Rubrikken omfatter:
Dine samlede renteudgifter fra
- pengeinstitutter
- pensionskasser
- forsikringsselskaber
- finansieringsselskaber
- kontokortordninger
- pantebreve i depot.
Hvis renteudgifterne og gælden vedrører to personer, har vi fordelt renterne med halvdelen til hver.
Du skal selv skrive:
- Hvis du har købt eller solgt ejendom
Har du købt eller solgt fast ejendom i løbet af året, er renteudgifterne af pantebreve i depot ikke korrekt indberettet til SKAT. Derfor skal du skrive alle dine renteudgifter til pengeinstitutter og renteudgifter af pantebreve i depot i rubrik 42.
- Hvis du har et pantebrev, der ikke har været i depot hele året
Har du har et pantebrev, som ikke har været i depot hele året, er renteudgifterne af pantebrevet ikke korrekt indberettet til SKAT. Derfor skal du skrive alle dine renteudgifter til pengeinstitutter og renteudgifter af pantebreve i depot i rubrik 42.
- Hvis du ikke har oplyst dit cpr-nummer
Har du ikke oplyst dit cpr-nummer til depotholderen, skal du skrive den samlede renteudgift i rubrik 42.
- Hvis gælden vedrører to personer, der ikke deler gælden med 50 procent til hver
Renteudgiften er automatisk fordelt med halvdelen til hver person. Det betyder, at hvis du hæfter for gælden med en anden fordeling, skal du selv rette beløbet.
- Hvis I er flere end to ejere på et lån
Hvis du har renteudgifter på lån, hvor I er flere end to ejere, er renteudgiften ikke med i denne rubrik - det skal du selv skrive på.
- Hvis du er selvstændigt erhvervsdrivende
Hvis nogle af renteudgifterne i rubrikken vedrører din virksomhed, skal du selv fratrække beløbet. Læg i stedet virksomhedens renter til i rubrik 117.
Rubrikken omfatter ikke:
Renteudgifter, der ikke er indberettet til SKAT. Disse renteudgifter skal du skrive i rubrik 44. Det fortrykte beløb kan være sammensat af flere beløb. SKAT får oplysningerne fra fx banker og sparekasser.
Du kan se de beløb, som for eksempel din bank har indberettet til rubrikken, ved at klikke på det fortrykte beløb.
Du kan se flere detaljer ved at klikke på TastSelv-menuen øverst på siden og derefter vælge Personlige skatteoplysninger > Renteudgifter og restgæld.
Sådan ændrer du beløbet
Hvis det fortrykte beløb er forkert, skal du skrive det rigtige beløb i rubrikken. Du skal skrive summen af alle de beløb, der skal indgå i rubrikken.
Hvis der er en pil ud for rubrikken
Hvis SKAT har fået indberetninger, som vi ikke er sikre på skal bruges, er der en pil ud for rubrikken. Du kan klikke på pilen for at se, hvordan vi har brugt oplysningerne.