Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne for tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler, partikeludledningsafgift samt hvordan brændstofforbrugsafgiften opgøres.

Afsnittet indeholder:

  • Afgiften for benzin og dieseldrevne biler
  • Når der mangler oplysning om brændstofforbrug
  • Tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler (privatbenyttelsesafgift)
  • Partikeludledningsafgift.

Afgiften for benzin og dieseldrevne biler

Skatteministeriet har oplyst, at der pr. 1. januar 2016 sker følgende justering af satser og beløbsgrænser i registreringsafgiftsloven, vægtafgiftsloven og lov om brændstofforbrugsafgift.

Registreringsafgiftsloven

Afgift af motorcykler (registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1) ændres til 105 % af 9.400 kr. - 26.100 kr. og 150 % af resten

Afgift af "Andre køretøjer" (registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 2) ændres til 105 % af 82.800 kr. og 150 % af resten.

Afgift af varebiler (registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1 og 12) ændres til 50 % af værdien over 17.700 kr.

Afgiftsfrie leveringsomkostninger

De afgiftsfrie leveringsomkostninger for personbiler ændres til 2.160 kr. 

Der skal betales afgift af alle afgiftspligtige bilers brændstofforbrug. Afgiften beregnes ud fra det antal kilometer pr. liter som bilen kører. Antal kilometer pr. liter er enten anmeldt til Trafikstyrelsen eller fremlagt ved syn hos en synsvirksomhed med henblik på første registrering i Danmark. Se BRÆNDAL § 3.

Afgiften betales med de nedenfor under A eller B anførte beløb:

A. Benzindrevne biler mv.

Afgiftssatser 2015 2016
A. Benzindrevne biler m.v. Afgift pr. halvår, kr. pr. bil Afgift pr. halvår, kr. pr. bil
Kilometer pr. liter mindst 20,0 310 310
Under 20,0 men ikke under 18,2 600 600
Under 18,2 men ikke under 16,7 890 890
Under 16,7 men ikke under 15,4 1.190 1.190
Under 15,4 men ikke under 14,3 1.480 1.480
Under 14,3 men ikke under 13,3 1.770 1.770
Under 13,3 men ikke under 12,5 2.060 2.060
Under 12,5 men ikke under 11,8 2.350 2.350
Under 11,8 men ikke under 11,1 2.640 2.640
Under 11,1 men ikke under 10,5 2.930 2.930
Under 10,5 men ikke under 10,0 3.230 3.230
Under 10,0 men ikke under 9,1 3.800 3.800
Under 9,1 men ikke under 8,3 4.400 4.400
Under 8,3 men ikke under 7,7 4.980 4.980
Under 7,7 men ikke under 7,1 5.560 5.560
Under 7,1 men ikke under 6,7 6.140 6.140
Under 6,7 men ikke under 6,3 6.730 6.730
Under 6,3 men ikke under 5,9 7.310 7.310
Under 5,9 men ikke under 5,6 7.890 7.890
Under 5,6 men ikke under 5,3 8.500 8.500
Under 5,3 men ikke under 5,0 9.080 9.080
Under 5,0 men ikke under 4,8 9.650 9.650
Under 4,8 men ikke under 4,5 10.230 10.230
Under 4,5     10.830 10.830

De angivne beløb gælder for afgiftsperioder, der begynder 1. januar 2015 eller senere, dog senest påbegyndt den 31. december 2017. For kalenderåret 2018 forhøjes beløbet med 5,5 pct. Beløbet oprundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 10. Det fremkomne beløb opkræves i kalenderåret 2018 til og med kalenderåret 2020. Se BRÆNDAL § 3 stk. 5 og 7.

►B. Dieseldrevne biler mv.◄ 

Fra 2016 indekseres energiafgifterne og udligningsafgiften med udviklingen i nettoprisindekset. Afgiftssatsen for 2015 angiver grundbeløbet for den fremtidige indeksering. 

Dieseldrevne biler mv. 

