Efter VSL § 2, stk. 1, er det en betingelse for at anvende virksomhedsordningen, 
at der udarbejdes et regnskab for virksomheden, som opfylder bogføringslovens 
krav, se herom i 
E.B.1. Bogføringen 
skal tilrettelægges således, at der regnskabsmæssigt sker en opdeling 
af den skattepligtiges samlede økonomi i en virksomhedsøkonomi (virksomhedsordningen) 
og en privatøkonomi. Dette indebærer blandt andet, at bogføringen 
skal give en klar og overskuelig redegørelse for virksomhedens forretninger 
og formueforhold.
   Manglende opfyldelse af formelle krav i bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen 
medfører ikke i sig selv, at regnskabet tilsidesættes. For at anvendelsen 
af virksomhedsordningen kan tilsidesættes med baggrund i regnskabskravene, 
skal en eventuel mangel ved regnskabet således være af en sådan betydning, 
at regnskabet må anses for at give et misvisende billede af virksomhedens økonomiske 
forhold, herunder af adskillelsen mellem virksomhedens økonomi over for den 
private økonomi. 
  Den regnskabsmæssige opdeling i en virksomhedsøkonomi og en 
privatøkonomi er en nødvendig betingelse for, at virksomhedsordningen 
kan anvendes, fordi skatteberegning efter reglerne herom i modsat fald ikke ville 
være muligt.
I TfS 1998, 719 (LSR) blev regnskabskravene anset for opfyldt for så vidt angår 
en udlejningsvirksomhed uanset, at der ikke løbende var var foretaget nogen 
bogføring. Landsskatteretten henså herved blandt andet til, at der efterfølgende 
var sket en adskillelse af virksomhedens økonomi og privatøkonomien, at 
de regnskabsmæssige forhold for udlejningsvirksomhed måtte anses for så 
simple og enkle, og at det ikke havde været nødvendigt  at foretage 
en en løbende bogføring. Endvidere henså Landsskatteretten til, at 
myndighederne for et andet indkomstår havde kunnet godkende anvendelsen af 
virksomhedsordningen uanset, at regnskabsgrundlaget for dette år efter det 
oplyste var af samme beskaffenhed som regnskabsgrundlagene for de omstridte år.
  Efter VSL § 2, stk. ►6◄ (tidligere stk. 5, 
som der er henvist til i nedennævnte bekendtgørelse), kan skatteministeren 
fastsætte nærmere regler om det regnskab, som den skattepligtige skal 
udarbejde for virksomheden, herunder om den form, oplysningerne til brug for selvangivelsen 
skal afleveres i, jf. bekendtgørelse nr. 141 af 26. februar 1992 om skattemæssige 
krav til regnskabsgrundlaget og årsregnskabet (mindstekravsbekendtgørelsen), 
►som ændret ved bekendtgørelse nr. 88 af 9. februar 1999.◄ 
  Når en skattepligtig indtræder i virksomhedsordningen, skal 
der bogholderimæssigt foretages en opgørelse af de aktiver og passiver, 
der skal indgå i erhvervsvirksomheden (indskudskontoen). 
  Bogføringen skal omfatte alle transaktioner mellem virksomheden 
og »omverdenen«, herunder med den skattepligtiges privatøkonomi. 
Når der i det følgende tales om, at et aktiv eller passiv indgår 
i virksomheden eller i virksomhedsordningen, betyder det alene, at aktivet eller 
passivet bogholderimæssigt anses for at tilhøre virksomheden. Indtægter 
og udgifter i tilknytning til de aktiver og passiver, der indgår i virksomheden, 
er ligeledes transaktioner med »omverdenen«, som omfattes af virksomhedens 
bogføring. Alle indtægter og udgifter, som følger af skatteyderens 
selvstændige erhvervsvirksomhed, skal således bogholderimæssigt være 
indtægter og udgifter for virksomheden. 
