Resumé

Afsnittet indeholder:

  • Indledning (D.A.1)
  • Momsområdet (D.A.2)
  • Momspligtige personer (D.A.3)
  • Momspligtige transaktioner (D.A.4)
  • Momsfritagelser uden fradragsret (D.A.5)
  • Stedet for momspligtige transaktioner (D.A.6)
  • Momspligtens indtræden (D.A.7)
  • Momsgrundlaget (D.A.8)
  • Momssatsen ML § 33 (D.A.9)
  • Momsfritagelser med fradragsret (D.A.10)
  • Fradrag (D.A.11)
  • Momsgodtgørelse ML § 45 (D.A.12)
  • Betalingspligtige personer (D.A.13)
  • Registrering (D.A.14)
  • Opgørelsen af momstilsvaret ML § 56 (D.A.15)
  • Særordning for elektroniske ydelser ML § 66 (D.A.16)
  • Særordningen for rejsebureauer (D.A.17)
  • Særlige bestemmelser for brugte varer, kunstgenstande, samleobjeketer og antikviteter (D.A.18)
  • Momskompensation for modermælkserstatning ML § 72 (D.A.19)
  • Moms ved konkursbehandling (D.A.20)
  • Moms ved byggeri (D.A.21)
  • Motorkøretøjer (D.A.22)
  • Momskompensation til velgørende foreninger mv. (D.A.23).
Tema(er)
Momsområdet Momspligtige personer Momspligtige transaktioner Leveringssted (momsmæssigt beskatningssted) Momsgrundlag Momsfritagelser uden fradragsret Momsfritagelser med fradragsret Momsfradrag Momsgodtgørelse Momsregistrering
Hvad er nyt?

Afsnit D.A.12.3 om momsgodtgørelse til ambassader og diplomater mv. er omarbejdet i forbindelse med lovændringerne i lov nr. 1888 af 29. december 2015 og ændringen i momsbekendtgørelsen ved bekendtgørelse nr. 1909 af 29. december 2015.

I afsnit D.A.5.3 om undervisningsfritagelsen er afsnittene D.A.5.3.3, D.A.5.3.4, D.A.5.3.6 og D.A.5.3.7 omarbejdet. Omarbejdelsen af D.A.5.3.7 har bl.a. baggrund i SKM2015.569.SKAT.

Afsnit D.A.3.2.4 om andre offentlige institutioners momspligt samt afsnit D.A.4.7.2 og D.A.4.7.3 i afsnit D.A.4.7 om overførsel af varer til eget brug i andre EU-lande er ligeledes omarbejdet.

Faglige nyheder

Vejledningen er ajourført med seneste vedtagne lovgivning og praksis.

EU-domstolen fandt i sag C-584/13, Mapfre asistencia og Mapfre warranty, at 6. momsdirektivs artikel 13, punkt B, litra a), skal fortolkes således, at en ydelse, som består i, at en erhvervsdrivende, der er uafhængig af forhandleren af et brugt køretøj, mod betaling af et fast beløb yder en garanti, der dækker mekanisk svigt, som kan ramme visse dele af dette køretøj, udgør en forsikringstransaktion, der er fritaget for moms. Levering af en sådan ydelse og salget af det brugte køretøj skal principielt anses for særskilte og uafhængige ydelser, som skal betragtes særskilt i momsmæssig henseende.

EU-domstolen fandt i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X, at 6. momsdirektivs artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6, skal fortolkes således, at investeringsselskaber som de i hovedsagen omhandlede selskaber, hvori der er indskudt kapital af flere investorer, som bærer den risiko, der er forbundet med forvaltningen af aktiverne indskudt i disse selskaber med henblik  på køb, besiddelse, administration og salg af fast ejendom for at opnået et afkast, der udloddes til samtlige andelshavere i form af dividendeudbetaling, idet de sidstnævnte også drager fordel af andelens værdistigning, kan anses for "investeringsforeninger". For at der er tale om en investeringsforening omfattet af bestemmelsen er det dog en forudsætning, at det pågældende investeringsselskab er under lagt et særligt statsligt tilsyn. Ved redaktionens slutning var SKATs overvejelser om dommens betydning for praksis endnu ikke afsluttede.

