åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "A.B.4.7 Tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift og punktafgifter" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Indhold

Dette afsnit handler om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter opkrævningslovens § 12, herunder renter ved tilbagebetaling på dette grundlag, og om renter ved tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, når grundlaget for tilbagebetaling er afledt af genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter skatteforvaltningsloven.

Afsnittet indeholder:

  • Tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12
  • Renter, når moms, lønsumsafgift eller punktafgifter tilbagebetales ved genoptagelse 
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.

Tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12

Grundlaget for tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter

En virksomhed, der er registreret for moms, lønsumsafgift og/eller en eller flere punktafgifter, har adgang til at få tilbagebetalt

  • et netto negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, eller
  • moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, som virksomheden har betalt indbetalt med for store beløb.

Herunder kan moms, lønsumsafgift eller punktafgifter være indbetalt med for store beløb enten

  • som følge af fejl ved en tidligere angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, eller
  • hvis godtgørelsesberettigede skatter og afgifter, der skal modregnes i et ellers positivt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, overstiger tilsvaret.

Se OPKL § 12, stk. 1, 1.-2. pkt.

Ved krav på tilbagebetaling, der forfalder til og med den 1. august 2013, udbetales beløb under 50 kr. dog ikke.

(Det, der står om tilbagebetaling af beløb under 50 kr., er ikke korrekt. Se styresignal SKM2013.656.SKAT.)

Se

Bemærk

Bemærk

Selv om SKAT tidligere har behandlet og truffet afgørelse i en sag om tilbagebetaling af et angivet, negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter for en afregningsperiode efter OPKL § 12, kan SKAT inden for de ordinære eller ekstraordinære frister og kriterier efter SFL § 31 eller § 32 varsle og endeligt ændre virksomhedens afgiftstilsvar for den afregningsperiode, der udløste den negative angivelse.

Afgrænsning af krav på tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift og punktafgifter efter OPKL § 12

Inden for anvendelsesområdet for OPKL § 12

Grundlaget for tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter kan være for et for stort indbetalt beløb som følge af fejl ved en tidligere angivelse. Se OPKL § 12, stk. 1, 2. pkt.

Den nævnte fejltype må anses for begrænset til simple taste- eller skrivefejl eller fejlagtig indbetaling af et beløb, der er større end det angivne tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter.

Uden for anvendelsesområdet for OPKL § 12

Tilsvar af punktafgifter, der tilbagebetales efter OPKL § 12, omfatter ikke:

  • Motorafgifter i form af vejbenyttelsesafgift, brændstofforbrugsafgift ("grøn ejerafgift") og vægtafgift.
    • Opkrævning og tilbagebetaling af disse afgifter beror ikke på en (virksomheds)registrering for skatter og afgifter efter OPKL § 1, stk. 1.
    • Den fysiske eller juridiske person, der er registreret ejer eller bruger af det pågældende motorkøretøj, får tilbagebetalt afgiften af køretøjet.
    • Om de materielle regler for tilbagebetaling eller refusion af vejbenyttelsesafgift, brændstofforbrugsafgift og vægtafgift, se afsnit E.A.8.2.5, E.A.8.3.4 og E.A.8.4.4.
  • Tinglysningsafgift. 
    • Tilbagebetaling eller godtgørelse sker efter særlige regler i TAL §§ 23-24.

En virksomhed kan ansøge SKAT om at få ændret et tilsvar eller godtgørelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter ved en ordinær eller ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret efter SFL § 31 eller § 32, herunder ved en efterangivelse på virksomhedens initiativ. 

Hvis der er grundlag for en ordinær eller ekstraordinær genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift, kan det anses for en "fejl" ved en tidligere angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, men ikke i den betydning af "fejl", der giver grundlag for tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12, stk. 1, 2. pkt.  

