Indhold

Dette afsnit beskriver, hvordan og under hvilke omstændigheder der kan ansøges om bevilling til at indføre og genindføre varer uden at betale told.

Afsnittet indeholder:

  • De forskellige procedurer
  • Sikkerhedsstillelse
  • Forenklet bevillingsudstedelse
  • Gyldighedsperiode
  • Fornyelse af bevilling
  • Tilbagevirkende kraft
  • Forarbejdningsfrist
  • Identifikationsprincippet
  • Fornyelse af bevilling med tilbagevirkende kraft
  • Udbyttesats
  • Regnskab
  • Annullering og tilbagekaldelse
  • Efterfølgende angivelse til en procedure
  • Enhedsbevillinger.

De forskellige procedurer

De økonomiske procedurer kan være:

  • Toldoplag
  • Aktiv forædling
  • Passiv forædling
  • Midlertidig indførsel
  • Forarbejdning under toldkontrol.

Det er en betingelse for at anvende én af ovennævnte procedurer, at der er opnået bevilling, se TK art. 85.

Ansøgning udfærdiges skriftligt på blanket nr. 13.018, som er udarbejdet af SKAT, se GB art. 497, stk. 1.

Bevillingen bliver udstedt af SKAT.

De grundlæggende betingelser for at give bevilling til disse procedurer er,

  • at bevillingshaveren skal give den nødvendige sikkerhed for transaktionernes korrekte forløb, og
  • at SKAT skal sikre det fornødne tilsyn og kontrol med proceduren, uden at der skal træffes administrative forholdsregler, som ikke står rimeligt i forhold til de pågældende økonomiske behov.

Kan betingelserne ikke opfyldes, kan bevillingen ikke udstedes.

Dette fremgår af TK art. 86.

For at opfylde de betingelser der er nævnt ovenfor, skal SKAT have oplysning om bl.a.:

  • identifikation af alle implicerede parter
  • steder hvor indførsel, udførsel og angivelse til proceduren vil finde sted og
  • steder og fremgangsmåder for varernes opbevaring og anvendelse.

SKAT vurderer ud fra disse oplysninger, om der kan foretages den nødvendige kontrol med transaktionernes rette gennemførelse. Herved sikres, at procedurerne ikke udnyttes uretmæssigt.

Ansøgeren kan forvente at modtage bevilling eller begrundet afslag på ansøgningen senest 30 dage efter, at SKAT har modtaget alle relevante oplysninger til behandling af ansøgningen. For toldoplag er svarfristen dog 60 dage. Dette fremgår af GB art. 506.

Sikkerhedsstillelse

SKAT vurderer, om der skal stilles krav om sikkerhed for de varer, der omfattes af bevillingen. Sikkerhedsstillelsen er til dækning af told og importudgifter samt for moms og punktafgifter af varerne, og det sker i de situationer, hvor kontrolmæssige eller økonomiske forhold indebærer risiko for, at beløbene ikke vil blive betalt. Afgørelsen træffes ud fra et konkret skøn. Se TK art. 86. Tilsvarende skal der foretages en årlig opfølgning på, om sikkerhedsstillelsen dækker risikoen. Sikkerhedens størrelse og art fastsættes af SKAT.

SKAT skal både ved udstedelse og ved den årlige opfølgning begrunde, hvis der sker en ændring af sikkerhedsstillelsen. Dette gælder uanset om ændringen forøger eller reducerer sikkerhedsstillelsen.

Forenklet bevillingsudstedelse

Hvor virksomheden i selve fortoldningsangivelsen eller i udførselsangivelsen anmoder om, at varerne bliver henført under en af de økonomiske procedurer, kan toldmyndighederne i visse situationer godkende dette som en ansøgning. Se GB art. 497, stk. 3 og 499, 2. pkt. Dette gælder dog ikke for toldoplag, fordi det følger af en anden procedure.

Varerne angives efter de almindelige angivelsesregler, dvs. med varebeskrivelse, varekode, toldværdi mv. Ansøgeren skal specielt være opmærksom på:

Rubrikkerne...

som indeholder supplerende oplysninger om...

37

procedurekoden, som skal angives i overensstemmelse med afsnit F.A.9

44

den ansøgte procedure med

  • ansøgerens, klarererens og forarbejderens navn og adresse
  • forædlings- eller forarbejdningsprocessens art eller varernes anvendelse
  • teknisk beskrivelse af varerne, forædlings- eller forarbejdningsprodukterne og midler til at identificere dem
  • kode for de økonomiske forudsætninger for varer til aktiv forædling. Se afsnit F.A.17
  • anslået udbyttesats eller metode for beregning af udbyttesats
  • anslået frist for procedurens afslutning, dvs. forarbejdningsfrist
  • SKATs afdeling, hvor proceduren tænkes afsluttet
  • forædlings-, forarbejdnings- eller anvendelsessted
  • påtænkte overførelsesformaliteter

Ved elektronisk angivelse skrives oplysningerne i underrubrik 6. I tilfælde af pladsmangel kan fortoldningsangivelsen suppleres med en specifikation, der indeholder de relevante oplysninger. Den udfyldte specifikation sendes pr. e-mail eller telefax til SKAT, hvor angivelsen er indgivet.

Specifikationen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Referencenummer
  • Virksomhedens CVR/SE-nr., navn, adresse, telefonnumre
  • Toldprocedurens art
  • Teknisk beskrivelse af varen, dvs. materialer (toldtarifpositionsnummer) og forædlingsprodukter
  • Kode for de økonomiske forudsætninger
  • Udbyttesats
  • Dato for procedurens afslutning
  • Afslutningstoldsted
  • Forædlings- eller anvendelsessted
  • Påtænkte overførelsesformaliteter.