2015

2016

Satser

Afgift; forbrug,
kr. pr. halvår pr. bil

Afgift; udlig­ning,
kr. pr. halvår pr. bil
Grundbeløb

Afgift i alt
kr. pr. halvår,
pr. bil

Afgift; forbrug,
kr. pr. halvår pr. bil

Afgift; udlig­ning,
kr. pr. halvår pr. bil

Afgift i alt
kr. pr. halvår,
pr. bil

Kilometer pr. liter mindst

32,1

-

120

120

-

130

130

Under

32,1

men ikke under

28,1

-

580

580

-

590

590

Under

28,1

men ikke under

25,0

-

1.040

1.040

-

1.050

1.050

Under

25,0

men ikke under

22,5

310

1.130

1.440

310

1.140

1.450

Under

22,5

men ikke under

20,5

600

1.240

1.840

600

1.250

1.850

Under

20,5

men ikke under

18,8

890

1.340

2.230

890

1.360

2.250

Under

18,8

men ikke under

17,3

1.190

1.450

2.640

1.190

1.470

2.660

Under

17,3

men ikke under

16,1

1.480

1.550

3.030

1.480

1.570

3.050

Under

16,1

men ikke under

15,0

1.770

1.670

3.440

1.770

1.690

3.460

Under

15,0

men ikke under

14,1

2.060

1.790

3.850

2.060

1.810

3.870

Under

14,1

men ikke under

13,2

2.350

1.910

4.260

2.350

1.930

4.280

Under

13,2

men ikke under

12,5

2.640

2.030

4.670

2.640

2.050

4.690

Under

12,5

men ikke under

11,9

2.930

2.130

5.060

2.930

2.150

5.080

Under

11,9

men ikke under

11,3

3.230

2.230

5.460

3.230

2.250

5.480

Under

11,3

men ikke under

10,2

3.800

2.470

6.270

3.800

2.490

6.290

Under

10,2

men ikke under

9,4

4.400

2.680

7.080

4.400

2.710

7.110

Under

9,4

men ikke under

8,7

4.980

2.890

7.870

4.980

2.920

7.900

Under

8,7

men ikke under

8,1

5.560

3.140

8.700

5.560

3.170

8.730

Under

8,1

men ikke under

7,5

6.140

3.320

9.460

6.140

3.350

9.490

Under

7,5

men ikke under

7,0

6.730

3.530

10.260

6.730

3.560

10.290

Under

7,0

men ikke under

6,6

7.310

3.790

11.100

7.310

3.830

11.140

Under

6,6

men ikke under

6,2

7.890

3.990

11.880

7.890

4.030

11.920

Under

6,2

men ikke under

5,9

8.500

4.200

12.700

8.500

4.240

12.740

Under

5,9

men ikke under

5,6

9.080

4.450

13.530

9.080

4.490

13.570

Under

5,6

men ikke under

5,4

9.650

4.670

14.320

9.650

4.710

14.360

Under

5,4

men ikke under

5,1

10.230

4.960

15.190

10.230

5.000

15.230

Under

5,1

   

10.830

5.190

16.020

10.830

5.240

16.070

 Anm.: Det er kun udligningsafgiften, der betales af dieselbiler, der indekseres.

Fra og med kalenderåret 2016 og til og med kalenderåret 2020 reguleres udligningsafgiften på baggrund af nettoprisindeksets årsgennemsnit i året 2 år forud for kalenderåret, som satsen skal gælde for. Beløbene forhøjes eller nedsættes med samme procent, som nettoprisindekset er ændret i forhold til niveauet i 2013. Den procentvise ændring beregnes med én decimal. Det beløb, der fremkommer efter procentreguleringen, afrundes opad til nærmest kronebeløb, der er deleligt med 10. Se BRÆNDAL § 3 stk. 6.

For kalenderåret 2018 forhøjes forbrugsafgiften med 5,5 pct. Beløbet oprundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 10. Det fremkomne beløb opkræves i kalenderåret 2018 til og med kalenderåret 2020. Se BRÆNDAL § 3 stk. 7.

►Vægtafgift ◄

 Fra 2016 indekseres energiafgifterne og udligningsafgiften med udviklingen i nettoprisindekset. Afgiftssatsen for 2015 angiver grundbeløbet for den fremtidige indeksering. 