Ved ordinær eller ekstraordinær genoptagelse af en virksomheds tilsvar eller godtgørelse af afgift kan virksomhedens krav på tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter - og dermed også den nærmere beløbsmæssige størrelse på tilbagebetalingskravet - først anses for stiftet eller anerkendt på tidspunktet, hvor SKAT træffer endelig afgørelse om ansøgningen om genoptagelse for en tidligere afsluttet afregningsperiode efter SFL § 31 eller § 32.

(Det er ikke korrekt, at tilbagebetalingskrav først stiftes ved SKATs afgørelse. Se styresignal SKM2013.656.SKAT.)

Dette udsagn beror først og fremmest på, at en afgiftspligtig m.fl. alene har et betinget krav på genoptagelse. Når/hvis der indgives en ansøgning om genoptagelse, skal SKAT først foretage en realitetsbehandling af ansøgningen for at vurdere og konstatere, om ansøgningen er berettiget, og for dernæst at opgøre afgiftsbeløbet, der i givet fald skal tilbagebetales. 

Endvidere skal SKATs sagsbehandling af en ansøgning om genoptagelse, herunder tidsforbruget, ske efter almindelige forvaltningsretlige principper, hvilket medfører, at tidspunktet for ansøgningens indgivelse ikke kan normere en bestemt sagsbehandlingstid og -frist som fx de 3 uger ved tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12. 

Det bemærkes herunder, at SKATs "endelige afgørelse" på baggrund af en indgivet ansøgning om genoptagelse kan være:

  • SKATs forslag til genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift, som virksomheden aktivt erklærer sig enig i eller passivt tilslutter sig, eller  
  • SKATs faktiske tilbagebetaling af beløb på grundlag af virksomhedens efterangivelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift, som SKAT er enig i.

Se også

Se også

Afsnit A.A.8.3 om ordinær og ekstraordinær genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift efter SFL § 31 eller § 32, herunder navnlig afsnit A.A.8.3.1.3, hvorefter efterangivelse på virksomhedens initiativ er anset for en ansøgning til SKAT om ordinær eller ekstraordinær genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift.

Bemærk

Bemærk

Spørgsmålet, om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter er inden eller uden for anvendelsesområdet for OPKL § 12, har betydning for tidspunktet fra, hvornår der skal beregnes renter af et krav på tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter.   

SKATs frist for tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter

SKATs frist for at behandle en sag om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter

Hvis et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter for en afsluttet afregningsperiode, eller hvis moms, lønsumsafgift eller punktafgifter er indbetalt med et for stort beløb som følge af fejl i en tidligere angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, skal SKAT tilbagebetale beløbet senest 3 uger regnet fra tidspunktet, hvor

  • SKAT har modtaget angivelsen af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter inden for fristen for den afsluttede afregningsperiode, eller
  • virksomheden har gjort SKAT opmærksom på et fejlagtigt for meget indbetalt beløb, eller SKAT selv har konstateret fejlen.

Se OPKL § 12, stk. 2.

SKATs adgang til at afbryde fristen for tilbagebetaling

Hvis SKAT ikke kan foretage den fornødne kontrol af en angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der udviser et negativt tilsvar til udbetaling, og de manglende kontrolmuligheder skyldes forholdene hos virksomheden, fx ferielukning, bortrejse eller mangelfuldt regnskab, kan SKAT afbryde udbetalingsfristen på de 3 uger, indtil forholdene ikke længere hindrer SKATs kontrol. Se OPKL § 12, stk. 3, 1. pkt.

SKAT har også adgang til at afbryde udbetalingsfristen, hvis SKAT skønner, at udbetaling på det foreliggende grundlag vil indebære en nærliggende risiko for tab af afgiftsprovenu. I denne situation kan SKAT dog vælge at imødekomme virksomhedens ansøgning om udbetaling, hvis virksomheden stiller sikkerhed, indtil SKAT har fået undersøgt virksomhedens forhold. Se OPKL § 12, stk. 3, 2. pkt.

