Indhold

Dette afsnit handler om hvilke køretøjer, der kan gives afgiftsfritagelse for.

Afsnittet indeholder:

  • Kongehuset
  • Statsinstitutioner
  • Brandslukning og redningstjeneste
  • Ambulancer og rustvogne
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Kongehuset

Der kan gives afgiftsfritagelse for køretøjer, der tilhører kongen (dronningen) og dennes ægtefælle samt visse andre medlemmer af kongehuset. Det bemærkes, at ordet "tilhører" betyder eje, og leasing kan derfor ikke accepteres. Se REGAL § 2, stk. 1, nr. 1 om afgiftsfritagelse for køretøjer til kongehuset mv.

Køretøjerne skal afgiftsekspederes hos SKAT, før indregistrering kan finde sted.

Statsinstitutioner

Personmotorkøretøjer og varevogne, der udelukkende anvendes af danske statsinstitutioner, er fritaget for registreringsafgift, bortset fra køretøjer, der anvendes erhvervsmæssigt i konkurrence med private erhvervsdrivende.

Ved statsinstitutioner forstås institutioner, hvis budget er optaget på finansloven, f.eks. er Danmarks Radio, Regioner og kommunale institutioner ikke omfattet. Se REGAL § 2, stk. 1, nr. 2 om afgiftsfritagelse for køretøjer til statsinstitutioner.

Selvejende institutioner (eksempelvis en teknisk skole) anses ikke som statsinstitutioner, selv om driften fuldt ud finansieres af det offentlige. Østre Landsret har i SKM2014.160.ØLR truffet afgørelse om, at H1 Universitet skal anses for at være en statsinstitution, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 2, således at H1 Universitet er fritaget for at betale registreringsafgift af institutionens køretøjer.

Af Østre Landsrets begrundelse fremgår det indledningsvist, at

"Efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 2, skal der ikke betales registreringsafgift af køretøjer, som anvendes af danske statsinstitutioner. Det er ikke nærmere angivet i lovens forarbejder, hvad der præcis menes med "danske statsinstitutioner".

Ved H1 Universitets-loven fra 2000 og universitetsloven fra 2003 ændres først DTUs og dernæst de andre universiteters forhold, således, at de får væsentlig større uafhængighed af ministeren og bliver selvstændige retssubjekter med egne formue, adskilt fra statens formue. I H1 Universitets-lovens § 1, stk. 2 og i universitetslovens § 1, stk. 1, angives blandt andet, at universiteterne skal være "selvejende institutioner".

Landsretten gennemgår herefter en række bestemmelser i loven og i bemærkningerne til loven. Landsretten sammenfatter herefter, at

"Samlet set er den af staten oprettede institution H1 Universitet herefter i vidt omfang fortsat underlagt de rammer, staten opstiller for dens institutioner, og staten kan ved lov foretage ændringer i H1 Universitets forhold og fastsætte hvilke skatte- og afgiftsregler, der skal gælde for H1 Universitet - eventuelt således at institutionen undtages for regler indenfor skatte- og afgiftsområdet, hvor staten og dens institutioner har en særstilling".

Landsretten bemærker videre, at der ikke i H1 Universitets-loven og universitetsloven eller i bemærkningerne hertil udtrykkeligt er anført, hvorledes universiteter generelt set fremover skal være stillet vedrørende skatter og afgifter. Østre Landsret konkluderer herefter, at

"Det er under sagen ubestridt, at H1 Universitet indtil lovændringen i 2000 og 2003 var en dansk statsinstitution i registreringsafgiftslovens forstand (og SKAT fortsatte i øvrigt indtil 2009 med at anse universiteterne for at være fritaget for at skulle betale registreringsafgift).

Herefter finder landsretten efter en samlet vurdering, at der ved lovændringen i 2000 og 2003 ikke er sket ændring af, at H1 Universitet i registreringsafgiftslovens forstand skal anses som en statsinstitution, og at H1 Universitet dermed er fritaget for at skulle betale registreringsafgift, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 2".

SKM2014.160.ØLR vedrører en bestemt selvejende institution der er omfattet af lov om universiteter. Som det fremgår ovenfor under pkt. 3, må det imidlertid lægges til grund, at Østre Landsret ikke blot har taget stilling til hvorvidt denne bestemte selvejende institution H1 Universitet, kan anses for at være en statsinstitution i registreringsafgiftslovens forstand, men at der med dommen også er taget stilling til de øvrige selvejende institutioner omfattet af universitetsloven.

I overensstemmelse hermed, vil SKAT fremover lægge til grund, at selvejende institutioner, der er omfattet af lov om universiteter, skal anses som statsinstitutioner i registreringsafgiftslovens forstand og dermed er fritaget for at skulle betale registreringsafgift, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 2.

Dette betyder, at Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen og IT-Universitetet i København, skal anses som statsinstitutioner i registreringsafgiftslovens forstand.

Det bemærkes, at fritagelsen i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 2 ikke omfatter "køretøjer, der anvendes erhvervsmæssigt i konkurrence med private erhvervsdrivende". Hvis en selvejende institution, der er omfattet af universitetsloven, har erhvervsmæssige aktiviteter i konkurrence med private erhvervsdrivende, er personkøretøjer og varevogne, der anskaffes til disse aktiviteter ikke omfattet af afgiftsfritagelsen i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 2.

