Det er normal praksis i større koncerner, at et af koncernens selskaber udfører visse serviceydelser på vegne af et eller flere andre selskaber i koncernen. Det betegnes som koncerninterne serviceydelser (Intra-Group Services).

Serviceydelserne kan udføres af

  • et moderselskab
  • et selskab i koncernen, der specielt varetager servicefunktioner eller
  • ethvert andet koncernselskab.

Som eksempler på koncerninterne serviceydelser kan nævnes omkostninger af administrativ karakter:

  • Ledelse
  • Regnskabsfunktion
  • Ejendomsadministration
  • IT
  • Human Ressources.

Andre eksempler på serviceydelser kan være:

  • Kontraktproduktion
  • Forskning på kontrakt
  • Licensadministration
  • Juridiske serviceydelser
  • Kvalitetskontrol.

Se også

Se også

  • OECD Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven) kapitel VII om koncerninterne serviceydelser
  • Guidelines on Low Value Adding Intra-Group Services fra EU´s Joint Transfer Pricing Forum, som også handler om koncerninterne serviceydelser.