Hvis SKAT skønner det nødvendigt for at opfylde det forvaltningsretlige undersøgelsesprincip (se herom i afsnit A.A.7.4.3), kan SKAT afbryde udbetalingsbetalingsfristen i flere omgange ved behandling af én og samme ansøgning om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter. Se OPKL § 12, stk. 3.

Det kan fx være relevant i tilfælde med særligt komplicerede faktiske sagsforløb eller ved tilbagebetaling af ikke uvæsentlige beløbsstørrelser, og hvor virksomheden, der ansøger om tilbagebetaling, i både første, anden og måske flere omgange ikke formår at fremkomme med de oplysninger og det materiale, som SKAT anser for nødvendigt for at undersøge forholdene og træffe endelig afgørelse i sagen.

Der løber dog nemt 1-2 dage af udbetalingsfristen for hver gang, SKAT har modtaget oplysninger og materiale, som SKAT ikke anser for tilstrækkeligt, til SKAT kan meddele ansøgeren om en ny afbrydelse af udbetalingsfristen.

Betingelserne efter OPKL § 12, stk. 3, er i domstols- og landsskatteretspraksis blevet nærmere fortolket i SKM2001.334.ØLR og SKM2011.377.LSR.

Retningslinjer

SKATs afbrydelse af udbetalingsfristen af de grunde, der er nævnt i OPKL § 12, stk. 3, 1. pkt., eller af de grunde, der er nævnt i OPKL § 12, stk. 3, 2. pkt., udgør netop alene en afbrydelse eller suspension af udbetalingsfristen.

Der påløber ikke en ny fuld 3 ugers udbetalingsfrist fra og med det tidspunkt, hvor SKAT konstaterer, at virksomhedens forhold ikke længere hindrer SKATs kontrol, eller at der ikke længere foreligger en nærliggende risiko for afgiftstab, fx fordi der nu er stillet den fornødne sikkerhed. Det er den indeværende og afbrudte udbetalingsfrist, der løber påny efter den tidligere afbrydelse.

Tilbageholdelse og modregning før tilbagebetaling

SKATs almindelige adgang til at tilbageholde krav og modregne i krav før tilbagebetaling

Uanset OPKL § 12, stk. 1 og 2, har en virksomheden kun ret til at få tilbagebetalt beløb af SKAT, hvis virksomheden inden for fristerne for de hidtidigt afsluttede afregningsperioder har opfyldt samtlige forpligtelser efter virksomhedens registreringsforhold til at angive eller indberette

  • A-indkomst og A-skat,
  • arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst og AM-bidrag,
  • udbytte af aktier,
  • moms,
  • lønsumsafgift og
  • punktafgifter.

Se OPKL § 12, stk. 4, 1. pkt., idet indberetning af udbytte af aktier som det seneste er indført ved lov nr. 1354 af 21. december 2012.

SKATs krav på betaling af positive tilsvar af skatter og afgifter samt eventuelle renter for tidligere afregningsperioder, uanset om SKATs krav på betaling af positive tilsvar eller renter er forfaldne, skal også modregnes forud for tilbagebetaling af et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter eller af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der fejlagtigt er indbetalt med et for stort beløb.

Se OPKL § 12, stk. 4, 2. pkt.

SKAT kan desuden tilbageholde udbetaling af et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter eller af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der fejlagtigt er indbetalt med et for stort beløb,

  • hvis en fysisk skattepligtig person, herunder blot én ud af flere fysiske skattepligtige interessenter mv., som selvstændigt erhvervsdrivende indehaver af en virksomhed ikke rettidigt har indgivet personlig selvangivelse, eller
  • hvis en virksomhed, der er skattepligtig som juridisk person, ikke rettidigt har indgivet selskabsselvangivelse.

Se OPKL § 12, stk. 4, 3. pkt.

