Indhold
Dette afsnit indeholder en gennemgang af DBO'ens artikler, artikel 1 - 31 og den tilhørende protokol.
Bemærk
Ved gennemgangen er kun anført de dele af artiklen, som afviger fra OECD's modeloverenskomst fra 2014. Se DBO'en om den præcise ordlyd og det nærmere indhold af afvigelsesbestemmelsen.
Om en artikel eller dele af den svarer til OECD's modeloverenskomst, se afsnit C.F.8.2.2.1-31, som indeholder en nærmere gennemgang af de enkelte artikler i modeloverenskomsten.
Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer
Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.1 om OECD's modeloverenskomst artikel 1.
Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter
Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.2 om OECD's modeloverenskomst artikel 2.
Artikel 3: Almindelige definitioner
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
"Danmark" betyder Kongeriget Danmark og dækker også ethvert område uden for Danmarks territorialfarvand, som efter dansk lovgivning og i overensstemmelse med international ret er eller senere måtte blive betegnet som et område, hvor Danmark kan udøve suverænitetsrettigheder med hensyn til
- efterforskning og udnyttelse af naturforekomster på havbunden eller i dens undergrund og de overliggende vande og
- andre aktiviteter med henblik på økonomisk efterforskning og udnyttelse af området.
DBO'en omfatter ikke Grønland og Færøerne.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.3 om OECD's modeloverenskomst artikel 3.
Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted
Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.4 om OECD's modeloverenskomst artikel 4.
Artikel 5: Fast driftssted
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Fast driftssted er udvidet med
- et lager eller lokaliteter, der anvendes som salgssted. Se artikel 5, stk. 2, litra f
- en lagerbygning med hensyn til en person, der yder lagerfaciliteter til andre. Se artikel 5, stk. 2, litra g.
Et bygnings-, anlægs-, samle-, monterings- eller opmudringsarbejde og en borerig eller et skib, der anvendes til efterforskning eller udvinding af naturforekomster, samt tilsyn i forbindelse hermed udgør fast driftssted, hvis det varer i en eller flere perioder, der sammenlagt overstiger 183 dage inden for en 12-måneders-periode. Se artikel 5, stk. 2, litra i.
Artikel 5, stk. 3 indeholder ikke en opsamlingsbestemmelse vedrørende virksomhed af forberedende og hjælpende karakter, der svarer til modeloverenskomstens artikel 5, stk. 4, litra f.
En agent uden fuldmagt til at indgå bindende aftaler, der sædvanligvis opretholder et varelager, hvorfra varer regelmæssigt udleveres for et foretagende, udgør et fast driftssted. Se artikel 5, stk. 4, litra b.
En uafhængig agent skal anses for afhængig, hvis stort set hele agentens virksomhed vedrører et foretagende. Indbyrdes forbundne selskaber anses ikke for en virksomhed, så agentens arbejde på koncernforbundne virksomheder anses som arbejder for forskellige virksomheder. Se artikel 5, stk. 5, og protokollen.
Bemærk
Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 5, stk. 4, litra f om opretholdelsen af et fast driftssted, udelukkende med henblik på en kombination af de omstændigheder der i øvrigt er nævnt i artiklen.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.5 om OECD's modeloverenskomst artikel 5.
Artikel 6: Indkomst af fast ejendom
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.6 om OECD's modeloverenskomst artikel 6.
Reglen omfatter i modsætning til modeloverenskomsten også enhver forkøbsret eller lignende rettighed med hensyn til ejendommen. Se artikel 6, stk. 2.
Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
I den indkomst, der skal henføres til det faste driftssted, indgår også indkomst ved erhvervsvirksomhed af samme eller lignende art, der udøves udenfor det faste driftssted, medmindre virksomheden kan påvise, at sådan anden erhvervsvirksomhed ikke med rimelighed kunne være varetaget af det faste driftssted. Se artikel 7, stk. 2.
