Retten til aktindsigt omfatter ikke sager inden for strafferetsplejen. Dette gælder for såvel verserende som afsluttede straffesager, herunder administrative straffesager. Se OFL § 19, stk. 1.
Hvis der i straffesagen er et administrativt bødeforlæg, der er udstedt af en almindelig forvaltningsmyndighed og vedtaget af en juridisk person, vil der være aktindsigt i dette bødeforlæg efter lovens almindelige regler om adgangen til aktindsigt. Se OFL § 19, stk. 2.
Der gælder endvidere en tidsbestemt undtagelse for lovgivningssager, idet sager om lovgivning, herunder bevillingslove, først er omfattet af retten til aktindsigt, når lovforslag er fremsat for Folketinget. Se OFL § 20.
Retten til aktindsigt gælder ikke for sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste (personalesager). Se OFL § 21, stk. 1. ►Retten til aktindsigt omfatter desuden ikke andre sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjeneste. Se OFL § 21, stk. 2. I disse sager omfatter retten til aktindsigt kun de oplysninger, der er nærmere opregnet i loven.◄ Se OFL § 21, stk. 3.
►Såfremt oplysninger fra konkrete personalesager også indgår i en generel sag, har Ombudsmanden i FOB 2015-43 udtalt, at der skal foretages en konkret vurdering af, om der foreligger så væsentlige hensyn til offentlige og private interesser, at hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet. Se OFL § 33, nr. 5. ◄
Der er dog adgang til aktindsigt efter lovens almindelige regler i den øverste ledelseskontrakt, for så vidt angår oplysninger om myndighedens overordnede prioriteringer, herunder vægtningen af disse. Se OFL § 21, stk. 4. Det er imidlertid kun kontrakter, der er udarbejdet den 1. januar 2014 og frem, som er omfattet af denne bestemmelse. Se OFL § 42, stk. 9.
Endelig gælder retten til aktindsigt ikke for sager om førelse af en kalender. Se OFL § 22.
Oversigt over udtalelser fra Folketingets Ombudsmand
Skemaet viser relevante udtalelser på området:
Udtalelser fra Ombudsmanden
|
Udtalelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Udtalelse fra Ombudsmanden
|
►FOB 2015-56◄
|
►I en sag om anmodning om aktindsigt i dokumenter om erfaringer med reglerne om tele- og internetlogning gik Ombudsmanden nærmere ind i, hvilke dokumenter der kan henregnes til lovgivningssagen og dermed undtages efter OFL § 20.◄
|
|
►FOB 2015-43◄
|
►Såfremt oplysninger fra konkrete personalesager også indgår i en generel sag, skal der foretages en konkret vurdering af, om der foreligger så væsentlige hensyn til offentlige og private interesser, at hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet. Se OFL § 33, nr. 5. ◄
|
|