Indhold 

Afsnittet indeholder en gennemgang af FATCA-aftalens artikler, artikel 1 - 10 og de tilhørende bilag, bilag I og II.

 

FATCA-aftalens 10 artikler og 2 bilag

Dette afsnit indeholder en gennemgang af aftalen mellem Danmark og USA til forbedring af efterrettelighed vedrørende international beskatning og til gennemførelse af lovgivning om efterrettelighed vedrørende beskatning af konti i udlandet (FATCA-aftalen).

Aftalen består af i alt 10 artikler og to bilag. Aftalens bilag I omhandler forpligtelser til passende omhu (engelsk: due diligence obligations), mens bilag II opregner danske finansielle institutter, som ikke er omfattet af forpligtelserne i aftalen.

Se også

Se også

  • BKI nr. 8 af 4. marts 2013 om indholdet af FATCA-aftalen
  • www.SKAT.dk under Jura - Udvekslingsaftaler - USA FATCA

Gennemgang af aftalens 10 artikler

Artikel 1: Definitioner

Artiklen indeholder definitioner af centrale begreber, som anvendes i FATCA-aftalen. Bl.a. defineres det, hvilke danske finanselle institutter der er omfattet af aftalen, og hvilke konti der skal indberettes om.

De enheder, som er omfattet af FATCA-aftalen, er nærmere defineret i stk. 1, litra g-l. Centralt er begrebet finansielt institut, som er defineret i litra g-k, mens begrebet dansk finansielt institut er defineret i litra l. De efterfølgende litraer indeholder bl.a. definitioner af, hvad det vil sige, at et finansielt institut er henholdsvis indberettende, ikke-indberettende og ikke-deltagende.

De konti, som er indberetningspligtige efter FATCA-aftalen, er defineret i stk. 1, litra s-w. Litra s indeholder en overordnet definition af udtrykket finansiel konto og litra t-z uddybende definitioner af de enkelte typer af finansielle konti.

Artikel 2: Parternes forpligtelser til at fremskaffe oplysninger og udveksle oplysninger

Artiklen indeholder en generel forpligtelse til at fremskaffe oplysninger og til årligt, at sende disse oplysninger automatisk til den anden part med hjemmel i artikel 26 i den dansk-amerikanske dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Endvidere indeholder artiklen en specifikation over hvilke oplysninger der skal indhentes og udveksles.

Eksempel

Danmark skal fremskaffe og udveksle oplysninger om amerikansk indberetningspligtige konti i indberettende danske finansielle institutter. Således skal der indberettes identitetsoplysninger om specificerede amerikanske personer, som enten er kontohavere eller er blevet identificeret som kontrollerende personer i en ikke-amerikansk enhed ved hjælp af de procedurer for passende omhu, som findes i bilag I. Endvidere skal kontoen identificeres ved kontonummer el.lign., og der skal gives identitetsoplysninger på det indberettende danske finansielle institut. Endelige skal der indberettes om kontoens saldo/værdi og årets afkast.

Omvendt, skal USA fremskaffe og udveksle oplysninger om dansk indberetningspligtige konti i indberettende amerikanske finansielle institutter. Der skal således udveksles navn, adresse og dansk TIN-nummer (skatteyderidentifikationsnummer - dvs. cpr-, cvr- eller SE-nummer) for kontohavere, der er hjemmehørende i Danmark, kontonummer el.lign. for kontoen og identitetsoplysninger om det indberettende amerikanske finansielle institut.

Artikel 3: fremgangsmåde og tidsfrister

Artiklen indeholder bestemmelser om fremgangsmåde og tidspunkt for udvekslingen, herunder om indfasning.

Både Danmark og USA kan anvende deres interne skattelovgivning ved fastsættelse af beløb og klassificering af betalinger til brug for udvekslingen.

Derudover fastlægger artiklen starttidspunktet samt tidsfrister for den udveksling, der skal finde sted. Som udgangspunkt starter både fremskaffelse og udveksling med virkning for oplysninger, der angår 2013, men fremskaffelse og udveksling fra Danmark til USA indfases gradvis, således at den fulde række af oplysninger, første gang skal fremskaffes og udveksles angående 2016. Som hovedregel skal udvekslingen ske inden for 9 måneder efter udløbet af kalenderåret.

Bemærk

USA har efter indgåelsen af FATCA-aftalen med Danmark tilkendegivet, at man vil ændre de amerikanske regler, så der først skal udveksles oplysninger vedrørende kalenderåret 2014, og der dermed ikke vil være nogen pligt til at udveksle oplysninger vedrørende 2013.