Artiklen indeholder en bestemmelse om fradrag for omkostninger, som foretagendet har afholdt for det faste driftssted. Det gælder også for generalomkostninger til ledelse og administration. Der er dog indsat visse fradragsbegrænsninger. Se artikel 7, stk. 4.
Fortjeneste skal ikke henføres til et fast driftssted, hvis det faste driftssted kun har foretaget vareindkøb for foretagendet. Se artikel 7, stk. 5.
Hvis det har været sædvane at fastsætte den fortjeneste, der kan henføres til et fast driftssted, på grundlag af fordeling af foretagendets samlede fortjeneste, skal dette stadig være muligt. Se artikel 7, stk. 6.
Den fortjeneste, der skal henføres til det faste driftssted, skal opgøres efter samme metode år for år, medmindre der er grunde for en anden fremgangsmåde. Se artikel 7, stk. 7.
Bemærk
Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 7, stk. 3, om sekundær justering.
Se også
Se afsnit C.F.8.2.2.7 om OECD's modeloverenskomst artikel 7.
Artikel 8: Skibs- og luftfart
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Artiklen omfatter også indkomst ved at anvende, opretholde eller udleje containere (herunder anhængere, pramme og lignende materiel til transport af containere). Indkomsten kan kun beskattes i kildelandet i det omfang de anvendes til transport af varer i international trafik. Se artikel 8, stk. 3.
Danmark kan kun beskatte den del af fortjenesten i SAS, som erhverves af den danske partner i SAS. Artikel 8, stk. 5.
Bemærk
Artiklen indeholder ikke modeloverensomstens artikel 8, stk. 2. Fortjeneste ved driften af både, der anvendes i indre farvande beskattes derfor efter de regler, der gælder for erhvervsindkomst. Se artikel 7.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.8 om OECD's modeloverenskomst artikel 8.
Artikel 9: Indbyrdes forbundne foretagender
Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.9 om OECD's modeloverenskomst artikel 9.
Artikel 10: Udbytte
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Kildelandet kan beskatte udbytte med højst 10 pct. af bruttobeløbet i moder-/datterselskabsforhold. Se artikel 10, stk. 2, litra a. Danmark har ikke intern hjemmel til at beskatte udbytter i moder-/datterselskabsforhold, hvis moderselskabet ejer mindst 10 pct. af kapitalen i datterselskabet. Se SEL § 2, stk. 1, litra c.
Beløb, der overføres fra et fast driftssted i et land til et selskab i et andet land, kan beskattes med højst 10 pct. af bruttobeløbet i kildelandet. Se artikel 10, stk. 6. Denne regel kan udnyttes af Jamaica, der har intern hjemmel til at beskatte med 33 pct. efter selskabsskat.
Se afsnit A.B.4.1.4.2 om tilbagebetaling af dansk udbytteskat.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.10 om OECD's modeloverenskomst artikel 10.
Artikel 11: Renter
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Kildelandet kan beskatte renter med højst 12,5 pct. af bruttobeløbet Se artikel 11, stk. 2. Danmark har ikke intern hjemmel til at beskatte begrænset skattepligtige fysiske personer af renter.
Kildelandet kan ikke beskatte renter, hvis modtageren er en af de kontraherende stater eller visse institutioner. Se artikel 11, stk. 3.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.11 om OECD's modeloverenskomst artikel 11.
Artikel 12: Royalties
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Royalties kan beskattes af både bopælslandet og kildelandet. Kildelandet kan beskatte royalties med højst 10 pct. af bruttobeløbet. Se artikel 12, stk. 1 og 2.
Royalties skal anses for at stamme fra det land, der betaler royalties, eller det land, hvor en politisk underafdeling, lokal myndighed eller den person, som betaler royalties, er hjemmehørende. Hvis der er fast driftssted i et land, anses royalties for at stamme derfra. Se artikel 12, stk. 5.
Se afsnit C.F.8.2.2.12.3 om tilbagebetaling af dansk royaltyskat.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.12 om OECD's modeloverenskomst artikel 12.
