Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne for at indføre containere i EU under proceduren fuldstændig toldfritagelse.

Afsnittet indeholder:

  • Lovgrundlag
  • Definitioner
  • Fritagelsens omfang
  • Betingelse
  • Intern trafik
  • Anvendelse af ækvivalens
  • Genudførselsfrist.

Lovgrundlag

Der kan gives fuldstændig toldfritagelse for containere, der indføres midlertidigt. Se GB artikel 557.

Definitioner

En container er en transportenhed, dvs. lift-van, løs tank eller lignende, som

  • udgør et helt eller delvist lukket rum, der er bestemt til at indeholde gods
  • er af varig beskaffenhed og således stærk nok til at kunne benyttes gentagne gange
  • er særligt indrettet til uden omladning at lette godstransport inden for en eller flere transportformer
  • er således indrettet, at den er let at håndtere, især ved overførsel fra én transportform til en anden
  • er således indrettet, at den er let at fylde og tømme
  • har et indre rumfang på én kubikmeter eller derover (dette gælder dog ikke for containere, som benyttes ved lufttransport).

Veksellad og ladeplatforme (flats) sidestilles med containere.

Veksellad defineres som et lastrum, der ikke er udstyret med nogen form for fremdriftsmiddel, og som specielt er fremstillet til transport på et landevejskøretøj, hvis chassis og karosseriunderstel er specielt konstrueret med henblik herpå. Betegnelsen omfatter også aftagelige kasser, der udgør lastrum, som er specielt fremstillet til kombineret transport på jernbane/landevej.

Ladeplatforme (flats) defineres som en platform uden overbygning eller med ufuldstændig overbygning, der har samme længde og bredde som containere og som er udstyret med øvre og nedre hjørnebeslag, så der kan anvendes de samme fastgørelses- og løfteanordninger.

Betegnelsen "containere" omfatter også containere bestemt til brug ved lufttransport med et indre standardrumfang på mindre end én kubikmeter.

Betegnelsen "containere" omfatter desuden det for den pågældende containertype normale tilbehør og udstyr, hvis dette transporteres sammen med containeren.

Tilbehør og udstyr til containere omfatter især følgende anordninger, også selv om de er aftagelige:

  • udstyr til kontrol, ændring eller bevarelse af temperaturen inde i containeren
  • små apparater som temperatur- eller stødskiver der er beregnet til at angive eller registrere ændringer i temperaturforhold samt stød
  • indre skillevægge, paller, hylder, støtter, kroge, presenninger, sække og lignende, som er specielt konstrueret til brug sammen med en container.

Derimod omfatter betegnelsen "containere" ikke køretøjer, tilbehør eller reservedele til disse, eller emballager.

Fritagelsens omfang

Toldfritagelsen omfatter containere, der på et passende og let synligt sted er forsynet med følgende oplysninger i varig form:

  • Angivelse af ejeren eller operatøren. Ejeren eller operatøren skal kunne identificeres ved hjælp af navnet eller et hævdvunden identifikationssystem, men ikke symboler i form af figurer eller flag,
  • De identifikationsmærker og -numre, som ejeren eller operatøren har givet containeren,
  • Containeres tara, herunder alt fast udstyr. Tara er betegnelsen for emballagens vægt med indhold.

For fragtcontainere til maritimt brug, eller en hvilken som helst anden container, der anvender et ISO-standardpræfiks (f.eks. fire store bogstaver, der ender med U), skal angivelsen af ejeren eller hovedoperatøren samt containerens serienummer og kontrolciffer overholde den internationale standard ISO 6346 og tillæg hertil.

Betingelse

Når ansøgningen om bevilling indgives efter GB artikel 497, stk. 3, første afsnit, litra c), skal containeren overvåges af en person eller en virksomhed, der er repræsenteret i EU, og som til enhver tid kan oplyse om dens placering og enkeltheder om, at henførsel under og afslutning af proceduren om midlertidig indførsel. Se GB artikel 557, stk. 1, sidste afsnit.

Intern trafik

Det er tilladt at anvende containere i intern trafik, inden de genudføres. Men det er en betingelse, at de under hvert ophold i en medlemsstat kun må anvendes én gang til transport af gods, der er lastet på denne medlemsstats område. Det gælder kun, hvis containerne ellers skulle transporteres tomme inden for denne medlemsstat. Se GB artikel 557, stk. 2.

I "Retningslinjer vedrørende afsnit III "toldprocedurer af økonomisk betydning" er der fastsat følgende forklaring og eksempel om anvendelse af containere, der er henført under proceduren for midlertidig indførsel i intern trafik:

  • "Containere, der er henført under ordningen om midlertidig indførsel, kan anvendes uden begrænsning i hele den periode, hvor de befinder sig i EU's toldområde. Dette omfatter transport af gods, der pålæsses og aflæsses inden for EU's toldområde.
  • Containere, der er henført under proceduren for midlertidig indførsel, kan dog kun benyttes en enkelt gang til intern transport inden for én og samme medlemsstat (transport af gods, der er lastet på en medlemsstats område for at blive losset på samme medlemsstats område) under hvert ophold i en medlemsstat. Dette gælder dog kun, hvis de pågældende containere ellers skulle transporteres tomme inden for denne medlemsstat. Det kan være muligt at returnere containerne flere gange til en given medlemsstat i den periode, hvor de befinder sig i EU's toldområde."

Eksempel

En container føres ind i EU´s toldområde den 1. januar i medlemsstat A og genudføres den 31. december fra medlemsstat B. I løbet af det år, hvor den befinder sig under proceduren, anvendes den til følgende transaktioner:

  • Medlemsland A: indpassage i lastet stand - transport - aflæsning - pålæsning - transport - aflæsning - pålæsning - transport - udpassage til medlemsstat B.
  • Medlemsstat B: indpassage i lastet stand - transport - aflæsning - pålæsning - transport - aflæsning - udkørsel i tom stand til medlemsstat C.
  • Medlemsstat C: indkørsel i tom stand - kørsel til pålæsningssted - pålæsning - transport- aflæsning - pålæsning - transport - udkørsel til medlemsstat A.
  • Medlemsland A: indkørsel i lastet stand - transport - aflæsning - kørsel i tom stand - pålæsning - transport - udkørsel til medlemsstat B.
  • Medlemsstat B: indkørsel i lastet stand - transport - aflæsning - pålæsning - transport - aflæsning - transport - genudførsel.

Anvendelse af ækvivalens

Toldmyndighederne tillader, at proceduren afsluttes, når containere af samme type eller samme værdi udføres eller genudføres efter de betingelser, der er fastsat i "Konventionen om toldproceduren for containere, som inden for rammerne af en pool benyttes til international transport", jf. Rådets afgørelse af 7. april 1995 (EF-Tidende nr. L 091 af 22. april 1995).

Genudførselsfrist

Se afsnit om genudførselsfrister i F.A.19.4 Procedurer mv.