Bemærk

Bemærk

Forskellene i indhold og systematik mellem betingelserne efter OPKL § 12, stk. 2, og stk. 4:

  • Betingelserne i OPKL § 12, stk. 2, tager udgangspunkt i den eller de enkelte typer af skatter eller afgifter. Grundlaget for et krav om tilbagebetaling af - fx moms - er kun, om moms for den seneste afsluttede afgiftsperiode er angivet inden for fristen.
  • Betingelserne i OPKL § 12, stk. 4, indebærer, at samtlige angivelses- og indberetningsforpligtelser for alle skatter og afgifter efter virksomhedens registreringsforhold skal være opfyldt inden for de relevante frister. Ellers vil der være grundlag for tilbageholdelse eller modregning.    

Det må anses for afledt af OPKL § 12, stk. 4, at hvis en virksomhed på området for moms ("en afgiftspligtig person") har momsfritagne leverancer af varer til andre EU-lande efter ML § 34, stk. 1, nr. 1-4, eller af ydelser med leveringssted, bestemt til et andet EU-land efter den danske momslov ML § 16, stk. 1, omfatter den afgiftspligtige persons samtlige angivelsesforpligtelser efter OPKL § 12, stk. 4, 1. pkt., også pligterne til at angive leverancerne af varerne eller ydelserne til de andre EU-lande i den indenlandske momsangivelses "rubrik B-varer EU-salgsangivelse" og "rubrik B-ydelser" efter ML § 57 og som EU-salg uden moms efter ML § 54.

Bemærk også, at opkrævning via én skattekonto ifølge lov nr. 513 af 7. juni 2006 træder i kraft den 1. august 2013 ved BEK nr. 577 af 30. maj 2013 og BEK nr. 727 af 21. juni 2013. Dette indebærer automatisk modregning mellem virksomhedernes krav på tilbagebetaling af skatter og afgifter og SKATs krav på betaling af skatter og afgifter efter OPKL § 16 a, stk. 1. SKATs adgang til modregning efter OPKL § 12, stk. 4, 2. pkt., får dermed ringe eller ingen selvstændig betydning.  

SKATs særskilte adgang til at tilbageholde og modregne i moms ved risiko for svig

  • Hvis SKAT skønner, at der er en nærliggende risiko for tab af provenu af skatter, moms og afgifter,
    • fx hvis SKAT afdækker, at transaktioner med varer eller ydelser indgår i en momskarrusel,
  • kan SKAT træffe afgørelse om, at der i op til 1 år fra registreringstidspunktet kan tilbageholdes negativ moms,
    • som ellers skulle have været udbetalt efter OPKL § 12.

Se ML § 63, der supplerer reglerne i OPKL § 11 og ML § 62 a om pligt til at stille sikkerhed for betaling af skatter og afgifter, når SKAT vurderer, at der foreligger en individuelt forhøjet risiko for tab af provenu af skatter, moms og afgifter.

Anledningen for SKATs vurdering kan fx være en nyregistrering af en afgiftspligtig person for moms, hvor ejeren eller stifteren tilhører den personkreds, der er afgrænset i OPKL § 11, stk. 2, jf. stk. 4. SKAT kan herefter anvende det tilbageholdte beløb løbende til modregning af positive momstilsvar.

Bemærk

Bemærk

  • Hvis SKAT efter et skøn finder, at der er risiko for tab af momsprovenu som følge af svig eller lignende, og
  • SKAT på grundlag af ML § 63 tilbageholder moms, der ellers skulle være tilbagebetalt,
  • har den, der ansøger om tilbagebetaling af moms, ikke efter udsagnet i afsnit A.A.12.3 et alternativt grundlag for krav på renter af beløbet i perioden for tilbageholdelse.

Samspil mellem tilbagebetaling efter OPKL § 12 og tilbagebetaling via én skattekonto

Reglerne for betaling og tilbagebetaling af skatter og afgifter via én skattekonto ifølge lov nr. 513 af 7. juni 2006 træder i kraft den 1. august 2013 ved BEK nr. 577 af 30. maj 2013 og BEK nr. 727 af 21. juni 2013.