Artikel 13: Ledelsesgodtgørelse
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst. Denne bestemmelse findes ikke i modeloverenskomsten.
Ledelsesgodtgørelse kan beskattes af både bopæls- og kildelandet. Kildelandets beskatningsret er begrænset til 10 pct. Se artikel 13, stk. 1 og 2.
"Ledelsesgodtgørelse" omfatter betalinger af enhver art til enhver person - bortset fra ansatte hos den person, der præsterer betalingerne - for eller med hensyn til
- tilvejebringelse af industriel eller kommerciel rådgivning eller ledelse,
- teknisk bistand eller lignende bistand eller tjenester.
Se artikel 13, stk. 3.
Bemærk
Ledelsesgodtgørelse omfatter ikke betalinger for frit erhverv. De er omfattet af artikel 16. Se artikel 13, stk. 3.
Bestemmelsen finder ikke anvendelse, hvis den, der modtager ledelsesgodtgørelsen, har fast driftssted i kildelandet. Se artikel 13, stk. 4.
Artiklen har en bestemmelse om hvor en godtgørelse skal anses at stamme fra. Se artikel 13, stk. 5.
Artiklen indeholder en bestemmelse om særlige forbindelser mellem udbetaler og modtager. Se artikel 13, stk. 6.
Personer, der modtager ledelsesgodtgørelse, kan vælge at lade denne beskatte efter artikel 7. Se artikel 13, stk. 7.
Se også
Se også DBO'en artikel 13 om det nærmere indhold af bestemmelsen.
Artikel 14: Begrænsning af fordele
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst. Denne bestemmelse findes ikke i modeloverenskomsten.
De to lande kan nægte at nedsætte skatten efter artiklerne 10, 11, 12 og 13, når modtageren kontrolleres af en person, der er hjemmehørende i et tredjeland, som ikke har en DBO med kildelandet.
Se også
Se også DBO'en artikel 14 om indholdet af bestemmelsen.
Artikel 15: Kapitalgevinster
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Artiklen omfatter indkomst ved salg af aktier i selskaber, der hovedsageligt består af ejendomme. Se artikel 15, stk. 1. "Hovedsageligt" betyder 50 pct. eller mere. Se protokollen.
Danmark kan kun beskatte den del af fortjenesten i SAS, som erhverves af den danske partner i SAS. Se artikel, stk. 3.
Salg af aktier beskattes i det land, hvor selskabet ligger, hvis de solgte aktier udgør en besiddelse på mindst 30 pct. i selskabet. Se artikel 15, stk. 4.
Bemærk
Artiklen omfatter ikke fortjeneste ved salg af skibe, der anvendes til transport i indre farvande. Denne fortjeneste er derfor omfattet af artikel 15, stk. 5 (opsamlingsbestemmelse).
Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 13, stk. 4, om kildelandsbeskatning af fortjeneste ved salg af aktier i ejendomsaktieselskaber. Denne fortjeneste er derfor omfattet af artikel 15, stk. 5 (opsamlingsbestemmelse).
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.13 om OECD's modeloverenskomst artikel 13 om fortjeneste ved afståelse af formuegenstande.
Artikel 16: Frit erhverv
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst fra før 2000. Artikel 14 om frit erhverv udgik af modeloverenskomsten for 2000.
Kildelandet kan beskatte indkomst fra frit erhverv, hvis
- det samlede ophold i en eller flere perioder i skatteåret (kalenderåret) udgør 90 dage eller mere, eller
- vederlaget betales af en person, der er hjemmehørende i arbejdslandet eller udredes af et fast driftssted eller fast sted i arbejdslandet, og overstiger et beløb svarende til 45.000 kr. i et indkomstår.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.14 om OECD's modeloverenskomst artikel 14 fra før 2000.
