Indhold

Dette afsnit indeholder en gennemgang af DBO'ens artikler, artikel 1 - 23.

Bemærk

Ved gennemgangen er kun anført de dele af artiklen, som afviger fra OECD's modeloverenskomst fra 2014. Se DBO'en om den præcise ordlyd og det nærmere indhold af afvigelsesbestemmelsen.

Om en artikel eller dele af den svarer til OECD's modeloverenskomst, se afsnit C.F.8.2.2.1-31, som indeholder en nærmere gennemgang af de enkelte artikler i modeloverenskomsten.

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Artiklen handler både om DBO'ens anvendelsesområde og spørgsmålet om, hvornår en person er hjemmehørende i DBO'ens forstand.

For at være hjemmehørende efter DBO'en stilles der ikke krav om, at personen bliver beskattet af sin globalindkomst. Se artikel 4, stk. 1.

Se også

Se også

  • Afsnit C.F.8.2.2.1 om OECD's modeloverenskomst artikel 1
  • Afsnit C.F.8.2.2.4 om OECD's modeloverenskomst artikel 4.

Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter

Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.2 om OECD's modeloverenskomst artikel 2.

Artikel 3: Nogle almindelige definitioner

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

"Danmark" betyder Kongeriget Danmark.

DBO'en omfatter ikke Færøerne og Grønland.

"International trafik" omfatter transport med ethvert transportmiddel. Definitionen omfatter ikke transport, som udelukkende sker mellem to steder i det ene land, selv om transporten sker med et transportmiddel, som ellers anvendes i international trafik. Se artikel 3, stk. 1, litra b.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.3 om OECD's modeloverenskomst artikel 3.

Artikel 4: DBO'ens gyldighedsområde

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst. Bestemmelsen findes ikke i OECD's modeloverenskomst.

DBO'en gælder også for indkomst af virksomhed i forbindelse med udforskning og udnyttelse af naturforekomster på kontinentalsoklen, der efter folkeretten hører under et lands højhedsret.

Se også

Se også DBO'en om indholdet af bestemmelsen.

Artikel 5: Indkomst af fast repræsentation

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

"Fast repræsentation" anvendes i stedet for fast driftssted.

Bygnings-, anlægs- eller monteringsarbejde betragtes som virksomhed udført gennem fast repræsentation, hvis dets varighed overstiger 24 måneder. Der er i overenskomsten mulighed for dispensation. Se artikel 5. stk. 4.

En virksomhed anses ikke som udøvet gennem en fast repræsentation, hvis udstillingsgenstande sælges efter en udstillingsafslutning. Se artikel 5, stk. 5, litra d.

Der er ikke fast repræsentation ved udøvelse af reklamevirksomhed, marketing eller ved udførelse af projekteringsarbejde, konstruktions- og projekteringsarbejde og videnskabelige forskningsarbejder. Herunder fælles udførelse af engineering, og forsøg med modeller af varer, maskiner og udstyr, udførelse af teknisk betjening af maskiner og udstyr, hvis denne virksomhed er af forberedende eller hjælpende karakter i forhold til personens hovedvirksomhed. En virksomhed anses ikke som udøvet gennem en fast repræsentation, hvis udstillingsgenstande sælges efter en udstillingsafslutning. Se artikel 5. stk. 5, litra f.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.5 om OECD's modeloverenskomst artikel 5.

Artikel 6: Indkomst af international transportvirksomhed

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Bestemmelsen omfatter generelt indkomst ved international transportvirksomhed. Indkomsten kan kun beskattes af bopælslandet. Se artikel 8, stk. 1.

Bemærk

Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 8, stk. 2. Fortjeneste ved driften af både, der anvendes i indre farvande beskattes derfor efter de regler, som gælder for erhvervsindkomst. Se artikel 5.

Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 8, stk. 3. Hvis den virkelige ledelse for et foretagende, der driver skibsfartsvirksomhed, har sæde om bord på et skib eller en båd beskattes fortjenesten derfor efter reglerne om anden indkomst. Se artikel 15.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.8 om OECD's modeloverenskomst artikel 8 om skibs- og luftfart.

Artikel 7: Indkomst af ophavsrettigheder og licenser

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Artiklen indeholder en detaljeret opremsning af, hvilke former for ophavsrettigheder og licenser den omfatter. Se artikel 7, stk. 2 og 3.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.12 om OECD's modeloverenskomst artikel 12 om royalties.

