Indhold

Dette afsnit handler om visse fælles materielle og processuelle grundvilkår af betydning for afgiftspligtige personer i Danmark og i andre EU-lande, der ansøger om momsgodtgørelse. Afsnittet handler også om forskelle på tilgangen til ansøgninger om godtgørelse alt efter, om det er godtgørelse af dansk moms eller godtgørelse af moms, der er betalt i andre EU-lande. 

Afsnittet indeholder:

  • Nationale regler for momsfradrag og momsfritagelser begrænser momsgodtgørelsen
  • Pligt for afgiftspligtige personer og myndigheder til at kommunikere digitalt
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Nationale regler for momsfradrag og momsfritagelser begrænser momsgodtgørelsen

Momsbeløbet, der kan kræves godtgjort, skal begrænses under hensyn til

  • national lovgivning i EU-landet, hvor momsen søges godtgjort (tilbagebetalingsmedlemsstaten),
    • og som begrænser fradragsretten for moms af visse indkøb af varer eller ydelser
    • (begrænsninger, der går på det indkøbtes art),
  • og
  • national lovgivning i EU-landet, hvor ansøgeren er etableret (etableringsmedlemsstaten),
    • og som bestemmer, hvilke transaktioner med varer eller ydelser, der er momsfrie
    • (begrænsninger, der går på det indkøbtes anvendelse til momsfritagne transaktioner).

Omfanget af den moms, som en afgiftspligtig person kan få godtgjort, afhænger af, om der er tale om en afgiftspligtig person i Danmark eller et andet EU-land:

a)      Virkning for en afgiftspligtig person i Danmark, der søger moms godtgjort i et andet EU-land
b)      Virkning for en afgiftspligtig person i et andet EU-land, der søger moms godtgjort i Danmark.

Ad a) Virkning for en afgiftspligtig person i Danmark, der søger moms godtgjort i et andet EU-land

Moms, som en afgiftspligtig person i Danmark kan få godtgjort i et andet EU-land, er begrænset til

  • moms, som en afgiftspligtig person i det andet EU-land kan få fradrag for efter de nationale regler i det andet EU-land,
  • og
  • moms, som den afgiftspligtige person i Danmark har fradrag for efter den danske momslov ML § 37, ML § 38, stk. 1, jf. ML § 39,
    • hvis den afgiftspligtige person i Danmark afholder udgifter til varer eller ydelser inkl. moms i det andet EU-land og
    • herefter helt eller delvist anvender varerne eller ydelserne i Danmark til transaktioner,
    • der er fritaget for dansk moms efter den danske momslov ML § 13.

Dette følger af den nationale lovgivning i det andet EU-land, der gennemfører RDIR 2008/9/EF artikel 5 og 6. Se afsnit D.A.12.1.1.

Administrativt skal den afgiftspligtige person i Danmark i ansøgningen opgøre momsen, der kan godtgøres, under hensyn til evt. nationale fradragsbegrænsninger og momsfritagelser. Se momsbekendtgørelsens § 30, stk. 3, nr. 1-3, som ændret ved bekendtgørelse nr. 825 af 25. juni 2014.

Ad b) Virkning for en afgiftspligtig person i et andet EU-land, der søger moms godtgjort i Danmark

Moms, som en afgiftspligtig person i et andet EU-land kan få godtgjort i Danmark, er begrænset til

  • moms, som en afgiftspligtig person i Danmark kan få fradrag for efter den danske momslov,
  • og
  • moms, som den afgiftspligtige person i det andet EU-land har fradrag for efter de nationale regler i det andet EU-land,
    • der svarer til den danske momslov ML § 37, ML § 38, stk. 1, jf. ML § 39,
    • hvis den afgiftspligtige person i det andet EU-land afholder udgifter til varer eller ydelser inkl. moms i Danmark og
    • herefter helt eller delvist anvender varerne eller ydelserne i det andet EU-land til transaktioner,
    • som er fritaget for moms efter de nationale regler i det andet EU-land, der svarer til den danske momslov ML § 13.

Se ML § 45, stk. 1, 1.-2. pkt., der for Danmarks vedkommende gennemfører RDIR 2008/9/EF artikel 5 og 6.

Administrativt skal en afgiftspligtig person, der er etableret i et andet EU-land, i ansøgningen opgøre momsen, der kan godtgøres, under hensyn til evt. nationale fradragsbegrænsninger og momsfritagelser. Se momsbekendtgørelsens § 33, stk. 6, nr. 1-6.

Se også

Se også

Pligt for afgiftspligtige personer og myndigheder til at kommunikere digitalt

Der er pligt til at anvende elektronisk eller digital kommunikation ved indgivelse, behandling og afgørelse af ansøgning om momsgodtgørelse. EU-retligt efter RDIR 2008/9/EF, og nationalt efter SFL § 35 og momsbekendtgørelsens § 42.

