Indhold

Dette afsnit handler om artikel 9 i OECD's modeloverenskomst, Transfer Pricing Guidelines og fortolkningen af LL § 2.

Armslængdeprincippet i LL § 2 skal fortolkes i overensstemmelse med armslængdeprincippet i OECD's modeloverenskomst.

Bemærk at for så vidt angår faste driftssteder fortolkes ligningslovens § 2 i overensstemmelse med artikel 7 i OECD's modeloverenskomst, herunder i overensstemmelse med principperne i OECDs Transfer Pricing Guidelines.

I OECD's modeloverenskomst defineres armslængdeprincippet i artikel 9. Her anføres, at hvis der mellem to kontrollerede foretagender er aftalt eller fastsat vilkår vedrørende deres handelsmæssige eller økonomiske relationer, der afviger fra de vilkår, som ville være blevet aftalt mellem uafhængige foretagender, kan enhver fortjeneste, som, hvis disse vilkår ikke havde foreligget, ville være tilfaldet et af disse foretagender, men som på grund af disse vilkår ikke er tilfaldet dette, medregnes til dette foretagendes fortjeneste og beskattes i overensstemmelse hermed.

Retningslinjer for tolkningen og anvendelsen af armslængdeprincippet i modeloverenskomstens artikel 9 og dermed også for armslængdeprincippet i LL § 2, stk. 1, gives i OECD's Transfer Pricing Guidelines. I OECD's Transfer Pricing Guidelines er beskrevet forskellige situationer, hvor de kontrollerede foretagenders handelsmæssige eller økonomiske relationer kan korrigeres. Som nævnt ovenfor omfatter LL § 2 alle økonomiske elementer og øvrige vilkår af relevans for beskatningen, hvorfor alle korrektionsmuligheder i OECD's Transfer Pricing Guidelines er omfattet.  

I 2010 blev en ny version af OECD's "Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations" godkendt. 2010 versionen er den første store opdatering af OECD's Transfer Pricing Guidelines siden den første udgivelse i 1995.

De væsentligste nye bidrag til fortolkning og anvendelse af armslængdeprincippet i 2010-udgaven af OECD's Transfer Pricing Guidelines er følgende:

  • Tidligere anbefalede OECD en hierarkisk model ved valg af transfer pricing-metode. Nu anbefales i stedet en mindre hierarkisk tilgang, hvor den mest egnede transfer pricing-metode skal anvendes. Se afsnit C.D.11.2.2.2.1.
  • Til brug ved bedømmelsen af transaktioners sammenlignelighed, er der anvist en ny 9-trins proces. Se afsnit C.D.11.2.2.1.3 om sammenlignelighedsanalysen.
  • Der er tilføjet et nyt kapitel, hvor armslængde-princippet beskrives i forhold til "business restructuring".

Rækkevidden eller betydningen af armslængdeprincippet i LL § 2, stk. 1, er ikke ændret med den seneste udgave af OECD's Transfer Pricing Guidelines. Der er i stedet tale om en præcisering og uddybning af armslængdeprincippet og den måde, hvorpå princippet anvendes i praksis.

OECD's Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven) indeholder følgende afsnit:

  • I.        Armslængdeprincippet
  • II.      Transfer Pricing metoder
  • III.     Sammenlignelighedsanalysen
  • IV.     Administrative forhold
  • V.      Dokumentation
  • VI.     Immaterielle aktiver
  • VII.    Koncerninterne tjenesteydelser
  • VIII.  Omkostningsfordelingsaftaler (Cost Contribution Arrangements)
  • IX.     Omstruktureringer (Business Restructurings)
  • Annex I.                   Følsomhedsanalysen
  • Annex II.                 Eksempler residual profit split method
  • Annex III.                Eksempler på working capital adjustments
  • Annex IV.                Advance Pricing Arrangements
  • Annex VI.                Eksempler værdiansættelse.

 

I perioden 2013-2015 har OECD arbejdet med "Base erosion and profit shifting" (BEPS). Arbejdet omfattede 15 aktionspunkter og rapporterne vedrørende disse aktionspunkter blev offentliggjort i oktober 2015.

Aktionspunkterne 8-10 samt 13 vedrører transfer pricing og medfører en præcisering og uddybning af beskrivelsen af armslængdeprincippet i OECD's Transfer Pricing Guidelines. Denne opdatering af OECD's Transfer Pricing Guidelines forventes at være på plads i starten af 2016. Først i version 2016-2 vil afsnit C.D.11 være opdateret i overensstemmelse med den seneste version af Transfer Pricing Guidelines, dvs. i overensstemmelse med indholdet af rapporterne offentliggjort på OECD's hjemmeside den 5. oktober 2015 - se rapporterne her.

Aktion 13 indeholdt en nyskabelse i form af land for land-rapporteringen, som krævede en ændring af skattekontrollovens § 3 B. Lov nr. 1884 af 30. december 2015 indførte derfor § 3 B, stk. 10-16. Disse ændringer er beskrevet i afsnit C.D.11.4.1.1, og har for nogle selskaber virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2016 eller senere.

Der arbejdes i foråret 2016 på en ny bekendtgørelse om transfer pricing dokumentation. Bekendtgørelsen udstedes med hjemmel i skattekontrollovens § 3 B, stk. 5. Et udkast til bekendtgørelsen blev sendt i høring i december 2015, se link til høringsportalen her.

Afsnit C.D.11 i version 2016-1 er ikke i øvrigt opdateret i overensstemmelse med den version af OECD's Transfer Pricing Guidelines, som forventes endelig godkendt i begyndelsen af 2016. Den juridiske vejledning skal læses i sammenhæng med de offentliggjorte rapporter.