Tilbagebetaling af skatter og afgifter efter OPKL § 12 skal herefter ses i nær sammenhæng med tilbagebetaling af skatter og afgifter via én skattekonto og i mindre grad som et selvstændigt retsområde.

Én skattekonto indebærer bl.a., at   

  • negative tilsvar af skatter og afgifter efter OPKL § 12, stk. 1,
  • der indgår ved en samlet kontoopgørelse af en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter mv. efter OPKL kap. 5 (§§ 16-16 d)
  • alene udbetales,
  • hvis det negative tilsvar modsvares af en kreditsaldo, der er opgjort efter OPKL § 16 a, stk. 2. pkt.

Se OPKL § 12, stk. 5, indsat ved lov nr. 513 af 7. juni 2006.

Denne begrænsning i, hvad der kan tilbagebetales, har sammenhæng med, at der med én skattekonto opereres med et saldoprincip og automatisk modregning mellem virksomhedens krav på tilbagebetaling af skatter og afgifter og SKATs krav på betaling af skatter og afgifter efter OPKL § 16 a, stk. 1. Hvis en virksomhed fx opgør et krav på negativ moms på 20.000 kr., og virksomhedens skattekonto er i debet med 10.000 kr., vil virksomheden alene få udbetalt 10.000 kr. efter gennemført modregning.           

Et andet aspekt er, at én skattekonto skal være i kredit med 100 kr. eller derover for at blive udbetalt til virksomheden efter OPKL § 16 c, stk. 4. Dermed kan det ske, at SKAT tilbageholder op til 100 kr. ud over 3-ugers-fristen for udbetaling af et negativt tilsvar af skatter og afgifter efter OPKL § 12.

Da virksomheden imidlertid kan fravælge 100 kr.-grænsen og få udbetalt ethvert beløb uanset størrelsen, anses 100 kr.-grænsen ikke for at stride mod udbetalingsfristen efter OPKL § 12. Virksomhedens adgang til at ønske en kreditsaldo af en given (anden) størrelse anses også at bringe forholdet uden for 3-ugers-fristen efter OPKL § 12.

Af særlig hensyn til 3-ugers-fristen i OPKL § 12, stk. 2, er det dog fastsat i OPKL § 16 c, stk. 5, at hvis en kreditsaldo opstår som følge af, at virksomhedens tilsvar er negativt, skal kreditsaldoen udbetales inden for 3-ugers-fristen efter OPKL § 12.

En udbetaling ifølge en angivelse af et negativt tilsvar indgår imidlertid først på saldoen, når udbetalingen er systemmæssigt valideret og godkendt, og der er foretaget eventuel modregning heri. Det kan således forekomme, at et beløb af den ene eller anden grund ikke vil kunne tilgå saldoen - og dermed udbetales - inden for 3-ugers fristen efter OPKL § 12. I disse situationer vil virksomheden få renter af kravet efter rentelovens regler. Se afsnittet nedenfor om renter, når moms, lønsumsafgift eller punktafgifter tilbagebetales efter OPKL § 12.

Renter, når moms, lønsumsafgift eller punktafgifter tilbagebetales efter OPKL § 12

Renter ved tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter fra og med dag 22 efter ansøgning

Tilbagebetaling af et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter en angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der er indgivet rettidigt, eller af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der er indbetalt med et for stort beløb, ligger inden for anvendelsesområde for OPKL § 12. Se OPKL § 12, stk. 1-2.

Dette indebærer i sammenhæng mellem SKATs 3-ugers-frist for tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 2, at hvis SKAT kommer til at overskride denne frist, skal der beregnes rente af en virksomheds krav på tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter fra og med den 22. dag efter,

  • at SKAT modtog ansøgning om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter ifølge virksomhedens rettidige angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter for den relevante afregningsperiode
  • at SKAT modtog ansøgning om tilbagebetaling ifølge virksomhedens henvendelse om indbetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter med et for stort beløb, eller
  • SKATs egen konstatering af, at virksomheden har indbetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter med et for stort beløb,

til endelig udbetaling finder sted.