Pligten til at kommunikere elektronisk gælder både (a) afgiftspligtige personer, der er etableret i ét EU-land, og som søger at få godtgjort moms, som de har betalt i et andet EU-land, og (b) EU-landenes skattemyndigheder, der modtager, videresender eller behandler ansøgningerne.

Pligten til at kommunikere elektronisk gælder derfor både, når:

  • den afgiftspligtige person indgiver den oprindelige ansøgning om momsgodtgørelse
  • den afgiftspligtige person som led i en efterfølgende sagsbehandling er i kontakt med skattemyndighederne i enten etableringsmedlemsstaten eller tilbagebetalingsmedlemsstaten
  • EU-landenes skattemyndigheder er i indbyrdes kontakt om en momsgodtgørelsessag.      

Af hensyn til persondatabeskyttelse har skattemyndigheden i tilbagebetalingsmedlemsstaten ret til at anvende EU-landenes og Europa-Kommissionens fælles it-netværk CCN/CSI til at anmode skattemyndigheden i etableringsmedlemsstaten om at meddele følgende til ansøgeren:

  • De enkelte sagsbehandlingsskridt i form af kvittering for modtaget ansøgning, anmodning om yderligere oplysninger mv.
  • Den endeligt trufne afgørelse om at imødekomme eller afslå ansøgning om momsgodtgørelse.

Se KFO 79/2012 artikel 10.

Når SKAT behandler og afgør ansøgninger fra afgiftspligtige personer i andre EU-lande om godtgørelse af dansk moms efter ML § 45, stk. 1, kan SKAT anvende elektroniske dokumenter, herunder dokumenter i maskinel form uden underskrift af en medarbejder hos SKAT. Disse dokumenter sidestilles i retlig henseende med dokumenter med underskrift.

Hjemmelsgrundlaget for at udstede administrative forskrifter om obligatorisk digital kommunikation på Skatteministeriets område findes i SFL § 35. En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den kan gøres tilgængelig for SKAT henholdsvis den skattepligtige eller indberetningspligtige, jf. SFL § 35, stk. 5. Denne regel må anses for at gælde på området for elektronisk kommunikation for momsgodtgørelse efter de danske regler, der gennemfører RDIR 2008/9/EF.

Se også

Se også momsbekendtgørelsens 28, stk. 132, stk. 1, og § 42.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

EU-domme

De forenede sager C-318/11 Daimler AG og C-319/11 Widex A/S

En afgiftspligtig person, der er etableret i et EU-land, og som i et andet EU-land alene udfører tekniske tests eller forskning, men ikke momspligtige transaktioner, kan ikke anses for at råde over "et fast forretningssted, hvorfra virksomhed er blevet udøvet" efter direktiv 2008/9/EF artikel 3, litra a.

Det ændrer ikke denne fortolkning, at den afgiftspligtige person i det andet EU-land har et heltejet datterselskab, hvis formål næsten udelukkende er at levere ydelser til brug for tekniske tests.

Kravet om "ikke-etablering" efter direktiv 2008/9/EF artikel 3, litra a, er i dansk ret gennemført i ML § 45, stk. 1. Se navnlig ordlyden heri "ikke etableret her i landet".    

Sag C-294/11 Elsacom

6-måneders-fristen for at indgive ansøgning om momsgodtgørelse efter dagældende 8. momsdirektiv var præklusiv eller endelig, således at retten til momsgodtgørelse fortabes ved en for sent indgivet ansøgning. Den 30. september i kalenderåret efter godtgørelsesperioden, der er fristen for at indgive ansøgning om momsgodtgørelse efter artikel 15, stk. 1 i RDIR 2008/9/EF, må tilsvarende anses for præklusiv.

Sag C-433/08 Yaesu Europe BV

Ansøgning om momsgodtgørelse skal ikke obligatorisk underskrives af den afgiftspligtige person selv. Tilstrækkeligt, at ansøgningen underskrives af en befuldmægtiget person.

 

Sag C-35/05 Reemtsma Cigarettenfabriken GmbH

Principperne for momsfradrag skal anvendes ved momsgodtgørelse til momspligtige personer, der ikke er etableret i indlandet. Der henvises herved til sag C 342/87 Genius Holding.

De nævnte principper indebærer, at der ikke kan godtgøres moms af en leverance, der er faktureret inkl. moms, men hvor leverancen skulle være sket uden moms.

Sag C-361/96 Société générale des grandes sources d'eaux minérales françaises

Et EU-land kan i national lovgivning tillade, at en afgiftspligtig person i tilfælde af bortkomst af faktura/importdokument kan dokumentere ret til momsgodtgørelse ved at fremlægge en afskrift af fakturaen eller importdokumentet.

Hvis et EU-land i national lovgivning tillader, at afgiftspligtige personer etableret i det pågældende EU-land kan dokumentere deres fradragsret for moms ved afskrift af originaldokumentet, gælder dette også afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i det pågældende EU-land.