Indhold

Dette afsnit handler om, hvordan virksomheden skal beskrive Cost Contribution Arrangements - CCA (omkostningsfordelingsaftaler), som virksomheden har indgået med koncernforbundne parter.

Afsnittet indeholder:

  • Hvad er en CCA
  • Regel
  • Indskud og løbende bidrag
  • Fastsættelse af den forventede nytte
  • Dokumentationskrav ved aftalens indgåelse
  • Dokumentationskrav under aftalens løbetid
  • Dokumentationskrav ved udtræden, udløb eller ophør af aftalen.

Hvad er en CCA

Ved en CCA forstås en aftale indgået mellem to eller flere virksomheder om at dele omkostninger og risici forbundet med udvikling, produktion eller erhvervelse af

  • aktiver
  • serviceydelser
  • rettigheder

og deling af det resultat, der opnås ved samarbejdet.

Delingen skal ske i forhold til parternes bidrag og nytte ved at deltage i aftalen. En deltager i en CCA har ret til individuel udnyttelse af resultaterne af samarbejdet.

Regel

Når den skattepligtige indgår i en CCA med forbundne parter, skal den beskrives i dokumentationen. Se BEK nr. 42 af 24. januar 2006 § 5, stk. 5.

Dokumentationskravet gælder både ved indtræden i en CCA, under aftalens forløb og ved udtræden, udløb eller ophør af CCA'en.

Se også

Se også afsnit C.D.11.2.4 om armslængdeprincippet i relation til CCA (omkostningsfordelingsaftaler).

Indskud og løbende bidrag

Indskud og løbende bidrag til en CCA skal ansættes til den værdi, som uafhængige parter ville anvende i en sammenlignelig situation. Se OECD's Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven) kapitel 8.

Værdien af indskud og løbende bidrag skal fremgå af dokumentationen, og det er vigtigt, at de kan dokumenteres.

Fastsættelse af den forventede nytte

Den nytte, som den enkelte deltager i en CCA opnår, er den forventede fremtidige værdi af samarbejdet, vurderet ud fra den yderligere indtjening eller sparede omkostninger som den enkelte virksomhed forventer at opnå ved at deltage i en CCA.

Værdien af den forventede nytte skal fremgå af dokumentationen. Det skal desuden fremgå, hvilken nytte virksomheden har haft ved at deltage i aftalen.

Dokumentationskrav ved aftalens indgåelse

Med udgangspunkt i OECD's Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven), pkt. 8.42, anbefales det, at virksomhedens dokumentationsmateriale indeholder følgende oplysninger i forbindelse med indtræden i en CCA:

  • Liste over samtlige deltagere i CCA'en.
  • Liste over forbundne parter der deltager i CCA'en, eller som vil blive involveret i aktiviteten i CCA'en, eller som vil drage nytte af resultaterne af disse aktiviteter.
  • Beskrivelse af de aktiviteter og konkrete projekter der er omfattet af CCA'en.
  • CCA'ens varighed.
  • Beskrivelse af måden hvorpå hver enkelt deltagers forholdsmæssige andel af den forventede nytte er fastsat, og de forudsætninger/budgetter der er lagt til grund herfor.
  • Beskrivelse af hver enkelt deltagers indskud og løbende bidrag, herunder en redegørelse for arten og værdien af disse indskud. Beskrivelsen skal desuden indeholde en redegørelse for, hvordan regnskabsprincipperne anvendes ensartet ved opgørelsen af deltagernes indskud og de løbende afholdte udgifter.
  • Beskrivelse af den forventede fordeling af ansvarsområder og opgaver, i forbindelse med CCA'en, mellem deltagerne og andre virksomheder.
  • Beskrivelse af bestemmelser i aftalen om procedurer og konsekvenser ved deltageres ind- og udtræden samt ophør af aftalen.
  • Beskrivelse af bestemmelser om udligningsbetalinger og/eller vilkår for reguleringer i forbindelse med ændringer i de økonomiske forudsætninger for aftalen.

Dokumentationskrav under aftalens løbetid

I den periode hvor CCA'en er aktiv, anbefales det videre, at dokumentationsmaterialet indeholder følgende oplysninger:

  • Beskrivelse af ændringer i CCA'en i forhold til den oprindelige aftale (fx varighed, deltagere, aktivitet). I givet fald skal der gives oplysninger om baggrunden for og konsekvensen af disse ændringer af CCA'en.
  • Beskrivelse af fordelingen af opnåede resultater eller nytten mellem de deltagende virksomheder under aftalens løbetid, herunder opgørelse af det samlede resultat i forhold til det samlede indskud og virksomhedens forholdsmæssige andel heraf.
  • Hvis resultatet afviger fra det oprindeligt forudsatte, skal det afvigende resultat og deltagerenes fremtidige forventede resultater eller nytte samt indskud og bidrag ved CCA'en beskrives.

Dokumentationskrav ved udtræden, udløb eller ophør af aftalen

Ved udtræden, udløb eller ophør af en CCA anbefales det, at dokumentationsmaterialet indeholder følgende oplysninger:

  • En sammenligning af forventede resultater eller nytte, der blev lagt til grund ved indtræden i aftalen, med de resultater, eller den nytte, der faktisk er opnået. Væsentlige afvigelser skal begrundes og dokumenteres.
  • Detaljeret beskrivelse af de enkelte deltageres samlede indskud og bidrag under CCA'en, herunder form, værdi og regnskabsmæssige principper for opgørelse af værdien heraf.
  • Detaljeret beskrivelse af, hvordan værdiansættelsen af de aktiver, der er skabt under CCA'en, er sket og fordelingen af værdien og ejerskabet til disse aktiver efter udtræden, udløb eller ophør af aftalen. Beskrivelsen skal desuden indeholde en redegørelse for, hvordan regnskabsprincipperne anvendes ensartet ved den efterfølgende fordeling.
  • Beskrivelse af, hvordan en eventuel overførsel af rettigheder til immaterielle aktiver, som eksisterede og tilhørte de deltagende virksomheder før CCA'ens indgåelse, er ført tilbage.