Se OPKL § 12, stk. 2, i sammenhæng med, at kravet på tilbagebetaling må anses for "beløb indbetalt som påkrav" efter afsnit A.A.12.3

Hvis SKAT afbryder udbetalingsfristen efter OPKL § 12, stk. 3, og virksomheden ikke kommer med indsigelser på dette punkt, og hverken Landsskatteretten eller domstolene efterfølgende underkender SKATs afbrydelse af udbetalingsfristen som helt eller delvist uberettiget, skal der først beregnes renter fra og med dagen efter udløb af udbetalingsfristen på 3 uger med tillæg af tiden, hvor udbetalingsfristen har været suspenderet, til endelig udbetaling finder sted.

Dette må anses for en følge af "fristafbrydelsesreglen" i OPKL § 12, stk. 3, i sammenhæng med stk. 2, og idet kravet på tilbagebetaling må anses for "beløb indbetalt som påkrav" efter afsnit A.A.12.3.

Hvis SKAT afbryder udbetalingsfristen, og Landsskatteretten eller domstolene efterfølgende underkender, at afbrydelsen var sket med rette, skal SKAT ved en ny beregning af rente se bort fra de perioder, hvor SKAT ikke er anset for at have haft det fornødne grundlag for at afbryde udbetalingsfristen.

Rentesatsen

Rentesatsen er den sats, der for den pågældende periode gælder efter rentelovens § 5. Der beregnes ikke rentes rente. Renten er den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med tillæg på 7 pct. Se satsen for den relevante periode på www.nationalbanken.dk. Se afsnit A.A.12.3

Bemærk

Bemærk

En skatte- og afgiftspligtig, der får udbetalt renter efter rentelovens § 5, skal medregne renterne ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.     

Hvis SKAT helt eller delvist afslår at tilbagebetale moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, herunder renter 

  • Hvis SKAT helt eller delvist afslår en ansøgning fra en virksomhed om at få tilbagebetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12,
    • herunder hvis SKAT undervejs i sagsforløbet
    • afbryder fristen for tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 3, eller
    • tilbageholder eller modregner beløb efter OPKL § 12, stk. 4, eller
  • Hvis SKAT imødekommer, at en virksomhed har krav på at få tilbagebetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12
    • men SKAT helt eller delvist afslår, at der skal ske forrentning af tilbagebetalingskravets hovedstol, eller
    • SKAT foretager en nærmere beregning af et ellers anerkendt krav på rente,
  • og virksomheden er uenig i blot et enkelt punkt,    
    • skal SKAT for hvert enkelt af det eller de berørte punkter træffe en afgørelse med krav til begrundelse og klagevejledning efter FVL §§ 22-26.

Se afsnit A.A.7.4.5 og A.A.7.4.9.

I disse tilfælde kan SKAT dog træffe en endelig afgørelse uden at skulle udarbejde sagsfremstilling mv., fordi afgørelsen er omfattet af SFL § 19, stk. 5, nr. 3, i sammenhæng med BEK nr. 1200 af 14. december 2011 § 1, nr. 100.

Se afsnit A.A.7.4.6.

  • Hvis SKAT træffer en afgørelse, der helt eller delvist afslår en ansøgning fra en virksomhed om at få tilbagebetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12, herunder SKATs eventuelle delafgørelser om
    • afbrydelse af fristen for tilbagebetaling,
    • tilbageholdelse og modregning eller
    • renter,
  • som virksomheden ikke er enig i,

Se afsnit A.A.10.61

Renter, når moms, lønsumsafgift eller punktafgifter tilbagebetales ved genoptagelse

Grundlaget for forrentning

En virksomhed kan ansøge SKAT om at få ændret et tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter ved en ordinær eller ekstraordinær genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift efter SFL § 31 eller § 32, herunder ved en efterangivelse på virksomhedens initiativ. 

