Indhold

Dette afsnit handler om Skatteministeriets opgaver.

Afsnittet indeholder:

  • Departementets opgaver
  • SKATs opgaver

Departementets opgaver

Departementet foretager det lovforberedende arbejde og den direkte ministerbetjening.

SKATs opgaver

Dette afsnit handler om SKATs opgaver.

Afsnittet indeholder:

  • Definition af begrebet skat
  • Hjemviste sager
  • Klagemyndighed
  • Information og offentliggørelse heraf
  • Tilsyn
  • Sekretariatsbistand til Skatterådet

Skatteministeren har fastsat, at SKAT udøver forvaltningen af

  • lovgivning om skatter
  • lov om vurdering af landets faste ejendomme
  • lov om registrering af køretøjer bortset fra kompetencer, som ved § 18, stk. 3 og § 19 i lov om registrering af køretøjer er tillagt politiet

Se SFL § 1 og BEK nr. 1151 af 03/12/2012 § 1.

Dette vil eksempelvis være ansættelser, opkrævning, kontrol og besvarelse af forespørgsler, herunder bindende svar.

Definition af begrebet skat

Begrebet "skat" omfatter ikke kun indkomstskat, herunder dødsboskat og ejendomsværdiskat, men også gaveafgift, moms, registreringsafgift, told, arbejdsmarkedsbidrag, kirkeskat, afgift efter pensionsbeskatningsloven og lignende retlige ydelser til det offentlige.

"Skat" defineres på samme måde som i grundlovens § 43.

På specielle områder forvaltes skattelove dog af andre myndigheder, fx hører retsafgiftsloven under justitsministeren.

Hjemviste sager

Ved »hjemvisning« af en sag forstås normalt, at klage- eller domstolsinstansen underkender afgørelsen fra den forrige instans, men overlader det til SKAT eller underinstansen at gennemføre en nærmere opgørelse m.v., som lægges til grund for en ny afgørelse. SKAT eller underinstansen vil i den forbindelse lægge de retningslinjer, som klage- eller retsinstansen udstikker, til grund for sin afgørelse.

Domstolene, Landsskatteretten eller et ankenævn kan træffe afgørelse om, at en sag helt eller delvist hjemvises til fornyet behandling hos SKAT. Den nye behandling af sagen skal af retssikkerhedsmæssige årsager som udgangspunkt ske ved en anden afdeling i SKAT.

Det er derfor fastsat, at en hjemvist sag skal behandles inden for det forretningsområde, som traf den oprindelige afgørelse, men ved en anden afdeling inden for forretningsområdet.

Sagen sendes til direktøren for det pågældende forretningsområde. Direktøren vurderer herefter, hvilken afdeling i forretningsområdet, der skal behandle den hjemviste sag. Direktøren sender sagen til den pågældende afdelings underdirektør.

Underdirektøren skal sikre, at der ved den fornyede behandling ikke medvirker medarbejdere, der deltog i behandlingen af den oprindelige sag.

Såfremt direktøren for forretningsområdet vurderer, at der ikke foreligger den fornødne kompetence i andre afdelinger til behandling af den hjemviste sag, skal sagen behandles af samme afdeling, som traf den oprindelige afgørelse, men af en anden driftsenhed i afdelingen.

I dette tilfælde sendes sagen til personalelederen for den pågældende driftsenhed. Personalelederen skal sikre, at der ved den fornyede behandling ikke medvirker medarbejdere, der deltog i behandlingen af den oprindelige sag.

Se SKM2014.675.SKAT

Klagemyndighed

Spørgsmål, som ikke er afgørelser

SKATs behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser, kan ikke påklages til Skatteministeriets departement. Se BEK nr. 1151 af 03/12/2012 § 1, stk. 2.

Er der derimod tale om klager over afgørelser og sagsbehandling, der kan medføre, at en afgørelse anses for ugyldig, er kompetencen henlagt til det almindelige klagesystem.

Som følge af den manglende klageadgang over spørgsmål, som ikke er afgørelser, er der fastsat retningslinjer, der indebærer, at indsigelser af den nævnte art kan behandles i SKAT. Klagerne behandles i 1. instans af direktøren for det pågældende forretningsområde, som indsigelsen vedrører.

