Det overordnede ansvar for at kasinovirksomheden overholder hvidvaskområdet påhviler virksomedens øverste ledelse. Ledelsen skal sikre, at dennes involvering i emner om hvidvask af penge og finansiering af terrorisme er synlig for bestyrelsen og for alle medarbejdere og forretningspartnere. Ledelsen har et personligt ansvar for at sikre, at der er tilstrækkelige kontrolforanstaltninger og arbejdsgange på plads i virksomheden.
Kasinovirksomheden skal udpege en person på ledelsesniveau, der sikrer, at virksomheden overholder pligterne. Onlinekasinoer skal have den ansvarlige person godkendt af Spillemyndigheden Hvis en ny person udpeges, skal Spillemyndigheden godkende denne.
Risikostyring og anvendelse af en risikobaseret tilgang
Lovgivningen stiller krav om, at et kasino har tilstrækkelige skriftlige interne regler bl.a. om kontrol, risikovurdering og kommunikation, og så kaldet risikostyring. Se fx BEK 67/2012 § 34.
Virksomhedens risikostyring på hvidvaskområdet skal tage udgangspunkt i en risikovurdering af virksomhedens forretningsmodel og de risici, som der vurderes at være for, at virksomheden bliver misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme.
Kasinoet bør starte "ovenfra" med at foretage en kvalificeret analyse af, i hvor høj grad dets forretningsmodel og forretningsomfang indebærer en risiko for, at kasinoet kan blive udsat for misbrug i form af hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.
Risikovurderingen bør baseres på en analyse af fx
- Virksomhedens kundetyper
- Produkter
- Leveringssystemer, dvs. den måde, som virksomheden stiller sine produkter til rådighed for kunderne på (fysisk fremmøde, internet osv.)
- Forretnings- og transaktionsomfang
- Geografiske risici.