Hvis der er grundlag for en ordinær eller ekstraordinær genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift, kan det anses for en "fejl" ved en tidligere angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, men ikke i den betydning af "fejl", der giver grundlag for tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12, stk. 1, 2. pkt.      

I afsnit A.A.12.3 er det fastsat, at forrentning ved tilbagebetaling af skatter, afgifter, gebyrer mv., når denne tilbagebetaling finder sted på statens vegne, skal ske efter renteloven, medmindre der findes regler om forrentning i anden lovgivning.

Forrentning ved tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der - som afledt af genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift er uden for anvendelsesområdet for opkrævningsloven - skal i givet fald ske efter renteloven.

En virksomheds krav på tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der er afledt af genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse afgift, og dermed også den nærmere beløbsmæssige størrelse på tilbagebetalingskravet, kan først anses for stiftet eller anerkendt på tidspunktet, hvor SKAT træffer endelig afgørelse om hel eller delvis afslag på ansøgningen om genoptagelse.

Dette indebærer en modifikation af udsagnet i afsnit A.A.12.3, og rentelovens § 3, stk. 2, på punktet, hvorefter forrentning skal ske, hvis der forløber mere end 30 dage fra SKAT modtog virksomhedens ansøgning om tilbagebetaling af skatter eller afgifter.

Forrentning, der er afledt af genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift, bliver dermed kun aktuel, hvis SKAT træffer afgørelse om helt eller delvist at imødekomme virksomhedens ansøgning om ordinær eller ekstraordinær genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift, men SKATs sagsbehandlingstid for at få udbetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter på dette grundlag herefter kommer til at overskride 30 dage.

(Det er ikke korrekt, at tilbagebetalingskrav først forrentes 30 dage efter SKATs afgørelse. Se styresignal SKM2013.656.SKAT.)

Bemærk

Bemærk

Afgifter af spil er særskilt undtaget fra reglerne for tilbagebetaling af negativt tilsvar af afgifter efter OPKL §§ 12-13. Se SPILAL § 1, stk. 4. Dette indebærer, at afgifter af spil positivt kan identificeres til den væsentligste lovgivning på Skatteministeriets område, hvor grundlaget for tilbagebetaling alene vil være en ordinær eller ekstraordinær genoptagelse efter SFL §§ 31 eller 32 af en virksomheds tilsvar eller godtgørelse af afgift for en tidligere afsluttet afgiftsperiode.

Rentesatsen

Rentesatsen er den sats, der for den pågældende periode gælder efter rentelovens § 5. Der beregnes ikke rentes rente. Renten er den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med tillæg på 7 pct. Se satsen for den relevante periode på www.nationalbanken.dk. Se afsnit A.A.12.3

Bemærk

Bemærk

En skatte- og afgiftspligtig, der får udbetalt renter efter rentelovens § 5, skal medregne renterne ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Hvis SKAT helt eller delvist afslår krav på renter ved tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter

  • Hvis SKAT imødekommer, at en virksomhed har krav på at få tilbagebetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der er afledt af genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift efter SFL § 31 eller § 32, men SKAT helt eller devist afslår, at der skal ske forrening af tilbagebetalingskravets hovedstol efter afsnit A.A.12.3, eller
  • SKAT foretager en nærmere beregning af et ellers anerkendt krav på rente,
  • og virksomheden er uenig i blot et enkelt punkt, der angår spørgsmålet om rente,

skal SKAT for hvert enkelt af det eller de berørte punkter træffe en afgørelse med krav til begrundelse og klagevejledning efter FVL §§ 22-26.

Se afsnit A.A.7.4.5 og A.A.7.4.9.

