Indhold
Afsnittet handler om bødesatser for overtrædelser, der kan forekomme vedrørende momsangivelser efter ML og listeoplysninger samt manglende udstedelse af fakturaer efter momsbekendtgørelsen.
Afsnittet indeholder:
- Uregistreret virksomhed - negativt momstilsvar
- For sen afgivelse af angivelser efter momsloven og momsbekendtgørelsen
- Manglende momsangivelser og listeoplysninger
- Manglende udstedelse af fakturaer
- Manglende eller ufuldstændigt regnskab.
Uregistreret virksomhed - negativt momstilsvar
Bestemmelse
|
Hvis en person ...
|
... er bøden
|
ML § 47, stk. 1,
jf. § 81, stk. 1, nr. 2
|
driver uregistreret virksomhed og momstilsvaret opgøres til et negativt beløb
|
2.000 kr.
|
For sen afgivelse af angivelser efter momsloven og momsbekendtgørelsen
Bestemmelse
|
Hvis en virksomhed ...
|
... er bøden
|
ML § 57, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 2. og 3. pkt., stk. 3, 2. pkt., eller stk. 4, 2. pkt., jf. § 81, stk. 1, nr. 2
|
indsender afgiftsangivelser for sent i 2-3 tæt på hinanden følgende afgiftsperioder
|
1. gang
|
1.000 kr.
|
2. gang
|
1.500 kr.
|
Momsbekendtgørelsens § 99, jf. § 139, stk. 1, nr. 2, jf. ML § 34 og § 54 (VIES-systemet)
|
indsender listeoplysninger for sent i 2-3 tæt på hinanden følgende perioder
|
3. gang
|
2.000 kr.
|
Manglende momsangivelser og listeoplysninger
Bestemmelse
|
Hvis en virksomhed ...
|
... er bøden
|
ML § 57, jf. § 81, stk. 1, nr. 2
Momsbekendtgørelsens § 99, jf. § 139, stk. 1, nr. 2
|
ikke indsender momsangivelser *)
ikke indsender listeoplysninger (VIES-systemet)
|
Antal afgiftsperioder
|
Bøde
|
1
1
|
Henstilling, dog nedenfor under manglende afgiftsregnskab
|
2 - 3
|
1.000 kr.
|
4 - 5
|
2.000 kr.
|
6 - 7
|
3.000 kr.
|
8 - 9
|
4.000 kr.
|
10 - 11
|
5.000 kr.
|
12 - 13
|
6.000 kr.
|
|
|
14 - 15
|
7.000 kr.
|
16 - 17
|
8.000 kr.
|
18 - 19
|
9.000 kr.
|
20 - 25
|
10.000 kr.
|
26 - ~
|
Ikke fastsat
|
|
Den, der har undladt at angive momstilsvar i henhold til momslovens § 57, straffes med ordensbøde. Se Højesterets dom af 14. juni 1985 (UfR 1985.740 H).
Er undladelsen derimod sket med forsæt til momsunddragelse, kan sagen behandles som en unddragelsessag.
Sagen kan også behandles som en unddragelsessag, hvis den manglende angivelse er groft uagtsom, og overtrædelsen ikke kan anses at være af ordensmæssig karakter. Se SKM2011.676.ØLR.
Manglende udstedelse af fakturaer
Bestemmelse
|
Hvis en virksomhed ...
|
... er bøden
|
Momsbekendtgørelsens § 66, jf. § 75, jf. § 139, stk. 1, nr. 2, jf. ML § 52a, stk. 9
|
ikke har udstedt fakturaer i den form, som Momsbekendtgørelsens § 66 foreskriver, hvorved virksomhedens regnskab ikke er ført på en klar og overskuelig måde og indeholder sådanne specifikationer, der kan danne grundlag for SKATs kontrol med afgiftens rigtige beregning.
|
1. gang
|
5.000 kr.
|
Hvis Momsbekendtgørelsens § 66, jf. § 75, jf. § 139, stk. stk. 1, nr. 2, overtrædes for anden gang, skal bødeniveauet fastlægges ved prøvesager ved domstolene. Se SKM2009.385.SKAT.
Manglende eller ufuldstændigt regnskab
Ved manglende afgiftsregnskab - hvis afgiftsregnskabet ikke er ført, eller er ufuldstændigt - i forbindelse med en sag om for sen afgivelse af angivelser, kan straffes med bøde efter tilsvarende regler som ovenfor ved for sen afgivelse af momsangivelser eller listeoplysninger. Se momsbekendtgørelsens § 74 med straf efter bekendtgørelsens § 139, stk. 1, nr. 2.
Bøden omfatter også eventuelle overtrædelser af momsbekendtgørelsen § 93, stk. 1, hvis regnskabsmaterialet ikke er opbevaret, og momsbekendtgørelsen § 74 ved manglende kasseregnskab og kasseafstemninger.