Hvis klageren er utilfreds med svaret fra den pågældende direktør, kan klager anmode om en anden og endelig behandling af indsigelsen. Denne anden og endelige behandling foretages af Borger- og retssikkerhedschefen.

Se SKM2014.571.SKAT, afsnit A.A.1.2 om Borger- og Retssikkerhedschefen og afsnit A.A.10.1.2 om klager over sagsbehandlingen.

Spørgsmål, som er afgørelser

Hovedregel

Afgørelser truffet af SKAT kan ikke påklages til Skatteministeriets departement. Se BEK nr. 1514 af 13/12/2013 § 1, stk. 1.

Undtagelser

Følgende afgørelser kan påklages til departementet

  • afgørelser i disciplinærsager
  • afgørelser om uansøgt afsked, med undtagelse af afgørelser om uansøgt afsked af tjenestemænd i lønramme 36 og derover.

Se BEK nr. 1514 af 13/12/2013 § 1, stk. 2.

Afgørelser truffet af SKAT i sager om aktindsigt, sammenstilling af oplysninger og indsigt i databeskrivelser er ikke omfattet af BEK nr. 1514 af 13/12/2013.

Information og offentliggørelse heraf

SKAT informerer på www.skat.dk ved offentliggørelse af "Styresignaler" eller "SKAT-meddelelser", samt juridiske vejledninger og øvrige vejledninger, herunder pjecer.

Styresignaler og SKAT-meddelelser

Både styresignaler og SKAT-meddelelser er bindende tjenestebefalinger, der har samme retlige status som cirkulærer, og ligesom cirkulærer rangerer de under lov og bekendtgørelse i den retskildemæssige trinfølge.

Det er fastslået i domspraksis, at da Den juridiske vejledning og herunder styresignaler og SKAT-meddelelser fastlægger gældende praksis, kan borgere og virksomheder støtte ret herpå i det omfang, at denne praksis ikke klart er i uoverensstemmelse med højere rangerende retskilder.

Styresignal

Styresignaler udgives kun af Jura i SKAT, og af Juridisk Administration i SKAT for så vidt angår straffeproces, herunder straffebestemmelser i told-, afgifts- og skattelovgivningen.

Styresignalet skal sikre ensartet regelanvendelse. Styresignaler indarbejdes i Den juridiske vejledning enten helt eller delvist.

Styresignaler bruges i følgende tilfælde:

  • styresignal om genoptagelse
  • styresignal om fastlæggelse og/eller præcisering af praksis.

Styresignal om genoptagelse 

Styresignalet fastlægger genoptagelse i forbindelse med, at SKATs praksis er underkendt, enten som følge af en endelig afgørelse fra domstolene eller fra Landsskatteretten, eller på baggrund af at SKAT af egen drift ændrer praksis.

Styresignalet fastlægger hvilke type sager, der skal genoptages og de nærmere kriterier herfor. Styresignalet fastlægger endvidere den nye praksis på området.

Styresignal om genoptagelse bør suppleres med en "domskommentar" i komplicerede sager, hvori der redegøres for de juridiske vurderinger af dommen/kendelsen. Se nedenfor om domskommentarer.

Styresignal om genoptagelse bør endvidere suppleres med en SKAT-meddelelse om den praktiske fremgangsmåde. Se nedenfor om SKAT-meddelelser. 

Styresignal om fastlæggelse og/eller præcisering af praksis

Styresignalet fastlægger praksis på områder, hvor

  • der ikke tidligere har været fastlagt en praksis,
  • retsgrundlaget er uklart,
  • det konstateres, at praksis ikke er ensartet,
  • en forespørgsel fra fx et andet ministerium eller SKAT nødvendiggør en udmelding om generel lovfortolkning,
  • den offentlige debat viser, at der er behov for en udmelding.

Der skal altid udsendes et styresignal i de ovennævnte situationer. I disse tilfælde er det ikke tilstrækkeligt at indarbejde nye informationer i Den juridiske vejledning, idet der ikke herved skabes den fornødne opmærksomhed om den pågældende information.