EU-domstolen fandt i de forenede sager C-108/14, Larentia + Minerva, og C-109/14, Marenave, at 6. momsdirektivs artikel 17, stk. 2 og 5, skal fortolkes således, at:

  • omkostninger forbundet med erhvervelsen af andele i datterselskaber, der er afholdt af et holdingselskab, som deltager i administrationen af datterselskaberne, og som i forbindelse hermed udøver økonomisk virksomhed, skal antages at vedrøre holdingselskabets generelle omkostninger, og købsmomsen i forbindelse med disse omkostninger skal i princippet fradrages fuldt ud, medmindre visse udgående økonomiske transaktioner er fritaget for moms i medfør af direktivet; i så fald kan der kun ske fradrag på grundlag af metoden fastsat i direktivets artikel 17, stk. 5
  • omkostninger forbundet med erhvervelsen af andele i datterselskaber, der er afholdt af et holdingselskab, som alene deltager i administrationen af visse af datterselskaberne, og som med hensyn til de øvrige datterselskaber derimod ikke udøver en økonomisk virksomhed, skal alene antages delvist at vedrøre holdingselskabets generelle omkostninger, og købsmomsen i forbindelse med disse omkostninger kan følgelig kun fradrages forholdsmæssigt for et beløb, der svarer til de omkostninger, der vedrører økonomisk virksomhed i henhold til de kriterier for fordeling, som er fastsat af medlemsstaterne, der ved udøvelsen af denne beføjelse skal tage hensyn til 6. momsdirektivs formål og opbygning og herved fastsætte en beregningsmetode, som objektivt afspejler, hvilken del af udgifterne der reelt skal henføres til økonomisk virksomhed og til ikke-økonomisk virksomhed.

SKAT har på baggrund af dommen udsendt SKM2015.711.SKAT.

EU-domstolen fandt i de forenede sager C-250/14 og C-289/14, Air France-KLM og Hop!-Brit Air, at når en kunde betaler for en flybillet, men ikke bruger den, og ikke kan få betalingen refunderet, kan kundens betaling til flyselskabet ikke kvalificeres som et tilbageholdt depositum som kompensation for tab, men skal anses for at udgøre vederlag for en ydelse stillet til rådighed af flyselskabet.

EU-domstolen fandt i sag C-264/14, David Hedqvist, at fritagelsen vedrørende valuta omfatter også veksling af traditionelle valutaer til enheder i den virtuelle valuta "bitcoin" og omvendt.

EU-domstolen fandt i sag C-331/14, Kezic, at salget af to grunde ikke henhørte under Kezic´almindelige udøvelse af sin ejendomsret, men at det indgik i hans økonomiske virksomhed som selvstændig erhvervsdrivende. Kezic havde som privatperson købt syv grunde. Han opførte et indkøbscenter på grundene. Fem af grundene henførte han til sin virksomheds formue og to af grundene forblev i hans private formue. Da Kezic solgte indkøbscenteret fakturerede han moms på de fem grunde og tilhørende del af indkøbscenteret. Han fakturerede ikke moms for de to grunde med tilhørende del af indkøbscenteret, idet han mente at sælge som privatperson. Salget af de to grunde henførte som nævnt ikke efter domstolens opfattelse under Kezic´almindelige udøvelse af sin ejendomsret, men det indgik i hans økonomiske virksomhed som selvstændig erhvervsdrivende.

EU-domstolen fandt i sag C-463/14, Asparuhovo Lake Investment Company, at begrebet "levering af ydelser" omfatter abonnementsaftaler om levering af rådgivningsydelser til en virksomhed af bl.a. juridisk, handelsmæssig og økonomisk karakter, hvor tjenesteyderen har stillet sig til rådighed for kunden i aftalens løbetid. Momspligten indtræder og forfalder ved udløbet af den periode, for hvilken betalingen er aftalt, uden at det kommer an på, om og hvor ofte kunden faktisk har gjort brug af tjenesteyderens ydelser.

Landsskatteretten fandt i SKM2015.571.LSR, at sælgeren af en bygningsparcel udøvede økonomisk virksomhed ved salget. Da arealet havde været anvendt til brug for sælgerens momsregistrerede landbrugsbedrift, måtte arealet anses for at tilhøre virksomhedens formue og ikke klagerens personlige formue.

Landsskatteretten fandt i sagerne SKM2015.619.LSR og SKM2015.627.LSR, at sælgerne af byggegrunde handlede i egenskab af afgiftspligtige personer i forbindelse med salg af byggegrunde. Sælgerne blev anset for at have mobiliseret midler i et sådant omfang, at de måtte anses for at udøve økonomisk virksomhed ved salget.

