åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "A.A.5.4 Tilbagekaldelse af afgørelser på toldområdet" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

x

Indhold

Dette afsnit handler om de særlige regler i EU-forordning nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 (EUTK) om tilbagekaldelse af afgørelser på toldområdet.

Afsnittet indeholder:

  • Annullering af toldafgørelser
  • Tilbagekaldelse eller ændring af toldafgørelser
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med mere

Annullering af toldafgørelser

EUTK art. 27 er der hjemmel til, at en begunstigende afgørelse kan annulleres, hvis den er truffet på grundlag af urigtige eller ufuldstændige oplysninger og ansøgeren vidste eller burde med rimelighed have vidst, at oplysningerne var urigtige eller ufuldstændige og hvis oplysningerne havde været rigtige og fuldstændige, ville afgørelsen have været anderledes.

Annullering af en er en afgørelse der meddeles skriftligt af SKAT til indehaveren af afgørelsen.

Annulleringen får virkning fra det tidspunkt, hvor den oprindelige afgørelse fik virkning, med mindre andet er fastsat i afgørelsen i overensstemmelse med toldlovgivningen. Se EUTK art. 27.

Vedrørende sagsbehandlingsreglerne, se nærmere de særlige sagsbehandlingsregler på toldområdet i afsnit A.A.7. Bemærk især, at der skal ske høring se afsnit A.A.7.4.5.1.

Tilbagekaldelse eller ændring af toldafgørelser

En begunstigende afgørelse kan tilbagekaldes eller ændres, hvis en eller flere af betingelserne for at træffe afgørelsen ikke var eller ikke længere er opfyldte eller efter ansøgning fra indehaveren af afgørelsen. Se EUTK art. 28

Endvidere kan en begunstigende afgørelse tilbagekaldes, hvis borgeren/virksomheden ikke overholder de forpligtelser, der er en følge af afgørelsen. Se EUTK art. 28.

Med mindre andet er fastsat, kan en begunstigende afgørelse, der er rettet til flere borgere/virksomheder, udelukkende tilbagekaldes for en borger/virksomhed, som ikke overholder en forpligtigelse, der er pålagt i kraft af denne afgørelse.

SKAT skal skriftligt underrette borgeren/virksomheden om tilbagekaldelsen eller ændringen, der har virkning fra den dato, hvor ansøgeren modtager afgørelsen eller må antages at have modtaget den, med mindre andet skulle være fastsat i afgørelsen eller i toldlovgivningen. Se i EUTK art. 22, stk. 4.

Undtagelsesvis kan SKAT, hvor afgørelsens indehavers berettigede interesse fordrer det, udskyde denne virkning til et senere tidspunkt, dog højest et år. Denne dato skal fremgår af tilbagekaldelsen eller ændringen af afgørelsen. Se EUTK art. 28.

Landsskatteretten fandt, at når spørgsmålet om fortolkning af tarifering af spindlere til børnesikringsgitre efter den kombinerede nomenklatur stadig verserer ved domstolene, indeholder TK art. 9, stk. 1 sammenholdt med TK art. 12, stk. 5 ikke tilstrækkelig hjemmel til, at SKAT kan tilbagekalde den udstedte BTO for de pågældende spindlere. Det er derfor ikke berettiget, at SKAT har tilbagekaldt BTO-reference DK 13-0069658, og dermed ophæves SKATs afgørelse af 4. juni 2013 og annulleres en ny BTO udstedt i henhold hertil. Se SKM2015.487.LSR.

Baggrunden for kendelsen i SKM2015.487.LSR er, at Landsskatteretten 14. december 2011 har afsagt kendelse om, at de pågældende spindlere skal tariferes under KN-position 7326, og at Skatteministeriet efterfølgende har indbragt kendelsen for domstolene, hvor Vestre Landsret den 2. juni har 2014 har afsagt dom om, at EU-Domstolen skal anmodes om en præjudiciel afgørelse vedrørende fortolkningen af den kombinerede nomenklatur for disse spindlere. Denne sag verserer fortsat ved domstolene.

Fra 1. maj 2016 kan tilbagekaldelse af en BTO ske efter EUTK art. 34, stk. 7. Denne bestemmelse må anses for at være identisk med tidligere muligheder for tilbagekaldelse af en BTO.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med mere

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
Afgørelsen i stikordYderligere kommentarer
Landsskatteretsafgørelser
SKM2015.487.LSR Landsskatteretten fandt, at SKAT ikke havde hjemmel til at tilbagekalde en udstedt BTO (Bindende Tariferingsoplysning), henset til at spørgsmålet om fortolkning af de pågældende varers tarifering var afgjort af Landsskatteretten i en tidligere kendelse, der gav klageren medhold. Denne kendelsen var efterfølgende indbragt for domstolene, hvor sagen fortsat er verserende. Landsskatteretten ophævede derfor SKATs afgørelse af 4/6 2013 og annullerede en ny BTO udstedt i henhold hertil. Fra 1. maj 2016 EUTK art. 34, stk. 7 om tilbagekaldelse af en BTO.

 

 

x