Et udsendt styresignal skal indarbejdes i Den juridiske vejledning i forbindelse med den halvårlige ajourføring. Herefter ophæves det enkelte styresignal. Det vil fremgå af selve styresignalet, at når det er indarbejdet i Den juridiske vejledning, anses det for ophævet.

I situationer, hvor styresignalet ikke kan indarbejdes i sin helhed, skal der indarbejdes et resume af styresignalet i Den juridiske vejledning, samt henvises til styresignalets SKM-nummer. Det vil fremgå af selve styresignalet, at det ikke anses for ophævet i forbindelse med indarbejdelsen af resumeet i Den juridiske vejledning.

I situationer hvor opdatering af Den juridiske vejledning og offentliggørelse af et styresignal er sammenfaldende, skal styresignalet udsendes og offentliggøres selvstændigt ved SKM-nr., så der skabes opmærksomhed om indholdet i styresignalet. Indholdet kan sideløbende indarbejdes i opdateringen af Den juridiske vejledning. Hvis styresignalet i sådanne tilfælde sideløbende indarbejdes fuldstændigt, angives styresignalets ophævelsestidspunkt til tidspunktet for den efterfølgende opdatering af Den juridiske vejledning.

SKAT-meddelelser

SKAT-meddelelser kan udgives af alle enheder i SKAT, og omfatter bindende tjenestebefalinger på blandt andet følgende områder:

  • Fastsættelse/regulering af satser, i de tilfælde, hvor disse ikke fastsættes /reguleres i lov eller bekendtgørelse. 
  • Afgivelse af en domskommentarer. Se nedenfor om domskommentarer. 
  • Praktiske fremgangsmåder. Som eksempel kan nævnes SKM2014.571.SKAT om retningslinjer for behandling af indsigelser over SKATs´s behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser.

Kommentarer til domme

Skatteministeriet er procespart i civile retssager, bortset fra

  • sager af opkrævningsmæssig karakter,
  • sager vedr. inddrivelse,
  • sager om boafgiftsberegning,
  • sager om efterbetaling og erstatning, 

hvor SKAT er procespart.

Skatteministeriets departement kan offentliggøre en kommentar til højesteretssager, hvor Skatteministeriet er procespart, og hvor:

  • sagen er blevet forligt, eller 
  • Skatteministeriet helt eller delvist har hævet sagen, eller 
  • Skatteministeriet har taget bekræftende til genmæle. 

Det samme gælder for landsretssager med principielle aspekter.

Se afsnit 6.2 i Retssagsvejledningen SKM2012.756.SKAT.

Domskommentarer udsendes som en SKAT-meddelelse.

Jura i SKAT kan skrive en "domskommentar" til højesteretsdomme og landsretsdomme med principielle aspekter, hvor SKAT er procespart, det vil sige til domme, der vedrører

  • sager af opkrævningsmæssig karakter, 
  • sager vedr. inddrivelse, 
  • sager om boafgiftsberegning, 
  • sager om efterbetaling og erstatning. 

Domskommentarer udsendes som en SKAT-meddelelse.

Kommentarer til afgørelser fra Landsskatteretten

Jura i SKAT kan udsende en kommentar til afgørelser fra Landsskatteretten, der indeholder komplicerede og/eller principielle aspekter, hvori der redegøres for de juridiske vurderinger af afgørelsen.

Høringsportal for styresignaler

Der er oprettet en særlig høringsportal vedrørende styresignaler på www.SKAT.dk.

Høringsportalen for styresignaler skal give borgere, virksomheder, rådgivere, organisationer og andre interesserede en digital indgang til alle styresignaler, når et styresignal bliver sendt i høring.

Når SKAT sender et udkast til styresignal i høring, skal det samtidigt offentliggøres på høringsportalen for styresignaler på SKAT.dk.

Sammen med udkastet til styresignalet offentliggøres følgebrevet, hvoraf høringsfristen fremgår, samt en liste over hvilke myndigheder, organisationer og andre parter, der er omfattet af SKATs eksterne høring af styresignalet.

