Indhold

Dette afsnit handler om, at den, der er ansatte medarbejdere i sin virksomhed, skal indberette oplysninger om medarbejdernes ansættelseforhold.

Afsnittet indeholder:

  • Pligt til at indberette oplysninger om ansættelsesforhold til eIndkomst.
  • Oplysninger, der skal afgives, ved indberetning om ansættelsesforhold
  • Periodevis samtidig indberetning om løn og ansættelsesforhold.

Pligt til at indberette oplysninger om ansættelsesforhold til eIndkomst

Enhver, der som led i sin virksomhed har ydet vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold til ansatte medarbejdere, skal indberette oplysninger om

  • perioden for den enkelte medarbejders ansættelse,
  • produktionsenheden, som medarbejderen er tilknyttet
  • og medarbejderens løntimer,

til eIndkomst efter lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et indkomstregister (IKR) § 3 og 4.

Se SKL § 7 J, 1. pkt.

Ved løntimer forstås

  • de timer, for hvilke en arbejdsgiver har udbetalt løn, eller
  • som dækkes af en udbetalt løn, og
  • hvor lønnen skal indberettes som A-indkomst mv. efter SKL § 7 J, 2. pkt.

Oplysninger, der skal afgives, ved indberetning om ansættelsesforhold

Ved indberetning til eIndkomst om ansættelsesforhold efter SKL § 7 J, 2. pkt., skal der oplyses følgende:

  • Den periode, som den enkelte medarbejder har været ansat i virksomheden.
    • Indberetningen sker ved at angive ansæ¦ttelsesdatoen i forbindelse med ansættelse og fratrædelsesdatoen ved fratrædelse.
  • Den virksomhed og produktionsenhed, som den enkelte medarbejder er tilknyttet.
    • Indberetningen sker ved at angive den indberetningspligtiges cvr-nr. eller SE-nr. samt nummeret på den eventuelle produktionsenhed (fx filial eller datterselskab), som den enkelte medarbejder i væsentligst omfang har været tilknyttet i den periode, indberetningen angår, hvis virksomheden mv. har flere produktionsenheder.
    • Hvis medarbejderen udfører sit arbejde på et andet sted end stedet for den pågældende virksomhed eller produktionsenhed, eller har adgang til befordring med offentlige eller private transportmidler, der er betalt af arbejdsgiveren, skal det angives ved krydsmarkering.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 17, stk. 1.

Bemærk

Arbejdsgiverens pligt til ved krydsmarkering at indberette, om en medarbejder har adgang til befordring med offentlige eller private transportmidler, betalt af arbejdsgiveren, er en ny indberetningspligt, der gælder fra og med den 1. januar 2014.

Periodevis samtidig indberetning om løn og ansættelsesforhold

Se indberetningsbekendtgørelsens § 17, stk. 2.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 17, stk. 3.