Artikel 8: Udbytter

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Kildelandet kan beskatte udbytter med højst 15 pct. af bruttobeløbet uanset modtager. Danmark har ikke intern hjemmel til at beskatte udbytter i moder-/datterselskabsforhold, hvis moderselskabet ejer mindst 10 pct. af kapitalen i datterselskabet. Se SEL § 2, stk. 1, litra c.

Se afsnit A.B.4.1.4.2 om tilbagebetaling af dansk udbytteskat.

Bemærk

Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 10, stk. 4, om erhvervsvirksomhed og artikel 10, stk. 5, om selskaber.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.10 om OECD's modeloverenskomst artikel 10 om udbytter.

Artikel 9: Renter

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Renter kan kun beskattes i bopælslandet.

Bemærk

Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel, 11, stk. 4, om erhvervsvirksomhed med fast driftssted, artikel 11, stk. 5, om renter fra fast sted og artikel 11, stk. 6, om særlig forbindelse mellem udbetaler og modtager.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.11 om OECD's modeloverenskomst artikel 11 om renter.

Artikel 10: Formuebeskatning

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Fast ejendom kan kun beskattes i det land, hvor ejendommen ligger. Se artikel 10, stk. 1.

Rørlig formue kan som udgangspunkt kun beskattes i ejerens bopælsland. Se artikel 10, stk. 3.

Rørlig formue, der tilhører en fast repræsentation, kan kun beskattes i kildelandet. Se artikel 10, stk. 4.

Bemærk

Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 22, stk. 2, om erhvervsformue, artikel 22, stk. 3, om skibe og luftfartøjer og artikel 22, stk. 4, om alle andre arter af formue.

Denne artikel har kun praktisk betydning for ejendomsværdiskat, som anses for en partiel formueskat, da Danmark ikke har generel formuebeskatning.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.22 om OECD's modeloverenskomst artikel 22 om formue.

Artikel 11: Indkomst af formue

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Indkomst ved mageskifte beskattes i det land, hvor ejendommen ligger.

Indkomst ved salg, bytte, udlejning eller andre former for benyttelse af rørlig formue, beskattes i det land, hvor den pågældende er hjemmehørende.

Bemærk

Denne bestemmelse afviger væsentligt fra modeloverenskomsten. Se DBO'en artikel 11 om indholdet af bestemmelsen.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.13 om OECD's modeloverenskomst artikel 13.

Artikel 12: Fysiske personers indkomster, herunder professorer, studerende og sportsfolk

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

183-dages-reglens anvendes inden for kalenderåret. For tekniske eksperter til anvendes en regel om 365 dage inden for to kalenderår, der følger hinanden. Se artikel 12, stk. 1.

I tilfælde, hvor både 183-dages-betingelsen og 365-dages-betingelsen er opfyldt, har Skatteministeriet oplyst, at bestemmelsen forstås så arbejdslandet har beskatningsretten til løn, der erhverves af en teknisk ekspert for virksomhed i dette land, når opholdet i arbejdslandet overstiger 365 dage inden for to på hinanden følgende kalenderår. Se TfS 1988, 575.

Eksempel på teknisk ekspert

Omfattende tekniske kundskaber havde betydning i forbindelse med udnævnelsen til direktør, og denne indsigt måtte antages at være en nødvendig forudsætning for varetagelsen af de med stillingen forbundne administrative og koordinerende funktioner. Den omhandlede direktør blev derfor anset for teknisk ekspert i relation til DBO'en. Se TfS 1995, 243 LR.

Lønindtægt fra et bygnings-, anlægs- og monteringsarbejde kan beskattes i arbejdslandet, hvis der er statueret fast repræsentation. Se artikel 12, stk. 2, litra a.

Vederlag for undervisning, forskning, deltagelse i videnskabelige, tekniske eller faglige konferencer, eller gennemførelse af regeringssamarbejdsprogrammer er fritaget for beskatning i opholdslandet i op til et år. Opholdet skal ske efter indbydelse af et statsorgan, en statsinstitution, en læreanstalt eller et videnskabeligt forskningsinstitut. Se artikel 12, stk. 2, litra b.