SKAT har på baggrund af EU-domstolens dom i sag C-151/13, Le Rayon d'Or SARL, udsendt styresignalet, SKM2015.466.SKAT. Styresignalet tager udgangspunkt i en konkret vurdering af taxametertilskud ydet til erhvervsskoler i henhold til lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Styresignalet behandler endvidere praksisændringens betydning for tilskud til zoologiske haver og museer. SKAT har efterfølgende udsendt SKM2015.791.SKAT, om, at ikrafttrædelsen for SKM2015.466.SKAT udskydes til 1. juli 2016.

SKAT har udsendt SKM2015.498.SKAT om ændret praksis for, hvornår konkursboer skal momsregistreres. Styresignalet er præciseret ved SKM2015.556.SKAT.

SKAT har udsendt SKM2015.555.SKAT. På baggrund af Skatterådets bindende svar, SKM2015.275.SR har SKAT fundet anledning til at præcisere, at det faktum, at en tatovør arbejder i frihånd, ikke i sig selv er tilstrækkeligt til at statuere, at der er tale om udøvelse af momsfritaget kunstnerisk virksomhed. Det, at der arbejdes i frihånd, er således ét blandt flere elementer, som skal indgå i den samlede vurdering af virksomhedsaktiviteten.

SKAT har udsendt SKM2015.611.SKAT. På baggrund af Skatterådets bindende svar i SKM2015.507.SR har SKAT fundet anledning til at ændre praksis for det momsmæssige beskatningssted (leveringsstedet) for kurser af længere varighed, som sælges til afgiftspligtige personer. Leveringsstedet skal fastlægges efter hovedreglen for ydelser.

SKAT har udsendt SKM2015.628.SKAT om fradragsret for omkostninger ved gældssanering i konkurs og kurators honorar for arbejde med pålæg af konkurskarantæne.

SKAT har udsendt SKM2015.664.SKAT om udlevering af overskudsfødevarer.

SKAT har udsendt SKM2015.734.SKAT. I overensstemmelse med EU-Domstolens dom i sag C-464/12, ATP PensionService A/S, anerkender SKAT, at pensionskasser som de i hovedsagen omhandlede efter en konkret vurdering kan anses for at være en investeringsforening i momsmæssig forstand. SKAT finder dog ikke, at dommen medfører en udvidelse af begrebet "forvaltning af investeringsforeninger". SKAT anerkender derimod, at de ydelser, der opregnes i dommens præmis 35 er fritaget for moms som transaktioner vedrørende betalinger og overførsler henholdsvis biydelser til transaktioner vedrørende betalinger og overførsler, i det konkrete tilfælde.

SKAT har udsendt SKM2015.767.SKAT om godtgørelse af moms af udgifter til byggemodning, advokat, revisor m.v.

Der er indarbejdet et større antal afgørelser mv. i vejledningen. Se evt. oversigt over indarbejdede afgørelser.

SKAT har indarbejdet en række retningslinjer fra det momsudvalg, der er etableret i medfør af momssystemdirektivets artikel 398, i vejledningen. Se evt. afsnit D.A.3.2.4, D.A.4.1.2, D.A.4.7.2, D.A.4.7.3. D.A.5.12.3, D.A.6.2.6.5, D.A.6.2.8.12, D.A.10.1.1.7.3, D.A.10.1.1.7.6, D.A.10.1.4.1, D.A.11.1.3.6 og D.A.11.4.2.2.1. SKAT har tidligere indarbejdet andre retningslinjer i afsnit D.A.4.1.2, D.A.6.1.8, D.A.6.2.1.4, D.A.6.2.8.10, D.A.12.1.3, D.A.12.1.4 og D.A.12.4.

Om Momsudvalget og retningslinjer, se D.A.1.4.

Oversigt over indarbejdede afgørelser

C- eller SKM-nr.

