Indhold

Dette afsnit beskriver, hvornår det er grund til at anbefale bistand til den sigtede af en forsvarer efter forsvarerbistandsloven.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Sagens beskaffenhed
  • Sigtedes person
  • Sagens omstændigheder i øvrigt.

Regel

Ved SKATs behandling af en sag om strafansvar for overtrædelse af skatte- og/eller afgiftslovgivningen, kan der beskikkes borgeren en forsvarer, når

  • sagens beskaffenhed,
  • borgerens person eller
  • omstændighederne i øvrigt gør det ønskeligt,

og borgeren ikke selv har skaffet sig bistand af en forsvarer.

Det afhænger således af et konkret skøn, om der i den enkelte sag skal ydes bistand. Se forsvarerbistandslovens § 1.

Bemærk

Der er ikke belæg i forarbejderne til forsvarerbistandsloven til at beskikke en forsvarer til juridiske personer. Der er derfor ikke pligt til at vejlede om forsvarerbistand i administrative straffesager vedrørende juridiske personer.

En eventuel beskikkelse sker således efter reglerne i RPL, og SKAT er ikke forpligtet til at udlægge honorar mv. til den beskikkede forsvarer.     

Sagens beskaffenhed eller retlige komplikationer

Der kan være tvivl om faktum ligesom retsreglerne kan være komplicerede med flere forskellige fortolkningsmuligheder. Dertil kommer tilfælde, hvor det er vanskeligt at bedømme, om gerningsmanden har handlet simpelt- eller groft uagtsomt eller med forsæt.

Sigtedes person

Sigtedes personlige forhold kan begrunde et behov for forsvarerbistand. Der er tale om situationer, hvor det må forventes, at sigtede har svært ved at forstå, hvorfor og hvordan pågældende har begået en strafbar overtrædelse.

Det kan fx skyldes sigtedes alder, eventuelle psykiske handicap, eller fordi sigtede er udlænding.

Sagens omstændigheder i øvrigt

Sagens omstændigheder i øvrigt henviser navnlig til tilfælde, hvor bistand er ønskelig, fordi der er opstået et modsætningsforhold mellem sigtede og SKAT, som behandler sagen.

Der kan også være tale om sager, hvor sagen ud over en strafferetlig sanktion, kan få andre alvorlige konsekvenser, fx. spørgsmål om ansættelse, valgbarhed el. lign. Se afsnit A.C.3.3.3 om situationer, hvor SKAT bør sikre beskikkelse af en forsvarer.

Bemærk

En anmodning om beskikkelse af forsvarer i kontrolfasen ikke er omfattet af lov om forsvarerbeskikkelse.