I disse tilfælde kan SKAT dog træffe en endelig afgørelse uden at skulle udarbejde sagsfremstilling mv., fordi afgørelsen er omfattet af SFL § 19, stk. 5, nr. 3, i sammenhæng med BEK nr. 1200 af 14. december 2011 § 1, nr. 40.

Se afsnit A.A.7.4.6.

Hvis virksomheden ikke er enig i SKATs afgørelse på et eller flere punkter, der angår renter af krav på tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der er afledt af genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift, kan virksomheden klage til Landsskatteretten efter reglerne i skatteforvaltningsloven.

Se afsnit A.A.10.1.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteretsdomme

SKM2008.218.HR

ToldSkat var berettiget til at modregne et krav på betaling af indkomstskat i et krav på tilbagebetaling af negativ moms. Herunder fordi skyldneren ikke kunne dokumentere, at kravet på indkomstskat, som ToldSkat foretog udlæg for og anvendte til modregning, ikke bestod.

Sagen angår SKATs adgang til modregning efter OPKL § 12, stk. 4.

Mere udførligt referat af faktiske forhold og tidl. sagsforløb i dommen i tidl. instans: SKM2007.414.VLR

SKM2007.730.HR

ToldSkat udbetalte ved en fejl en eksportvirksomheds negative eksportmoms til hovedvirksomheden, da ToldSkat ikke havde modregnet enten i eksportvirksomhedens forskudsvis udbetalte eksportmoms eller i hovedvirksomhedens restancer for moms og A-skat, idet ToldSkats kontrol af restancer konkret ikke var sket på hovedvirksomhedens CVR-nr./SE-nr., men alene på eksportvirksomhedens SE-nr., og idet ToldSkat ikke havde fået kendskab til hovedvirksomhedens konkurs.

ToldSkats vildfarelse ved udbetalingen af den negative eksportmoms skulle vurderes efter de almindelige civilretlige principper for krav om tilbagesøgning af beløb, der er betalt i urigtig formening om skyld (condictio indebiti). Disse principper førte til, at udbetalingen af eksportmomsen ikke kunne anses for bindende. Dette gjaldt også, selv om ToldSkat ved en mere omfattende kontrol af restancer kunne have konstateret, at hovedvirksomheden var i restance med moms og A-skat.

Sagen angår SKATs adgang til modregning efter OPKL § 12, stk. 4, og de almindelige civilretlige principper om for krav om tilbagesøgning af beløb, der er betalt i urigtig formening om skyld (condictio indebiti).

Landsretsdomme

SKM2001.334.ØLR

ToldSkat berettiget til at tilbageholde udbetaling af negativ moms, da der ikke forelå momsregnskab eller andre dokumenter, der kunne danne grundlag for opgørelse og kontrol af den negative moms. Modregningsadgang var først indtrådt, da den negative moms forfaldt til udbetaling.

Sagen angår både SKATs adgang til at afbryde udbetalingsfristen efter OPKL § 12, stk. 3, og SKATs adgang til at tilbageholde og modregne moms før tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 4.

Landsskatteretskendelser

SKM2011.377.LSR

Det var ikke med rette, at SKAT havde afbrudt udbetalingsfristen for udbetaling af negativt momstilsvar efter OPKL § 12, stk. 3. Der blev lagt vægt på, at SKAT ikke havde været forhindret i at foretage kontrol af den negative momsangivelse, og at SKATs ønske om at indhente yderligere bilag i udlandet ikke kunne begrunde en afbrydelse, da selskabet havde fremlagt kopi af relevante fragtbreve og fakturaer. Der blev desuden lagt vægt på, at uoverensstemmelser mellem de fragtbreve, selskabet havde fremlagt og de fragtbreve, importøren havde fremlagt, skyldtes, at hovedtransportøren havde benyttet en underleverandør, hvilket ikke indebar en nærliggende risiko for momstab for SKAT.

Sagen angår SKATs adgang til at afbryde udbetalingsfristen efter OPKL § 12, stk. 3.