Afsnit

C-526/13

D.A.10.1.3.3

C-584/13

D.A.5.10.2

C-595/13

D.A.5.11.9.2 og D.A.5.11.9.3

C-108/14 og C-109/14

D.A.11.1.3.2.3, D.A.11.4.3.1 og D.A.3.1.4.2.4

C-126/14

D.A.11.1.3.1.3

C-144/14

D.A.14.1.2

C-159/14

D.A.4.1.2 og D.A.11.1.5.2

C-174/14

D.A.3.2.4 og D.A.4.1.2

C-183/14

D.A.11.1.2.1

C-250/14 og C-289/14

D.A.4.1.2, D.A.7.2.5, D.A.4.1.6.2 og D.A.8.1.1.1.4

C-264/14

D.A.5.11.7.2

C-276/14

D.A.3.2.4

C-277/14

D.A.11.1.5.2

C-331/14

D.A.3.1.4.2.1

C-334/14

D.A.5.1.7

C-419/14

D.A.3.4, D.A.6.2.3.2 og D.A.6.2.3.3

C-463/14

D.A.4.1.2, D.A.4.1.5 og D.A.7.2.7

SKM2015.466.SKAT

D.A.11.4.2.2.4.3

SKM2015.472.SR

D.A.5.19

SKM2015.476.SR

D.A.5.1.5

SKM2015.498.SKAT

D.A.20.1.1

SKM2015.501.SR

D.A.3.1.4.2.1

SKM2015.507.SR

D.A.6.2.4.1 og D.A.6.2.7.3

SKM2015.513.VLR

D.A.18.2

SKM2015.530.SR

D.A.3.4

SKM2015.538.SR

D.A.5.9.5

SKM2015.545.SR

D.A.11.7.4.7 og D.A.11.4.4.4

SKM2015.551.SR

D.A.5.15.2

SKM2015.553.SR

D.A.7.2.5.

SKM2015.554.SR

D.A.5.11.8.4.

SKM2015.555.SKAT

D.A.5.7.2.

SKM2015.556.SKAT

D.A.20.1.1 og D.A.20.2.2

SKM2015.569.SKAT

D.A.5.3.3 og D.A.5.3.7

SKM2015.571.LSR

D.A.3.1.4.2.1 og D.A.5.9.5

SKM2015.583.BR

D.A.6.1.3 og D.A.10.1.1.3

SKM2015.591.SR

D.A.4.2.2

SKM2015.593.SR

D.A.3.1.4.1 og D.A.5.5.3

SKM2015.595.SR

D.A.4.5.3

SKM2015.597.SR

D.A.8.1.1.6.4.1 og D.A.8.1.1.6.4.2

SKM2015.599.SR

D.A.11.6.2

SKM2015.604.SR

D.A.10.1.2.3

SKM2015.611.SKAT

D.A.6.2.4.1 og D.A.6.2.7.3

SKM2015.619.LSR

D.A.3.1.4.2.1

SKM2015.626.SR

D.A.4.1.2, D.A.7.2.4, D.A.8.1.1.1.3 og D.A.13.2.2.9

SKM2015.627.LSR

D.A.3.1.4.2.1 og D.A.5.22.2

SKM2015.628.SKAT

D.A.20.4.1 og D.A.20.4.3

SKM2015.630.SR

D.A.14.5.2

SKM2015.634.SR

D.A.5.3.6, D.A.6.2.3.3, D.A.6.2.4.1, D.A.6.2.7.3 og D.A.13.2.2.3

SKM2015.638.SR

D.A.5.10.2

SKM2015.639.SR

D.A.5.1.7

SKM2015.657.SR

D.A.6.1.6

SKM2015.664.SKAT

D.A.4.3.2 og D.A.8.1.1.1.2

SKM2015.666.SKAT

D.A.10.1.4.4

SKM2015.670.LSR

D.A.10.1.3.1

SKM2015.672.LSR

D.A.8.1.3.2 og D.A.8.1.3.3.3

SKM2015.684.SR

D.A.8.1.1.3.3.2

SKM2015.686.SR

D.A.5.9.5

SKM2015.687.SR

D.A.3.2.3

SKM2015.690.SR

D.A.18.5

SKM2015.697.HR

D.A.3.1.4.1

SKM2015.703.SR

D.A.14.5

SKM2015.708.SR

D.A.4.1.2 og D.A.11.3

SKM2015.711.SKAT

D.A.11.1.3.2.3

D.A.11.4.3.1

SKM2015.734.SKAT

D.A.5.11.6.3, D.A.5.11.9.2 og D.A.5.11.9.3.

SKM2015.740.ØLR

D.A.11.4.2.3

SKM2015.751.BR

D.A.4.8.1

SKM2015.767.SKAT

D.A.5.9.1

SKM2015.768.VLR

D.A.4.1.2

SKM2015.778.BR

D.A.11.1.7.

SKM2015.786.BR

D.A.11.1.7.

SKM2015.791.SKAT

D.A.11.4.2.2.4.3

SKM2015.798.LSR

D.A.5.1.6

SKM2015.806.ØLR

D.A.11.4.2.3

åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "D.A Moms" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.