Afgiftssatser for almindelige personbiler m.v.*
  2015 2016
Afgift pr. køretøj   Vægtafgift Tillæg for dieseldrevne* (udligningsafgift) Vægtafgift Tillæg for dieseldrevne* (udligningsafgift)
Motor­køretøj
Grundbeløb
Påhængs­vogn
Grundbeløb
Motor­køretøj Påhængs­vogn
I. Egenvægt indtil 600 kg
- Motorcykler, - 12 måneder
- Andre personkøretøjer, 6 måneder
kr.
kr.
690
1.000
520
760
-
-
690
1.000
530
770
-
-
II. Egenvægt 601 - 800 kg
- 6 måneder
kr. 1.220 940 - 1.220 950 -
III. Egenvægt 801 - 1.100 kg
- 6 måneder
kr. 1.660 1.240 - 1.660 1.250 -
IV. Egenvægt 1.101 - 1.300 kg
- 6 måneder
kr. 2.210 1.580 - 2.210 1.600 -
V. Egenvægt 1.301 - 1.500 kg
- 6 måneder
- 3 måneder
kr.
kr.
2.890
1.460
-
1.010
- 2.890
1.460
-
1.020
-
VI. Egenvægt 1.501 - 2.000 kg
- 6 måneder
- 3 måneder
kr.
kr.
3.980
2.000
-
1.350
- 3.980
2.000
-
1.370
-
VII. Egenvægt over 2.000 kg
- afgift pr. 100 kg, 3 måneder
kr. 113 76 31 113 77 32

*) Fra 2010 betales endvidere et tillæg på 1.000 kr. årligt for dieseldrevne biler uden godkendt partikelfilter.

 

Afgiftssatser for personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport (taxier mv.)
  2015
Grundbeløb
2016
Afgift pr. køretøj Udligningsafgift kr. Udligningsafgift kr.
I. Egenvægt indtil 800 kg
- 12 måneder
2.400 2.420
II. Egenvægt 801 - 1.100 kg
- 12 måneder
2.970 3.000
III. Egenvægt 1.101 - 1.300 kg
- 12 måneder
3.520 3.550
IV.Egenvægt 1.301 - 1.500 kg
- 12 måneder
3.860 3.900
V. Egenvægt 1.501 - 2.000 kg
- 12 måneder
4.260 4.300
VI. Egenvægt over 2.000 kg
- 12 måneder
5.110 5.160

  

Varebiler og mindre lastbiler der ikke er afgiftspligtige efter lov om afgift af vejbenyttelse, og visse påhængskøretøjer

Vægtafgift

Udligningsafgift

Tillæg for privat anvendelse

Afgift pr. køretøj: 12 måneder

Motorkøretøj           

kr.

Påhængs-
køretøj            

kr.

Motorkøretøj       

kr.

Påhængs-

køretøj

kr.

Motorkøretøjer registreret
første gang
til og med den 24. april 2007

kr.

Motorkøretøjer registreret
første gang den 25. april 2007
eller senere

kr.

Motorcykler med varesidevogn

310 120

Motor- og påhængskøretøjer m.v. indtil
4.000 kg tilladt totalvægt.

Totalvægt indtil 500 kg

1.000

-

580

1.060

5.920

Totalvægt 501-1.000 kg

1.280

140

830

1.060

5.920

Totalvægt 1.001-2.000 kg

2.130

270

1.130

1.060

5.920

Totalvægt 2.001-2.500 kg

3.680

340

1.420

5.920

5.920

Totalvægt 2.501-3.000 kg

4.410

430

1.610

5.920

5.920

Totalvægt 3.001-4.000 kg

4.410

530

1.820

260

5.920

17.590

Anm.: Det er kun udligningsafgiften, der betales af dieselbiler, der indekseres. Derfor er satserne for benzinbiler ens i 2015, 2016 og 2017.

Når der mangler oplysning om brændstofforbrug

Hvis der ikke foreligger anmeldelse om en benzindreven bils brændstofforbrug, opgøres dette i liter pr. 100 km. Forbruget beregnes som summen af et fast element på 3 l pr. 100 km og et variabelt element, der beregnes som 0,5 pct. af bilens egenvægt i kilogram. Ved en bils egenvægt forstås vægten af bilen med tilbehør, som bilen normalt medfører. Vægten af driftsmidler, herunder brændstof, smøreolie og kølevand, samt fører medregnes ikke.

For biler der er dieseldrevene, fastsættes forbruget i liter pr. 100 km ved at reducere forbruget beregnet efter benzindrevne biler med 12,5 pct.