  Overførsler af værdier fra den erhvervsdrivende til virksomheden 
(indskud) og fra virksomheden til den erhvervsdrivende (hævninger) skal bogføres 
særskilt for hver post med virkning fra det tidspunkt, hvor overførslen 
finder sted, jf. VSL § 2, stk. ►4◄. 
  Kravet om, at samtlige overførsler mellem virksomheden og privatøkonomien 
bogføres særskilt, indebærer ikke, at den skattepligtige på 
overførselstidspunktet skal tage stilling til, om beløbet skal anses som 
en hævning af optjent overskud eller som en overførsel fra mellemregningskontoen, 
hvis den skattepligtige fører en sådan. De foretagne overførsler 
kan fordeles mellem hævekontoen og mellemregningskontoen efter indkomstårets 
udløb. 
  Af praktiske grunde kan overførsler i form af privat anvendelse 
af f.eks. virksomhedens bil, telefon m.v., bogføres på mellemregningskontoen 
ultimo året. 
  Overførsel af biler, der benyttes til både erhvervsmæssige 
og private formål, skal bogføres med virkning fra starten af indkomståret, 
mens overførsel af finansielle aktiver og passiver, indskud og overførsler 
efter VSL § 5, der kan foretages inden fristen for indgivelse af selvangivelse, 
skal bogføres med virkning fra indkomstårets udløb, jf. VSL § 
2, stk. ►5◄. 
  Hvis den erhvervsdrivende fører en mellemregningskonto, som nævnt 
i VSL § 4 a, skal bevægelserne på denne konto bogføres særskilt 
for hver post, og kontoens udvisende ved regnskabsårets udløb skal oplyses 
særskilt, jf. § 21, stk. 2, og § 22, stk. 1, i mindstekravsbekendtgørelsen.
  Når en erhvervsdrivende vil anvende virksomhedsordningen, skal 
indskudskonto og kapitalafkastgrundlag specificeres ved indgivelse af selvangivelsen 
for det pågældende år.
  Der kræves særskilt oplysning om:
- Summen af renteindtægter og renteudgifter, der er forfaldne i regnskabsåret, 
og periodiseringsposter ved regnskabsårets begyndelse og slutning.
- Indkomstårets reguleringer af og saldi ved regnskabsårets udløb 
på indskudskonto og konto for opsparet overskud. 
- Beløb, der ved regnskabsårets udløb er hensat til senere hævninger. 
- Summen af samtlige indskud og summen af samtlige hævninger. 
- Art og værdiansættelse af indskud og hævninger, der ikke er kontante 
beløb. 
- Kapitalafkastgrundlag ved årets begyndelse, som efter indtrædelsesårets 
udløb dog kan opgøres med udgangspunkt i virksomhedens egenkapital. 
- Beregningen og størrelsen af kapitalafkast. 
- Beregningen og størrelsen af eventuelle rentekorrektioner.
Kravet om beregning af størrelsen af rentekorrektioner indebærer, at den 
erhvervsdrivende ved beregning af rentekorrektion efter VSL § 11, udover de 
ovennævnte oplysninger skal afgive oplysninger om størrelsen af indskudskontoen 
ved regnskabsårets begyndelse, kapitalafkastgrundlaget ved regnskabsårets 
udløb samt nettorenteudgiften, reguleret som anført i den nævnte 
bestemmelse.
 For erhvervsdrivende, der driver flere virksomheder, skal alle virksomhederne 
behandles som én virksomhed, jf. VSL § 2, stk. 3, som er behandlet i 
E.G.2.2.3.
►Mindstekravsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 141 af 26. februar 1992 som ændret ved bekendtgørelse nr. 88 af 9. februar 1999) er erstattet af bekendtgørelse nr. 1068 af 17. december 1999 om skattemæssige krav til regnskabet. Den nye bekendtgørelse finder som hovedregel anvendelse for regnskabsår, der påbegyndes den 1. januar 2000 eller senere.◄