|  | Efter § 2, stk. 1 i bek. nr. 1070 af 17. dec. 1999 har 
told- og skatteregionerne kompetence til som første instans at træffe 
afgørelser om 
 
Disse afgørelser kan påklages til Told- og Skattestyrelsen, jf. bek. nr. 
1070 af 17. dec. 1999, § 11, stk. 1. 
Styrelsens afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, 
jf. samme bek. § 11, stk. 4.hæftelse for indeholdt A-skat, AM-bidrag 
og SP-bidrag efter KSL § 69, stk. 2 og AMFL § 15, stk. 3, 
2. pkt.,lønmodtagerens hæftelse for ikke-indeholdt A-skat og ikke-indeholdte 
AM-bidrag og SP-bidrag, jf. KSL § 68 samt AMFL 
§ 15, stk. 1,den indeholdelsespligtiges hæftelse for ikke-indeholdt A-skat og ikke-indeholdt 
AM-bidrag og SP-bidrag, jf. KSL § 69, stk. 1 
samt AMFL § 15, stk. 3.  En underliggende afgørelse om indeholdelse kan påklages til Landsskatteretten. 
Se herom afsnit K.3.3.2.1.
 
 EfterangivelserEfter KSL § 69, stk. 2 og AMFL § 15, stk. 3 
hæfter den indeholdelsespligtige umiddelbart for indeholdt, men ikke angivet 
A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag. En såkaldt efterangivelse, 
der indeholder regionens forslag til ændring af den indeholdelsespligtiges tidligere angivelse, og som umiddelbart 
tiltrædes af den indeholdelsespligtige, anses ikke for en forvaltningsafgørelse. 
Der er således ikke pligt til partshøring, begrundelse og klagevejledning, 
og der skal ikke udarbejdes en sagsfremstilling. Hvis der er andre end den indeholdelsespligtige, der er part i sagen, kan denne procedure ikke anvendes, jf. nedenfor.
 Den 
indeholdelsespligtige har ikke mistet sin mulighed 
for at klage, hvis han efterfølgende skulle mene, at grundlaget for efterangivelsen 
er forkert. I disse tilfælde må han henvende sig til regionen, som herefter 
træffer en egentlig afgørelse, dvs. der er pligt til partshøring, 
begrundelse og klagevejledning. Afgørelsen kan påklages til Told- og Skattestyrelsen. 
Der skal derfor kun udarbejdes sagsfremstilling, hvis afgørelsen påklages. 
Vedrørende sagsfremstilling, se også afsnit K.3.1.
 Hvis den indeholdelsespligtige ikke ønsker at tiltræde en efterangivelse, 
skal regionen træffe en egentlig afgørelse. Dvs. der er pligt til partshøring, 
begrundelse og klagevejledning. Afgørelsen kan påklages til Told- og Skattestyrelsen. 
Der skal derfor kun udarbejdes sagsfremstilling, hvis afgørelsen påklages. 
Vedrørende sagsfremstilling, se også afsnit K.3.1.
 Efter KSL § 69, stk. 1 og AMFL § 15, stk. 3 
kan hæftelse for ikke indeholdt, ikke angivet A-skat, AM-bidrag 
og SP-bidrag gøres gældende mod den indeholdelsespligtige, hvis regionen 
påviser, at den indeholdelsespligtige har udvist forsømmelighed. Sagen 
kan derfor ikke afsluttes med, at den indeholdelsespligtige tiltræder en efterangivelse. 
Regionen skal således træffe en egentlig afgørelse, dvs. der er pligt 
til partshøring, begrundelse og klagevejledning. Afgørelsen kan for så 
vidt angår hæftelsen påklages til Told- og Skattestyrelsen. Den underliggende 
afgørelse om indeholdelse kan påklages til Landsskatteretten. Der skal 
derfor udarbejdes en sagsfremstilling, der skal sendes til høring inden afgørelsen 
træffes. Vedrørende sagsfremstilling, se også afsnit K.3.1.
 
 Indkomstmodtageren kan være partDen enkelte indkomstmodtager kan have 
en væsentlig, direkte, retlig og individuel interesse i udfaldet af en sag 
arbejdsgiverkontrollen har rejst, jf. afsnit K.3.1.1 
om partshøring. Indkomstmodtageren bliver dermed part i sagen, hvilket betyder, 
at der efter FVL's regler kan være pligt til at partshøre indkomstmodtageren. 
Hvis indkomstmodtageren er part i en sag vedrørende indeholdelse af A-skat 
og/eller AM-bidrag og SP-bidrag, har han adgang til 
at klage over den afgørelse om indeholdelse, der er rettet til den indeholdelsespligtige, 
jf. bemærkningerne til lov nr. 1098 af 29. dec. 1997 (L 56 1997/98).
 Sager, hvor indkomstmodtageren er part, kan derfor ikke afsluttes med at den indeholdelsespligtige 
tiltræder en efterangivelse. I de situationer skal regionen træffe en 
egentlig afgørelse, der er rettet til den indeholdelsespligtige. Regionen skal 
således udarbejde en sagsfremstilling, som sendes til høring, inden der 
træffes afgørelse. Afgørelsen skal begrundes, og der skal gives klagevejledning 
til Landsskatteretten. Indkomstmodtageren skal orienteres om afgørelsen og 
om muligheden for at klage til Landsskatteretten.
 |