Af eldrevne biler og brændselscelledrevne biler betales afgift, som af benzindrevne biler. Indtil den 31. december 2018 omfatter afgiftspligten dog ikke brændselscelledrevne biler. Foreligger der oplysning om bilens forbrug af Wh pr. kilometer, omregnes dette forbrug til antal kilometer pr. liter benzin. Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km foretages ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Forligger der ikke oplysning om energiforbruget målt i Wh pr. kilometerfastsættes energiforbruget i liter benzin pr. 100 km som summen af et fast element 0,1 l pr. 100 km og et variabelt element udtrykt i liter benzin pr. 100 km, der beregnes som 0,1 pct af bilens egenvægt i kilogram. Se BRÆNDAL § 3, stk. 4 

 Af natur- og biogasdrevne biler betales afgift som af dieseldrevne biler. Foreligger der oplysning om en natur- og biogasdrevet bils udledning af CO2 udtrykt i gram pr. kilometer, omregnes denne udledning til liter diesel pr. 100 km. Omregningen foretages ved at dividere den oplyste udledning af CO2 med en fast faktor på 26,5 med den oplyste udledning af CO2 udtrykt i gram pr. kilometer. Foreligger der ikke oplysning om udledningen af CO2, betales afgift efter den i BRÆNDAL § 3 stk. 2 2.pkt foretagne omberegning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 3.

Af biler, der drives af el i kombination med benzin, og hvor opladning kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning, betales afgift som af benzindrevne biler. Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og benzinforbrug målt i liter pr. 100 km, foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Foreligger der ikke oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og benzinforbrug pr. kilometer, betales afgift efter den i BRÆNDAL § 3 stk. 2, 1. pkt., foretagne omregning.

Af biler, der drives af el i kombination med diesel, og hvor opladning kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning, betales afgift som af benzindrevne biler. Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og dieselforbrug målt i liter pr. kilometer, foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. 100 km med en fast faktor på 91,25. Bilens dieselforbrug målt i liter pr. 100 km omregnes til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at gange med bilens dieselforbrug målt i liter pr. 100 km med en fast faktor på 1,092. Foreligger der ikke oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens dieselforbrug pr. kilometer, betales afgift efter den i BRÆNDAL § 3 stk. 2, 1. pkt., foretagne omregning.

Af biler, der drives af el i kombination med natur- og biogas, og hvor opladning kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning, betales afgift som af benzindrevne biler. Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer, foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Bilens udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer omregnes til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere den målte udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer med en fast faktor på 24. Foreligger der ikke oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer, betales afgift efter den i BRÆNDAL § 3 stk. 2, 1. pkt., foretagne omregning.

Af biler, der hverken er benzindrevne, dieseldrevne, eldrevne eller natur og biogasdrevne betales afgift som af dieseldrevne biler. Se BRÆNDAL § 3 stk. 9.

Tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler (privatbenyttelsesafgift)

For varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, betales et tillæg for privat anvendelse og for blandet privat og erhvervsmæssig anvendelse. Se VÆGTAL § 2a. Se afsnit E.A.8.4.3 om privatbenyttelsesafgift.

Partikeludledningsafgift

For dieseldrevne person- og varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, betales i visse tilfælde et tillæg på 1.000 kr. om året.

Dette gælder kun, hvis partikeludslippet enten ikke er målt eller er målt til mere end 5 mg pr. kilometer ved typegodkendelse i henhold til Rådets direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emission fra motorkøretøjer eller i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer. Se BRÆNDAL § 3, 3a og 3b.

Der skal ikke betales tillæg for en bil, hvis bilen efterfølgende er monteret med et godkendt partikelfilter.

Kontrollen af, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og virker, skal foretages af en synsvirksomhed. Trafikstyrelsen fastsætter regler om godkendelse af disse partikelfiltre til eftermontering og om den kontrol, synsvirksomheden skal foretage. Pligten til at betale tillægget bortfalder fra det tidspunkt, hvor SKAT modtager en anmeldelse fra synsvirksomheden om, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og virker.

Se også

Se bekendtgørelse nr. 1474 af 21. december 2009 om fritagelse for partikeludledningsafgift ved eftermontering af partikelfilter.