Artikel 17: Personligt arbejde i tjenesteforhold
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Lønindkomst, som en person, der er hjemmehørende i Danmark, har tjent ved arbejde ombord på et af SAS' luftfartøjer i international trafik, kan kun beskattes i Danmark. Se artikel 17, stk. 4.
Artikel 17, stk. 4, medtager ikke vederlag for arbejde på skibe, der benyttes til transport i indre farvande. Dette vederlag beskattes efter artikel 17, stk. 1 og 2.
Se også
Se også
- Artikel 18 om bestyrelseshonorarer
- Artikel 19 om løn til kunstnere og sportsfolk
- Artikel 21 om løn for offentligt hverv
- Afsnit C.F.8.2.2.15 om OECD's modeloverenskomst artikel 15.
Artikel 18: Bestyrelseshonorarer
Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.16 om OECD's modeloverenskomst artikel 16 om bestyrelseshonorarer.
Artikel 19: Kunstnere og sportsfolk
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Artikel 19, stk. 2, finder anvendelse, hvad enten den person, som indkomsten tilfalder, kontrolleres af kunstneren eller sportsudøveren, eller dette ikke er tilfældet. Se protokollen.
Bestemmelsen kan ikke anvendes,
- hvis kunstnerens eller sportsudøverens besøg i væsentligt omfang støttes af offentlige midler fra bopælslandet,
- på en almennyttig organisation, hvis indkomst ikke for nogen dels vedkommende betales til indehavere eller medlemmer af organisationen
- på en kunstner eller sportsudøver for tjenester udført for en organisation som nævnt ovenfor.
Se artikel 19, stk. 3.
Bemærk
Artikel 19 anvendes ikke på optrædende kunstnere og sportsfolk, der er offentligt ansat. De er enten omfattet af artikel 21 om offentligt hverv eller artikel 17 eller 18, hvis der er tale om offentlig erhvervsvirksomhed. Se artikel 21, stk. 2.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.17 om OECD's modeloverenskomst artikel 17.
Artikel 20: Pensioner, livrenter, betalinger modtaget i henhold til socialt sikringssystem og underholdsbidrag
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Alle pensioner, både offentlige og private, livrenter samt sociale sikringsydelser, kan kun beskattes i kildelandet. Se artikel 20, stk. 1.
Underholdsbidrag kan kun beskattes i modtagerens bopælsland. Det gælder dog kun, hvis bidragyderen har fradrag for underholdsbidraget. Hvis bidragyderen ikke har fradrag, kan underholdsbidraget kun beskattes i kildelandet. Det kræver dog, at det kan beskattes efter interne regler. Se artikel 20, stk. 3.
"Livrenter" betyder en fastsat sum, der er periodisk betalbare til fastsatte tidspunkter, enten for livstid eller for et bestemt tidsrum eller et tidsrum, som lader sig bestemme. Betalingerne skal ske efter en forpligtelse til at præstere disse betalinger mod rimeligt og fuldt vederlag, der ikke består i udførelse af hverv. Se artikel 20, stk. 2.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.18 om OECD's modeloverenskomst artikel 18.
Artikel 21: Offentlige hverv
Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.19 om OECD's modeloverenskomst artikel 19.
Bemærk
Vederlag til optrædende kunstnere og sportsfolk, der er offentligt ansat, er omfattet af artikel 21 og ikke af artikel 19.
Artikel 22: Studerende
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Studerende eller praktikanter, der er omfattet af artikel 22, beskattes ikke af vederlag for arbejde i tjenesteforhold i opholdslandet, som ikke overstiger 20.000 DKK eller det tilsvarende beløb i jamaicansk valuta inden for et indkomstår. Det er en forudsætning for fritagelsen, at arbejdet er direkte forbundet med studiet eller er nødvendigt for vedkommendes underhold.
Beløbet nedsættes ikke, selv om den studerende kun opholder sig i Danmark en del af et kalenderår.