Når et udkast til styresignal sendes i elektronisk høring, kan SKAT udsende en e-mail til de høringsberettigede med henvisning til, at de relevante dokumenter findes på høringsportalen vedrørende styresignaler på SKAT.dk. Eventuelt kan de høringsberettigede adviseres på forhånd om, hvornår dokumenterne vil blive lagt på høringsportalen.

Borgere, virksomheder, rådgivere, organisationer og andre interesserede kan indgive et høringssvar til et styresignal. Er der indgivet et høringssvar, vil der blive sendt en kvitteringsmail til indsenderen. Indsenderen vil ikke få et direkte svar på de indsendte kommentarer, hvilket vil fremgå af kvitteringsmailen. Efter høringsperiodens udløb vil SKAT samle alle indkomne høringssvar, og lade høringssvarene indgå i den videre proces med færdiggørelse af styresignalet.

De høringssvar, som SKAT modtager i forbindelse med den eksterne høring, vil blive offentliggjort på høringsportalen vedrørende styresignaler på SKAT.dk. Offentliggørelsen vil tidligst ske, når høringsfristen er udløbet og senest i forbindelse med SKATs offentliggørelse af det endelige styresignal på SKAT.dk.

Offentliggørelse

Styresignaler og SKAT-meddelelser offentliggøres på SKATs hjemmeside. Styresignaler og SKAT-meddelelser bliver lagt i Retsinformations regeldatabase. Se www.retsinformation.dk

Styresignalerne og SKAT-meddelelser offentliggøres ved et SKM-nr. efterfulgt af benævnelsen SKAT.

Skatteministeriets kommentarer til domme og SKATs kommentarer til kendelser offentliggøres på SKATs hjemmeside. Skatteministeriets departements domskommentar offentliggøres ved et SKM-nr. efterfulgt af benævnelsen DEP.

Domskommentarer og kommentarer vedrørende landsskatteretskendelser fra SKAT offentliggøres ved et SKM-nr. efterfulgt af benævnelsen SKAT.

Forholdet til Den juridiske vejledning

Den juridiske vejledning udgør sammen med lovgivningen mv. administrationsgrundlaget i SKAT og er bindende for SKAT´s medarbejdere, medmindre vejledningens indhold ikke klart er i overensstemmelse med højere rangerende retskilder.

Den juridiske vejledning giver udtryk for SKATs opfattelse af gældende praksis og har cirkulærestatus. Vejledningen angiver gældende ret på offentliggørelsestidspunktet og er fremadrettet.

Styresignaler og SKAT-meddelelser indarbejdes i Den juridiske vejledning i forbindelse med den halvårlige ajourføring.

Se SKM2014.489.SKAT

Med udgangspunkt i SKM2014.489.SKAT beskrives i intern meddelelse af 2. juni 2014 sagsgangen ved udarbejdelse af:

  • Styresignaler om genoptagelse og fastlæggelse af praksis
  • SKAT-meddelelser
  • Interne meddelelser
  • Nyhedsbreve

Tilsyn

SKAT kan indstille til Skatterådet, at en åbenbar ulovlig afgørelse, der er truffet af et skatte-, vurderings- eller motorankenævn, ændres. Se SFL § 2, stk. 3.

Der er fastsat procedurer for, hvorledes henholdsvis medarbejdere i SKAT og medlemmer af et ankenævn skal forholde sig, når de ønsker en sag forelagt for Skatterådet. Se SKM2013.95.SKAT. Se nærmere herom under afsnit A.A.1.3.2.

SKM2013.95.SKAT er under revision. 

Sekretariatsbistand til Skatterådet

SKAT stiller sekretariatsbistand til rådighed for Skatterådet. Se SFL § 4, stk. 5.

Der er aftalt nærmere retningslinjer for, i hvilket omfang SKAT skal inddrage Skatterådet. Dette gælder både ved den generelle forvaltning og vedrørende konkrete afgørelser. Se SKM2013.812.SKAT og afsnit  A.A.1.3.2.