Herudover ændres SKATs praksis ikke - heller ikke i forhold til andre selvejende institutioner.

Køretøjerne skal afgiftsekspederes hos SKAT, før indregistrering kan finde sted.

Brandslukning og redningstjeneste

Afgiftsfritagelsen omfatter køretøjer, der specielt er indrettet og udelukkende anvendes ved udrykning til brandsluknings- og redningsopgaver. Køretøjer, der udelukkende bliver brugt af beredskabskommissioner er også omfattet af afgiftsfritagelsen. Det er en betingelse for afgiftsfritagelsen, at køretøjerne hverken helt eller delvis bruges erhvervsmæssigt i konkurrence med private erhvervsdrivende. Bortset fra egentlige brandslukningskøretøjer, skal køretøjerne afgiftsberigtiges, før anmeldelsen om indregistrering kan finde sted. Se REGAL § 2, stk. 1, nr. 3 om afgiftsfritagelse for køretøjer til brandslukning og redningstjeneste.

Det bemærkes, at leasing kan accepteres.

Egentlige brandslukningskøretøjer er køretøjer, der klassificeres som brandbil til udrykningskørsel.

Andre udrykningskøretøjer til brug ved løsning af brandsluknings- og redningsopgaver, er

  • personbiler,
  • busser,
  • last- og varebiler, og
  • andre køretøjer, der registreres som udrykningskøretøj, fx en brandchefs udrykningskøretøj af personbiltype.

Person- og varekøretøjer til brandsluknings- og redningstjeneste bliver således fritaget for afgift og kan anskaffes af alle virksomheder inden for dette brancheområde. Fritagelsesbestemmelsen omfatter derimod ikke køretøjer, som helt eller delvis skal bruges til anden tjenstlig kørsel end udrykningskørsel ved løsning af de nævnte opgaver. Sådanne køretøjer skal afgiftsberigtiges efter REGALs almindelige regler. Det gælder eksempelvis også de tilfælde, hvor en læge kører udrykningskørsel for en region i en del af tiden, og resten af tiden anvender bilen i egen praksis.

Skatteministeren har i tilknytning til en offentlig omtale af brug af brandbiler udtalt, at brandbiler har været fritaget for afgift i omkring 100 år, at brandvæsenets biler over hele landet i en meget lang årrække har været anvendt til at tænde juletræer, og at det er vurderingen, at brandbiler kan anvendes til at tænde juletræer, uden at det udløser registreringsafgift.

Køretøjer, der udelukkende anvendes af civilforsvars- og beredskabskommissioner, er

  • personbiler,
  • busser,
  • last- og varebiler, og
  • andre køretøjer, som udelukkende anvendes af civilforsvars- og beredskabskommissioner.

Ambulancer og rustvogne

Afgiftsfritagelsen omfatter køretøjer, der specielt er indrettet og udelukkende bruges til ambulance- og rustvognskørsel. Køretøjerne kan anmeldes til registrering i Motorregisteret uden afgiftsberigtigelse hos SKAT. Se REGAL § 2, stk. 1, nr. 4 om afgiftsfritagelse for ambulancer og rustvogne mv.

Definition af ambulancer og rustvogne:

  • Ambulancer

En ambulance er et køretøj, som er specielt indrettet til båretransport og som er udstyret med andet nødvendigt udstyr for udrykningskørsel. Fritagelsesbestemmelsen omfatter således ikke almindelige personbiler og busser, som skal bruges til transport af siddende patienter. Sådanne køretøjer klassificeres efter færdselsloven som sygetransportkøretøj til erhvervsmæssig personbefordring. En ambulance må ikke benyttes til andet formål, eksempelvis transport af donorer.

  • Rustvogne

Afgiftsfritagelsen gælder for køretøjer, der er indrettet til transport af kister og udelukkende benyttes til rustvognskørsel. Et køretøj kan ikke godkendes som rustvogn, hvis det er forsynet med indretninger eller udstyr, fx anhængertræk, så køretøjet kan bruges til andet formål (fx godstransport).

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
Afgørelsen i stikordYderligere kommentarer
 Landsretsdomme

SKM2014.160.ØLR

Sagen drejede sig om, hvorvidt H1 Universitet var en statsinstitution, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 2, således at universitetet var fritaget for at betale registreringsafgift af universitetets køretøjer.

Ved H1 Universitet-loven fra 2000 og universitetsloven fra 2003 blev H1 Universitet og de øvrige universiteters organisatoriske forhold ændret således, at de i højere grad blev uafhængige af Uddannelsesministeriet. Universiteterne blev "selvejende institutioner" (selvstændige retssubjekter) med egne formuer adskilt fra statens formue. SKAT havde i et bindende svar fundet, at H1 Universitet efter lovændringerne ikke længere var en statsinstitution i registreringsafgiftslovens forstand.

Landsretten fandt efter en samlet vurdering, at der ikke ved lovændringerne var sket en ændring af, at H1 Universitet i registreringsafgiftslovens forstand skulle anses som danske statsinstitutioner. 

 
Landsskatteretskendelser
SKM2012.309.LSR En begravelsesforretnings motorcykel med en specialbygget sidevogn til transport af kister kunne fritages for registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 4.