For konsulenter med bopæl i Danmark skal der hverken indeholdes A-skat,  
AM-bidrag eller SP-bidrag i de udbetalte vederlag, 
medmindre de udbetales som led i et egentligt ansættelsesforhold. Ved afgørelsen 
af, om der foreligger et lønmodtagerforhold, eller om der er tale om selvstændig 
erhvervsvirksomhed, må der foretages en samlet bedømmelse af det konkrete 
beskæftigelsesforhold.
Efter KSL § 43, stk. 2, litra i, jf. § 20, nr. 29 i KSLbek. nr. 734 af 
10. okt. 1998, henregnes til A-indkomst vederlag, der ikke er omfattet af litra 
a, som en person, der har været skattepligtig efter KSL § 1, nr. 1, modtager 
fra en virksomhed her i landet som rådgiver, konsulent eller anden lignende 
medhjælp for virksomheden. Det er dog en betingelse, at personen har eller 
på noget tidspunkt inden for de seneste 5 år forud for ophøret af 
den fulde skattepligt har haft - direkte eller indirekte - del i ledelsen af, eller 
kontrollen med kapitalen i den virksomhed, der udreder vederlaget. Der skal indeholdes 
 AM-bidrag 
og SP-bidrag i ovennævnte ydelser, jf. AMFL § 8, stk. 1, litra a. Til 
belysning af hvorledes konsulenter indeholdelsesmæssigt behandles kan nævnes 
TfS 1989, 486 (ØLD), hvor EDB-konsulenter (vikarbureau), ansås for at 
udføre et personligt arbejde i tjenesteforhold. Udbetalingerne blev derfor 
anset som A-indkomst.
Højesteret har, jf. TfS 1996, 449, (Tupperware-dommen), ud fra en samlet vurdering 
anset tupperwareforhandlerne for selvstændigt erhvervsdrivende. 
Højesteret henviste til kriterierne i cirk. nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven 
og lagde specielt vægt på, 
- at forhandlerne frit bestemmer deres arbejdstid, 
- at de selv afholder alle udgifter, 
- at disse medfører en betydelig omkostningsprocent,  
- at forhandlerne ikke anses som lønmodtagere ved praktiseringen af ferieloven 
mv., 
- at de er frit stillet med hensyn til at arbejde for andre og antage medhjælp, 
- at de er momsregistreret, samt 
- at de påtager sig en vis økonomisk risiko. 
Som eksempel på en situation, hvor der efter en konkret vurdering blev statueret 
lønmodtagerforhold kan nævnes TfS 1997, 473 (HD), hvor en ingeniør 
blev anset for lønmodtager i forhold til en indgået aftale om konsulentbistand 
med Naturgas Syd. Højesteret fandt efter en samlet vurdering, at ingeniøreren 
ikke havde drevet erhvervsvirksomhed for egen regning og risiko. Højesteret 
lagde særlig vægt på, at ingeniøreren var engageret af Naturgas 
Syd for en længere periode, hvor han var undergivet forflyttelsespligt, og 
at han ikke havde afholdt driftsudgifter af en sådan art og størrelse, 
som man måtte forvente af en selvstændigt erhvervsdrivende indenfor den 
pågældende branche.