i de 5 indkomstår, som ligger umiddelbart forud for overførselsåret (punkt 8 på blanket 07.008).
    Hvis der er sket en deludbetaling i overførselsåret forud for overførselstidspunktet, skal der endvidere oplyses om den skat der er beregnet for delperiode 1, se herom nedenfor under afsnit C.G.4.1.6.1.3 Eksempler på videregivelse af oplysninger ved § 41-overførsel af pensionsordninger.
  • Hvis der ved overførslen sker metodeskift for opgørelsen af individskatten på ordningen, skal det afgivende forsikringsselskab m.v. oplyse det modtagende forsikringsselskab m.v. om beskatningsgrundlaget efter det afgivende instituts opgørelsesmetode i perioden fra 1. januar til overførselsdagen. Der sker metodeskift, hvis individskatten efter overførslen bliver opgjort efter en anden af bestemmelserne i PAL §§ 3, 4 og 4a end hidtil.
    (punkt 9 på blanket 07.008).
  • Herudover kan der være situationer, hvor det kan være nødvendigt med supplerende oplysninger. Se f.eks. nedenstående eksempler i afsnit C.G.4.1.6.1.3., hvor der har været en deludbetaling, som nødvendiggør, at der overføres flere oplysninger end det der fremgår af ovenstående.

Det bemærkes, at hjælpeskemaet alene er til brug for overførsel af oplysninger mellem forsikringsselskaber m.v. og ikke skal indsendes til SKAT.