Studerende, licentiatstuderende og praktikanter beskattes ikke af stipendier de modtager fra kilder uden for opholdslandet. Fritagelsen gælder for det tidsrum, der er nødvendigt til at opfylde formålet med opholdet, men kan ikke overstige 6 år. Se artikel 12, stk. 2, litra c

Journalister og korrespondenter for presse, radio eller fjernsyn er fritaget for beskatning i arbejdslandet. Se artikel 12, stk. 2, litra d.

Desuden er personale på transportmidler samt personale ved turistorganisationerne fritaget for beskatning i arbejdslandet. Se artikel 12, stk. 2, litra e og f.

Indkomst ved turnévirksomhed og sportsstævner samt beløb for erstatning for skader på fysisk person er også fritaget for beskatning i kildelandet. Se artikel 12, stk. 2, litra g.

Se også

Se også

  • Artikel 13 om løn for offentligt hverv
  • Afsnit C.F.8.2.2.15 om OECD's modeloverenskomst artikel 15 om indkomst fra ansættelsesforhold
  • Afsnit C.F.8.2.2.17 om OECD's modeloverenskomst artikel 17 om kunstnere og sportsfolk
  • Afsnit C.F.8.2.2.20 om OECD's modeloverenskomst artikel 20 studerende.

Artikel 13: Statsansatte

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Løn for varetagelse af offentligt hverv, der udføres af en statsborger i det land, der udbetaler lønnen, kan kun beskattes i dette land.

Personer, der arbejder i organisationer eller foretagender, der udøver kommerciel virksomhed, fx i danske kommercielle organisationer eller i sovjetiske udenrigshandelssammenslutninger anses ikke for at udøve offentlige hverv.

Bemærk

Offentlige pensioner er omfattet af artikel 14.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.19 om OECD's modeloverenskomst artikel 19.

Artikel 14: Pensioner

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Statspensioner, private pensioner og sociale pensioner kan kun beskattes i kildelandet.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.18 om OECD's modeloverenskomst artikel 18.

Artikel 15: Andre indkomster

Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.21 om OECD's modeloverenskomst artikel 21 om andre indkomster.

Artikel 16: Skattemæssige begunstigelser

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Bestemmelsen omfatter også andre institutioner og organisationer, der i de pågældende lande i skattemæssig sammenhæng kan sidestilles med

  • diplomatiske og konsulære repræsentationer
  • chefer for og medlemmer af diplomatisk personale samt medarbejdere ved disse repræsentationer, institutioner og organisationer, samt deres familiemedlemmer.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.28 om OECD's modeloverenskomst artikel 28.

Artikel 17: Undgåelse af skattemæssig diskriminering

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens

  • artikel 24, stk. 2 om statsløse personer
  • artikel 24, stk. 4, om renter og royalties
  • artikel 24, stk. 5, om forbundne foretagender
  • artikel 24, stk. 6, om hvilke skatter bestemmelsen finder anvendelse på.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.24 om OECD's modeloverenskomst artikel 24.

Artikel 18: DBO'ens anvendelse

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst. Denne bestemmelse findes ikke i modeloverenskomsten.

Artiklen indeholder en mestbegunstigelsesregel.

Se også

Se også DBO'ens artikel 18 om indholdet af bestemmelsen.

Artikel 19: Udveksling af oplysninger

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Artiklen indeholder ikke modeloverenskomsten artikel 26, stk. 2, om behandling af oplysninger.

Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 26, stk. 4, om anmodning om oplysninger og artikel 26, stk. 5 om at nægte at afgive oplysninger.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.26 om OECD's modeloverenskomst artikel 26.

Artikel 20: Afgørelse af tvivlsspørgsmål

Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.

Fristen for indgivelse af anmodning om indgåelse af gensidige aftaler er 2 år.

Overenskomsten indeholder ingen metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning. Denne mangel på metodebestemmelse betyder, at lempelse efter til DBO'en skal følge de nationale lempelsesregler, som findes i lovgivningen i de to lande.

Danmark giver creditlempelse efter LL § 33.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.25 om OECD's modeloverenskomst artikel 25.

Artikel 21: Territorial udvidelse

Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.29 om OECD's modeloverenskomst artikel 29 om territorial udvidelse.

Artikel 22: DBO'ens ikrafttræden

DBO'en trådte i kraft den 3. juni 2002 og har virkning fra 1. januar 2003.

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.30 om OECD's modeloverenskomst artikel 30 om ikrafttræden.

Artikel 23: DBO'ens ophør

Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.31 om OECD's modeloverenskomst artikel 31 om opsigelse.