Artikel 4: Anvendelse af FATCA på danske finansielle institutter

Artiklen indeholder regler om anvendelsen af den amerikanske FATCA-lovgivning på danske finansielle institutter.

Artiklen fastslår, at danske finansielle institutter skal behandles som efterrettelige i henhold til FATCA-lovgivningen og ikke være underlagt amerikansk kildebeskatning efter denne lovgivning, hvis Danmark overholder sine forpligtelser efter FATCA-aftalen.

Forpligtelserne handler om identifikation og indberetning til SKAT vedrørende amerikansk indberetningspligtige konti. Indberettende danske finansielle institutter, der måtte overtræde et eller flere af disse forpligtelser, kan dog kun rammes af de amerikanske sanktioner, hvis IRS klassificerer overtrædelsen som væsentlig uefterrettelighed i overensstemmelse med FATCA-aftalen.

Hvis et dansk finansielt institut opfylder sine forpligtelser til at indberette, fritages det dansk finansielt institut for at indeholde amerikansk kildeskat - i henhold til amerikansk lovgivning - når de foretager betalinger til en uefterrettelig konto, eller alternativt at lukke den pågældende konto.

Bemærk

Danske pensionsordninger omfattet af FATCA-aftalens bilag II, skal USA behandle som enten et skønnet efterretteligt fremmed finansielt institut eller en fritaget retmæssig ejer.

At blive anset for en fritagen retmæssig ejer betyder, at den pågældende er fritaget for indberetningspligt efter FATCA-reglerne, og at finansielle institutter ikke vil skulle gennemgå og indberette om konti ejet af de pågældende.

Virkningen af, at en type finansielle institutter anses for at være skønnet efterrettelige, er, at de - under forudsætning af, at de nærmere kriterier for at være omfattet er opfyldt - bliver anset for at have opfyldt deres forpligtelser efter de amerikanske regler til at have sikret sig oplysninger om de konti, de fører, at have foretaget en gennemgang af disse for at finde de af kontiene, der er indberetningspligtige, at have indberettet om disse konti, at indeholde kildeskat ved betaling af indkomst med amerikansk kilde til visse konti og at have besvaret eventuelle henvendelser fra de amerikanske skattemyndigheder.

Artikel 5: Samarbejde om efterrettelighed og håndhævelse

Artiklen handler om samarbejde om efterrettelighed og håndhævelse af henholdsvis mindre og større fejl i sagsbehandlingen i de indberettende finansielle institutter.

Er der tale om administrative fejl og andre mindre fejl, kan den kompetente myndighed i modtagerlandet rette henvendelse direkte til et indberettende finansielt institut i afsenderlandet.

Artiklen åbner dog op for, at dette kan fraviges ved en aftale mellem de kompetente myndigheder. Således at det er muligt at aftale, at modtagerlandets kompetente myndighed skal underrette afsenderlandets kompetente myndighed om, at man retter henvendelse til et finansielt institut i afsenderlandet, eller at al kontakt skal gå via afsenderlandets kompetente myndighed.

Bemærk

Det er SKATs forhandlingsudgangspunkt, at USA skal kontakte SKAT i de tilfælde, hvor IRS ønsker at etablere kontakt til et dansk finansielt institut. Efter den seneste model IGA (intergovernmental agreement), har IRS ikke mulighed for at rette direkte henvendelse til et finansielt institut i en partnerjurisdiktion.

Artikel 6: Gensidig forpligtelse til at fortsætte med at forstærke effektiviteten af informationsudvikling og gennemsigtighed

Artiklen indeholder en række hensigtserklæringer om, at parterne fremover engagerer sig i at videreudvikle den automatiske udveksling af oplysninger bilateralt og globalt.

Både Danmark og USA skal sikre, at deres finansielle institutter fra og med 2017 fremskaffer og indberetter det andet lands skatteydernumre for alle indberetningspligtige konti.

Artikel 7: Sammenhæng i anvendelsen af FATCA på partner-jurisdiktioner

Artiklen går ud på, at hvis USA skulle indgå aftale med en anden jurisdiktion (dvs. land eller område), som indeholder mere gunstige vilkår for partneren end FATCA-aftalen med Danmark, skal de samme vilkår være gældende i forholdet mellem USA og Danmark.

Endvidere forpligter USA sig til at tage de mere gunstige vilkår i anvendelse i forhold til Danmark automatisk. Det vil sige, uden at Danmark har anmodet om det. USA forpligter sig også til at underrette Danmark om sådanne mere gunstige vilkår.