Eksempel
En virksomhed overholder ikke momsbekendtgørelsens regnskabskrav, idet der ikke er ført dagligt kasseregnskab med dokumenteret afstemning til likvide beholdninger. Der findes således ikke noget revisionsspor. Den mangelfulde regnskabsaflæggelse umuliggør en kontrol af virksomhedens regnskabsaflæggelse vedrørende merværdiafgiften og dermed rigtigheden af de angivne afgiftsoplysninger.
Der stilles særlige krav til bevisførelsen for, at de regnskabsmæssige mangler har et omfang, der vil føre til fejlagtig afregning af moms. Der er SKAT som skal sandsynliggøre, at den manglende bogføring vil medføre en unddragelse af moms. Henvisning til at der ikke er ført daglig kasseregnskab er ikke tilstrækkelig.
Der er ikke fastlagt en bødepraksis ved domstolene for overtrædelse af momsbekendtgørelsens § 74.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Højesteretsdomme
|
UfR 1985. 740 H
|
T, som drev en bygmestervirksomhed, havde gennem flere år ikke indsendt angivelse af sit momstilsvar til toldvæsenet, der løbende i medfør af momslovens § 21, stk. 3, foreløbigt fastsatte et tilsvar, som viste sig at andrage et lidt større beløb end det senere endeligt fastsatte tilsvar. Landsretten fastslog, at der ikke forelå forsætlig afgiftsunddragelse efter momslovens § 35, stk. 3, for det beløb på 212.000 kr., som de foreløbige ansættelser beløb sig til, og da der kun er rejst tiltale for forsætlig afgiftsunddragelse med hensyn til et beløb på ca. 182.000 kr., kunne T allerede af den grund frifindes for overtrædelse af momslovens § 35, stk. 3. Bøden fastsattes ikke som en brøkdel af momsrestancen, men ud fra mere ordensprægede synspunkter til 5.000 kr. Højesteret stadfæstede dommen.
|
Dommen udelukker ikke, at sager om manglende angivelser og foreløbige fastsættelser af momstilsvaret kan behandles som unddragelsessager, hvis det faktiske momstilsvar overstiger det foreløbige fastsatte beløb. Det forudsætter, at overtrædelsen er sket med forsæt til unddragelse eller grov uagtsomhed.
I SKM2011.676.ØLR åbner landsretten mulighed for, at der kan straffes med en takstbøde i særlige tilfælde, hvor overtrædelsen er begået med grov uagtsomhed.
|
Landsretsdomme
|
SKM2011.676.ØLR
|
T blev tiltalt for følgende forhold:
1) dokumentfalsk ved i 2002 at have gjort brug af falske fakturaer for i alt 143.426 kr., der fremstod som udstedt af firmaet G1 Service v/V1, hvorefter T lod fakturaerne indgå i bogholderiet i sit eget firma H1 v/T
2) dokumentfalsk ved i 2003 at have gjort brug af falske fakturaer for i alt 159.981 kr., der fremstod som udstedt af firmaet G1 v/V1, hvorefter T lod fakturaerne indgå i bogholderiet i sit eget firma H2 ApS v/T
3) overtrædelse af momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 2, jf. § 57, stk. 3, 2. pkt. ved for 2. kvt. 2003, som direktør og eneanpartshaver i H2 ApS med forsæt til momsunddragelse at have undladt kvartalsvist at angive moms, hvorved der blev unddraget afgifter på i alt 332.328 kr.
Landsretten fandt T skyldig i forhold 1 og 2. Om forhold 3 bemærkede landsretten, at det unddragne momsbeløb på 332.328 kr. fremkommer som følge af dels manglende almindelige angivelser på 180.347 kr. (alene rejst for 172.347 kr. - efter fradrag for foreløbigt fastsat moms på 8.000 kr.), og dels manglende momstilsvar som følge af de falske fakturaer på 159.981 kr.
Landsretten fandt det ikke bevist, at den manglende indgivelse af den almindelige momsangivelse, 172.347 kr., er sket med forsæt til unddragelse, men kan anses for groft uagtsomt. Straffen fastsættes derfor efter momslovens § 81, stk. 1, nr. 2.
Derimod tiltrådte landsretten, at tiltale har haft forsæt momsunddragelse i relation til de falske fakturaer, i alt 159.981 kr.
T blev straffet med fængsel i 6 måneder og en tillægsbøden på 240.000 kr.
|
|
SKAT
|
SKM2009.385.SKAT
|
Rigsadvokaten har vurderet på baggrund af 7 domme, at der kan pålægges administrative bøder på 5.000 kr. for overtrædelse i førstegangstilfælde af momsbekendtgørelsens § 43, jf. § 51 og § 100, stk. 2.
|
|