Begrebet international trafik betyder i modeloverenskomsten enhver transport med skib eller fly, der anvendes af et foretagende, der har sit sæde for den virkelige ledelse i et af de lande, der har indgået DBO'en. Se modeloverenskomstens artikel 3, stk. 1, litra e. 

Undtaget fra bestemmelsen er kun transport med skib eller fly, der udelukkende foregår mellem steder i det andet land. Se modeloverenskomstens artikel 3, stk. 1, litra e, sidste led.

Transport, der udelukkende foregår mellem steder i det land, hvor foretagendet har sit sæde for den virkelige ledelse, er omfattet af begrebet international trafik. Se punkt 6 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 3.

Bemærk

Begrebet international trafik anvendes bl.a. til

  • at afgrænse anvendelsesområdet for artikel 8 om fortjeneste ved skibs- og luftfart og
  • at afgrænse anvendelsesområdet for artikel 15, stk. 3, der handler om lønindtægt ved arbejde om bord på skibe og fly.

Se også

Se også afsnit

Bemærk

I nogle DBO'er er der en afvigende definition. Her indgår sædet for foretagendets virkelige ledelse ikke i definitionen. I stedet lægges der vægt på, hvor den, der driver foretagendet, er hjemmehørende. Dette svarer til definitionen af "foretagende i en kontraherende stat" i modeloverenskomstens artikel 3, stk. 1, litra d. Se punkt 5 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 3 og punkt 2 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 8.

Se også

Se også afsnit

  • C.F.8.2.2.3.1.4 om begreberne foretagende og erhvervsvirksomhed
  • C.F.8.2.2.8.1 om beskatningsretten til fortjeneste ved international trafik.