Artikel 8: Konsultationer og ændringer

Parterne kan konsultere hinanden i tilfælde af, at der opstår vanskeligheder ved gennemførelsen af aftalen. Aftalen kan ændres ved skriftlig aftale derom mellem parterne.

Artikel 9: Bilag

Bilagene til FATCA-aftalen er en integreret del af aftalen.

Artikel 10: Aftalens varighed

Aftalen trådte i kraft den 1. januar 2013.

Aftalen kan opsiges ved skriftlig meddelelse fra den ene aftalepart til den anden. Det er aftalt, at der skal være en konsultation med henblik på eventuelt at justere aftalen inden den 31. december 2016.

Gennemgang af aftalens bilag I og II

Bilag I: Forpligtelse til passende omhu ved identifikation og indberetning af amerikansk indberetningspligtige konti og betalinger til visse ikke-deltagende finansielle institutter

Bilag I til FATCA-aftalen angår de forpligtelser til passende omhu, som Danmark skal sikre, at de danske finansielle institutter iagttager, når de skal fastslå, om en given konto er indberetningspligtig til USA, eller om en given betaling er en betaling til et ikke-deltagende finansielt institut.

Bilagets afsnit I fastslår, at en konto først skal behandles som en amerikansk indberetningspligtig konto fra og med den dato, hvor det er konstateret ved anvendelse af procedurerne, at kontoen er amerikansk indberetningspligtig.

Bilagets afsnit II omhandler allerede eksisterende personkonti, afsnit III nye personkonti, afsnit IV allerede eksisterende enhedskonti og afsnit V nye enhedskonti. Dertil kommer et afsnit VI med bl.a. nogle fælles definitioner.

Se også www.SKAT.dk under Jura - Udvekslingsaftaler - USA FATCA. Herunder findes en vejledning til "due diligence"-reglerne i FATCA-aftalens bilag 1 og en indberetningsvejledning, der indeholder omtale af, hvem der er indberetningspligtige.

Bilag II: Ikke-indberettende danske finansielle institutter og produkter

Bilag II til FATCA-aftalen indeholder en liste over danske finansielle institutter, som parterne er enige om at behandle som ikke-indberettende, og produkter, som er fritaget for indberetning.

Det drejer sig om finansielle institutter og produkter, som anses for at indebære en lav risiko for at blive benyttet af amerikanere, der søger at unddrage sig amerikansk skat.

Bilagets afsnit I nævner de danske institutter, der anses for fritagne retmæssige ejere efter de amerikanske FATCA-regler, og som således er fritaget for indberetningspligt efter FATCA-reglerne, og hvor finansielle institutter ikke vil skulle gennemgå og indberette om konti ejet af de pågældende. Det drejer sig om den danske regering (dvs. staten), politiske underafdelinger (dvs. kommuner og regioner), offentligt ejede virksomheder, Nationalbanken og danske pensionskasser, der er omfattet af definitionen på en pensionskasse efter artikel 22, stk. 2, litra e, i protokollen til den dansk-amerikanske dobbeltbeskatningsoverenskomst af 2. maj 2006.

Bilagets afsnit II nævner de danske finansielle institutter, der anses som skønnet efterrettelige finansielle institutter efter de amerikanske FATCA-regler. Betegnelsen omfatter dels små finansielle institutter med et lokalt kundeunderlag og visse kollektive investeringsinstrumenter, dels omfattes almenvelgørende fonde, foreninger stiftelser og institutioner samt andelsboligforeninger, ejerforeninger og almene boligselskaber som defineret i dansk lovgivning.

Bilagets afsnit III opregner konti og produkter, der ikke skal behandles som finansielle konti. Opregningen er specifik og omfatter pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1, selvpensioneringskonti, boligsparekontrakter, boligopsparingskonti, børneopsparingskonti samt uddannelseskonti, alt oprettet i henhold til specificeret dansk lovgivning.

Bemærk

Til FATCA-aftalen er endvidere knyttet et aftalememorandum, som angår danske værdipapircentraler.

Memorandummet sikrer, at det er de finansielle institutter, der er depotførere for depoter i danske værdipapircentraler, der er ansvarlige for indberetningen af disse. Værdipapircentralerne som sådan har ingen indberetningspligt, medmindre det udtrykkelig er aftalt mellem værdipapircentralerne og de pågældende depotførere, at værdipapircentralerne skal indberette på vegne af depotførerne.

Formålet med aftalememorandummet er at undgå dobbeltindberetning, hvor både værdipapircentraler og depotførere indberetter samme oplysninger.