Indhold
Dette afsnit handler om beskatningsretten til fortjeneste ved skibs- og luftfart i international trafik.
Afsnittet indeholder:
- Hovedregel: sæde for den virkelige ledelse
- Undtagelse: registreringssted
- Særregel om transport ad indre vandveje.
Hovedregel: sæde for den virkelige ledelse
Beskatningsretten til fortjeneste ved drift af skibe eller fly i international trafik er tillagt det land, hvor det foretagende, der driver skibet eller flyet, har sit sæde for den virkelige ledelse. Se modeloverenskomstens artikel 8, stk. 1.
Bemærk
Modeloverenskomstens artikel 8, stk. 1, er en særregel, som placerer beskatningsretten anderledes end modeloverenskomstens artikel 7.
Det særlige ved skibs- og luftfartsreglen (modeloverenskomstens artikel 8, stk. 1) er:
- At det skattemæssige hjemsted for et foretagende er der, hvor den virkelige ledelse findes. Se afsnit C.F.8.2.2.4.2.1 (artikel 4), om hvad ledelsens sæde betyder.
- At princippet om fast driftssted ikke gælder. Reglerne om fast driftssted findes i modeloverenskomstens artikel 5 og 7. Efter modeloverenskomstens artikel 5 og 7 skulle beskatningsretten have været fordelt mellem det land, hvor foretagendet var hjemmehørende, og det land, hvor foretagendet havde fast driftssted. Det sker ikke efter modeloverenskomstens artikel 8. Det land, hvor den virkelige ledelse findes, har beskatningsretten til foretagendets globale indkomst fra drift af skibe og fly i international trafik.
Globalindkomstprincippet betyder her, at
- hvis kildelandet (her det land, hvorfra driften af skibe eller fly foregår) samtidig er det land, hvor foretagendets virkelige ledelse findes, kan kildelandet beskatte al fortjeneste ved drift af skibe eller fly i international trafik,
- men hvis kildelandet (her det land, hvorfra driften af skibe eller fly foregår) ikke er det land, hvor foretagendes virkelige ledelse findes, kan kildelandet ikke beskatte nogen del af foretagendets fortjeneste ved sådan drift af skibe eller fly.
Se også
- C.F.8.1.1 om hvad det vil sige at have beskatningsretten til en indkomst
- C.F.8.2.2.3.1.5 (artikel 3) om begrebet international trafik
- C.F.8.2.2.4.2.1 (artikel 4) om skattemæssigt hjemsted for juridiske personer.
Virksomheder med flere typer aktivitet
Modeloverenskomstens artikel 8, stk. 1, gælder også for foretagender, der både driver skibs- eller luftfartsvirksomhed, og som derudover har andre aktiviteter. Hvis et sådant foretagende driver den virksomhed, der består i andet end skibs- eller luftfartsvirksomhed, fra et fast driftssted i et andet land, gælder modeloverenskomstens artikel 5 og 7 for det faste driftssted. Der kan så opstå spørgsmål om, hvordan fortjeneste skal fordeles mellem det faste driftssted og skibs- og luftfartsvirksomheden. Problemstillingen er omtalt i punkt 20-21 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 8.
Se også
- C.F.8.1.1 om hvad det vil sige at have beskatningsretten til en indkomst, herunder begrebet kildeland
- C.F.8.2.2.5 (artikel 5) om fast driftssted
- C.F.8.2.2.7 (artikel 7) om fortjeneste ved erhvervsvirksomhed.
Undtagelse: registreringssted
I nogle DBO'er er beskatningsretten ikke tillagt det land, hvor sædet for den virkelige ledelse findes, men i stedet det land, hvor foretagendet er registreret. Se punkt 2 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 8.
Særregel om transport ad indre vandveje
Beskatningsretten til fortjeneste ved drift af skibe i indenlandsk vandtransport er tillagt det land, hvor det foretagende, der driver skibet, har sit sæde for den virkelige ledelse. Se modeloverenskomstens artikel 8, stk. 2.
Transport ad indre vandveje er transport, der foregår på floder, kanaler, søer og lignende. Formålet er at ligestille transport ad indre vandveje med international skibstransport, når et foretagende i et land driver transport ad indre vandveje mellem flere punkter, der befinder sig i et andet land. Se punkt 15-17.1 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 8.
Bemærk
Denne særregel er sjældent med i de danske DBO'er. Der foregår ikke nævneværdig transport ad indre vandveje i Danmark. Bestemmelsen er dog medtaget i de DBO'er, hvor det andet land har ønsket det.