åben Vis oversigt med domme, kendelser og afgørelser, som Skatteforvaltningen har valgt ikke at indarbejde i vejledningens tekst. Vi gør opmærksom på, at materialet i denne oversigt ikke nødvendigvis er udtryk for gældende ret.

Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne for værdifastsættelse og beregning af afgift for veterankøretøjer.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Brændstofforbrug
  • Tidligere eksporterede køretøjer
  • Teknisk årgangsbestemmelse
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Regel 

x

Køretøjer, der er mere end 35 år gamle, bliver defineret som veterankøretøjer. For veterankøretøjer, der fremtræder, som ved første registrering bliver den afgiftspligtige værdi fastsat til 40 pct. af den oprindelige nypris.

Et brugt køretøjs alder regnes fra første registreringsdato, hvis denne kendes.

Hvis registreringsmåneden kendes bliver registreringsdatoen af praktiske hensyn regnet fra den førte i måneden.

Hvis første registreringsdato ikke kendes, bliver et køretøj af praktiske hensyn anset for at overholde 35 års reglen, når anmeldelsesåret minus registreringsåret er minimum 35 år. Hvis registreringsåret ikke kendes, bliver fabrikationsåret brugt.

Se også § 33 i bekendtgørelse nr. 879 af 1. juli 2013 om registreringsafgift.

Brændstofforbrug

Reglerne for tillæg og fradrag for brændstofforbrug gælder også veterankøretøjer.

Tidligere eksporterede køretøjer

For køretøjer, der er mere end 35 år gamle, som bliver genindført efter at have været udført mod udbetaling af eksportgodtgørelse efter REGAL § 7b, bliver afgiften fastsat til den udbetalte godtgørelse, dog uden nedslag i afgiftsbeløbet. Se REGAL § 10, stk. 4. Sådanne veterankøretøjer kan således ikke længere afgiftsberigtiges på grundlag af køretøjets brugsværdi.

Teknisk årgangsbestemmelse

For ombyggede og eller reparerede veterankøretøjer, der ikke fremtræder i original stand og derfor har mistet deres identitet som veterankøretøj (fx Hot-Rods, Buggy's, Speedsters og MC Choppere mv.), kan værdiansættelsen tage udgangspunkt i den tekniske årgangsbestemmelse, der er fastsat af synsvirksomheden/Trafikstyrelsen. Dette kræver, at der bliver fremlagt dokumentation herfor.

Et ombygget veterankøretøj kan således ikke afgiftsberigtiges efter bestemmelsen om 40 pct. af den oprindelige nypris. Se REGAL § 10, stk. 4.

Det betyder i praksis, at der ved værdifastsættelsen af sådanne ombyggede køretøjer, skal tages hensyn til den teknisk fastsatte årgangsbestemmelse. Den afgiftspligtige værdi for den ombyggede bil kan derfor ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Det er naturligvis forudsat, at der bliver fremlagt den tilstrækkelige dokumentation fra synsvirksomheden eller Trafikstyrelsen.

I et sådant tilfælde vil SKAT, ud over at fastsætte handelsprisen/markedsprisen for bilen, også skulle fastsætte en værdi for et tilsvarende nyt køretøj i forhold til den teknisk fastsatte årgang. Det er den værdi, der således ikke kan overstiges.

Se REGAL § 10 om værdifastsættelse af brugte køretøjer og reglerne for teknisk årgangsbestemmelse i § 33, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 879 af 1. juli 2013 om registreringsafgift.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2012.365.LSR

Sagen vedrørte et køretøj, der var væsentligt ombygget, og dermed havde mistet sin identitet som veterankøretøj. Landsskatteretten fandt derfor, at køretøjets afgiftspligtige værdi skulle fastsættes i henhold til registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1. På grund af de væsentlige oplysninger kunne køretøjets oprindelige nyvognspris ikke anvendes. I stedet blev der skønsmæssigt fastsat en ny pris i henhold til registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2. Landsskatteretten stadfæstede dermed den af motorankenævnet fastsatte afgiftspligtige værdi.