Indhold
Dette afsnit beskriver de grundlæggende regler for erhvervsdrivende fonde, der er skattepligtige efter FBL § 1, stk. 1, nr. 1.
Afsnittet indeholder:
- Definition i erhvervsfondsloven
- Fondsmyndighed
- Kapitalkrav
- Registrering
- Fonde undtaget fra erhvervsfondsloven.
Definition i erhvervsfondsloven
En fond anses som erhvervsdrivende, hvis den
- overdrager varer eller immaterielle rettigheder, erlægger tjenesteydelser eller lignende, for hvilke den normalt modtager vederlag, eller
- udøver virksomhed med salg eller udlejning af fast ejendom eller
- har forbindelse med et aktie- eller anpartsselskab eller med en anden virksomhed, der udøver virksomhed omfattet af a. eller b., jf. selskabslovens §§ 6 og 7 (i loven står der fejlagtigt §§ 3 og 4), eller
- udøver en bestemmende indflydelse over en anden virksomhed i henhold til vedtægt eller aftale, og har en betydelig andel i dens driftsresultat uden at have en sådan forbindelse som angivet under c) (holdingfonde), jf. EFL § 1, stk. 2.
En fond anses dog ikke for erhvervsdrivende, hvis den virksomhed, fonden udøver, eller den virksomhed, som fonden har en forbindelse med, er af begrænset omfang eller kun omfatter en uvæsentlig del af fondens samlede formue. Se EFL § 1, stk. 3. Dette betyder, at den pågældende fond bliver omfattet af fondsloven.
Ved erhvervsdrivende fonde forstås således i erhvervsfondslovens forstand
- fonde, der selv driver erhvervsmæssig virksomhed, og
- fonde, der har en bestemmende indflydelse over et selskab mv., der driver erhvervsmæssig virksomhed.
Der tales i den forbindelse ofte om erhvervsdrivende fonde og om holdingfonde. Disse holdingfonde, der har en bestemmende indflydelse over en erhvervsvirksomhed, må ikke forveksles med holding- eller moderfonde som omfattet af FBL § 10, dvs. fonde der under visse betingelser kan modtage udbytte vedrørende datterselskabsaktier mv. skattefrit. Se afsnit C.D.9.5.3.1 om udbytte fra datterselskaber.
Bemærk
Når der i dette afsnit tales om erhvervsdrivende, menes der erhvervsdrivende i den betydning, som udtrykket har i EFL. Den skattemæssige definition bygger på et andet grundlag. Se afsnit C.D.9.4 om erhvervsmæssig indkomst.
Fondsmyndighed
Erhvervs- og vækstministeren er som udgangspunkt fondsmyndighed for de erhvervsdrivende fonde. Erhvervsstyrelsen tager sig af erhvervs- og vækstministerens opgaver. I de tilfælde, hvor fondens hovedformål hører under justitsministeren, er fondsmyndigheden dog justitsministeren ved Civilstyrelsen. Det samme gælder, hvis fonden har flere ligestillede formål, der ikke hører under samme minister. Se EFL § 57.
Kapitalkrav
Erhvervsdrivende fonde skal have en grundkapital på mindst 300.000 kr., og nye fonde kan ikke registreres i Erhvervsstyrelsen, før grundkapitalen er fuldt indbetalt. Se EFL § 9, stk. 1.
Fondsmyndigheden (Erhvervs- og vækstministeren/Erhvervsstyrelsen) skal med Civilstyrelsens samtykke godkende vedtægtsændringer. Se EFL § 48.
Fondsmyndigheden/Erhvervsstyrelsen kan tillade ændringer af vedtægterne på en række punkter vedrørende ledelsen og andre administrative forhold, fusion mv. Se bekendtgørelse nr. 1107 af 30. november 2011.
Erhvervsstyrelsen har undtaget en række institutioner fra at være omfattet af erhvervsfondsloven. Det omfatter fx ungdomskollegier, ældreboliger, idrætsanlæg, elektricitetsværker mv. Se EFL § 1, stk. 4 og 5.
Registrering
Erhvervsdrivende fonde skal registreres i Erhvervsstyrelsen for at have retsevne. Se EFL § 6, stk. 1. Erhvervsstyrelsen tager her stilling til, om der fondsretligt er tale om en fond, og om den er erhvervsdrivende og i øvrigt omfattet af loven.
Fonde undtaget fra erhvervsfondsloven
Fondsmyndigheden kan med Erhvervsstyrelsens samtykke bestemme, at en fond, som er undergivet offentligt tilsyn og økonomisk kontrol, helt eller delvist skal være undtaget fra loven. Se EFL § 1, stk. 5.
Erhvervsfondsloven omfatter således ikke:
- Fonde, der er oprettet ved eller i henhold til lov eller ved mellemfolkelig overenskomst mellem Danmark og en anden stat, og som er undergivet tilsyn af en af staterne.
- Danmarks Nationalbank, sparekasser, pensionskasser og godkendte realkreditinstitutter.
- Almene boligorganisationer, godkendte uddannelsesinstitutioner og teknologiske serviceinstitutter, hvis fonden ikke udover sit hovedformål varetager andre opgaver.
- Fonde, med hvilke en kommune eller region har indgået en aftale for at opfylde kommunens eller regionens forpligtelser i henhold til lov om social service og lov om aktiv socialpolitik, hvis fonden ikke varetager andre opgaver.
- Selvejende institutioner, der som vilkår for godkendelse eller tilskud fra det offentlige er undergivet tilsyn og økonomisk kontrol af en offentlig myndighed efter anden lovgivning eller bestemmelser udstedt i henhold til anden lovgivning.
Se EFL § 1, stk. 4.
Erhvervsdrivende fonde, der ikke er omfattet af erhvervsfondsloven, jf. EFL § 1, stk. 4 eller stk. 5, er heller ikke omfattet af skattepligten efter fondsbeskatningsloven. De kan derimod være omfattet af skattepligtsbestemmelser i SEL § 1 eller fritagelsesbestemmelsen i SEL § 3. Se afsnit C.D.9.1.3.4 om fonde omfattet af selskabsskatteloven.