Skattefritagelse efter artikel 22 er begrænset til den periode, der med rimelighed eller normalt er nødvendig for at færdiggøre uddannelsen. Fritagelsen kan højst gives i 5 sammenhængende år efter første opholdsdag i Danmark.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.20 om OECD's modeloverenskomst artikel 20.
Artikel 23: Andre indkomster
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Andre indkomster kan beskattes i kildelandet, hvis de stammer fra dette land. Det betyder, at hvis indkomsten er fra et tredjeland kan den kun beskattes i bopælslandet. Se artikel 23, stk. 3.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.21 om OECD's modeloverenskomst artikel 21.
Artikel 24: Ophævelse af dobbeltbeskatning
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Danmark giver almindelig creditlempelse på skat af indkomst, som Jamaica kan beskatte efter overenskomsten. Se artikel 24, stk. 1, litra a og b.
Hvis indkomsten efter DBO'en kun kan beskattes i Jamaica, nedsættes den danske skat efter metoden exemption med progression. Indkomsten medregnes i beskatningsgrundlaget, og skatten nedsættes med den del af skatten, som svarer til den indkomst, der stammer fra Jamaica. Se artikel 24, stk. 1, litra c.
Matching credit
Danmark giver matching credit i en række tilfælde, hvor der efter jamaicansk lovgivning er bevilget skattefritagelse som erhvervsfremme. Se artikel 24, stk. 3.
Se også
Se også afsnit C.F.2.2.23.3 om matching credit.
Subsidiær beskatningsret
Et land er ikke forpligtet til at nedsætte skat på indkomst, som er skattefritaget i det andet land, fordi indkomsten ikke er overført eller modtaget i det andet land. Danmark skal fx ikke nedsætte skat på indkomst fra kilder her i landet, der er omfattet af artikel 10-12, hvis den retmæssige ejer, som er hjemmehørende i Jamaica, ikke bliver beskattet i Jamaica af indkomsten, fordi den ikke overføres til Jamaica.
Bopælslandet skal heller ikke nedsætte skatten af indkomst, som kildelandet har ret til at beskatte, hvis kildelandet ikke beskatter indkomsten, fordi den ikke overføres til kildelandet. Se artikel 24, stk. 4.
Jamaica giver almindelig creditlempelse på skat af indkomst, som Danmark kan beskatte efter overenskomsten. Se artikel 24, stk. 2.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.23 om OECD's modeloverenskomst artikel 23.
Artikel 25: Ikke-diskriminering
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 24, stk. 1, 2. pkt., om, at ikke-diskriminering også skal anvendes over for personer, der ikke er hjemmehørende i nogen af staterne.
Jamaica skal kunne opkræve skat hos et forsikringsselskab som er hjemmehørende i Danmark. Se artikel 5, stk. 4.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.24 om OECD's modeloverenskomst artikel 24.
Artikel 26: Fremgangsmåde ved indgåelse af gensidige aftaler
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 25, stk. 5, om voldgift.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.25 om OECD's modeloverenskomst artikel 25.
Artikel 27: Udveksling af oplysninger
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
Artiklen indeholder ikke modeloverenskomstens artikel 26, stk. 4 og 5, om anmodning om oplysninger.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.26 om OECD's modeloverenskomst artikel 26.
Artikel 28: Diplomatiske og konsulære tjenestemænd
Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.28 om OECD's modeloverenskomst artikel 28.
Artikel 29: Territorial udvidelse
Artiklen svarer til OECD's modeloverenskomst. Se afsnit C.F.8.2.2.29 om OECD's modeloverenskomst artikel 29.
Artikel 30: Ikrafttræden
DBO'en trådte i kraft den 10. oktober 1991 og har virkning fra 1. januar 1992.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.30 om OECD's modeloverenskomst artikel 30 om ikrafttræden.
Artikel 31: Opsigelse
Artiklen afviger fra OECD's modeloverenskomst.
DBO'en kan ikke opsiges i de første 5 år efter den er trådt i kraft.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.31 om OECD's modeloverenskomst artikel 31 om opsigelse.