Hver angivelse vurderes enkeltvis, og der foretages en sagsbehandling før varerne frigives.

Når varerne er frigivet af ekspeditionsstedet, udgør angivelsen en bevilling.

Forenklet ekspresangivelse, se afsnit F.A.9, kan ikke benyttes samtidig med forenklet bevillingsudstedelse. Se TBEK § 7, stk. 5, nr. 1.

Gyldighedsperiode

En bevilling er gyldig fra udstedelsesdatoen eller senere ansøgt dato. Der fastsættes samtidig en gyldighedsperiode for bevillingen.

Gyldighedsperioden kan normalt ikke overstige tre år. For en række landbrugsprodukter til aktiv forædling er gyldighedsperioden begrænset til seks måneder, for mælk og mejeriprodukter dog tre måneder.

For bevillinger til toldoplagsproceduren fastsættes der ingen gyldighedsperiode.

Bestemmelserne om bevillingens gyldighedsperiode findes i GB art. 507.

Ved udstedelse af bevilling til toldoplagsproceduren skal det godtgøres, at der er et økonomisk behov for oplæggelse.

Ved en forædlings- eller forarbejdningsprocedure er det en betingelse, at de økonomiske forudsætninger efterprøves. Ved de økonomiske forudsætninger forstås, at udstedelse af en bevilling ikke må skade EU-producenternes interesser.

Fornyelse af bevilling

Fornyelse af bevilling kan ske efter den normale procedure for bevillingsudstedelse. Dvs ved indsendelse af en ny ansøgning.

Fornyelse af en bevilling kan også ske blot ved, at ansøgeren skriftligt anmoder om fornyelse eller ændring af en bevilling. SKAT afgør i hvert enkelt tilfælde, om denne fremgangsmåde kan anvendes. Se GB art. 497, stk. 2. Det vil typisk være tilfældet, hvor der er tale om reparation af varer.

Tilbagevirkende kraft

Med undtagelse af proceduren for toldoplag kan en bevilling på anmodning fra ansøger udstedes med tilbagevirkende kraft. Bevillingen får i dette tilfælde tidligst virkning fra den dag, hvor ansøgningen er indgivet, se GB art. 508, stk. 1.

Under ekstraordinære omstændigheder kan den tilbagevirkende kraft af en bevilling forlænges yderligere, men ikke tidligere end et år før datoen for ansøgningens indgivelse. Det forudsætter dog, at der foreligger et dokumenteret økonomisk behov. Se GB art. 508, stk. 3.

Ansøgninger om bevilling med tilbagevirkende kraft forud for ansøgningsdatoen vil blive vurderet på et individuelt grundlag. Ved vurderingen vil der bl.a. blive lagt vægt på at,

  • ansøgningen ikke er forbundet med forsøg på bedrageri eller åbenbar forsømmelighed,
  • det af ansøgerens bogholderi fremgår, at alle kravene i forbindelse med ordningen kan anses for at være opfyldt, og
  • alle nødvendige formaliteter til at bringe transaktionerne i overensstemmelse med reglerne kan opfyldes, også om nødvendigt at angivelsen ikke længere er gyldig.

Eksempel

En virksomhed i EU har udført T2-varer (tekstilvarer) under passiv forædling til videre forarbejdning i et land udenfor EU. Ved forædlingsprodukternes overgang til fri omsætning i EU forelagde virksomheden et EUR.1-varecertifikat, hvilket førte til fuldstændig fritagelse for importafgifter.

Ved en efterfølgende kontrol fandt toldmyndighederne, at præferenceoprindelsen var angivet ved en fejl som følge af misforståelse af oprindelsesreglerne. Tolden måtte efterbetales på grundlag af den told, der var skyldig i henhold til en bevilling til passiv forædling.

Da forædlingsprodukterne var blevet videreforarbejdet i EU og efterfølgende udført, kunne virksomheden i EU ikke desto mindre opnå fuld fritagelse for importafgifter ved at få udstedt en bevilling til aktiv forædling med tilbagevirkende kraft.

Fornyelse af bevilling med tilbagevirkende kraft

Ved fornyelse af en bevilling for samme slags transaktioner og varer, kan bevillingen udstedes med tilbagevirkende kraft fra den dato, hvor gyldigheden af den oprindelige bevilling udløb, dog maksimalt et år. Se GB art. 508, stk. 2.

Identifikationsprincippet

Det er en betingelse for at give bevilling til en af forædlings- eller forarbejdningsprocedurerne, at de varer, der er henført under proceduren, kan identificeres i de fremkomne forædlingsprodukter.

Ved udarbejdelsen af bevillingen skal det som hovedregel fastsættes, hvilke metoder SKAT vil anvende til at opfylde dette identifikationskrav.

Som eksempler på disse identifikationsmetoder kan nævnes:

  • Registrering af særlige kendetegn eller fabrikationsnumre
  • Plomber, segl, kontrolmærker eller andre særlige mærker
  • Prøveudtagning, illustrationer eller tekniske beskrivelser
  • Analyser.

Forarbejdningsfrist

Der skal fastsættes en forarbejdningsfrist, dvs. en frist hvor varerne skal være

  • udført eller genudført
  • genindført eller angivet til en anden toldmæssig bestemmelse eller anvendelse.

Fristerne fastsættes under hensyn til den forarbejdningsproces, som varerne skal gennemgå. Fristen kan forlænges under visse nærmere omstændigheder. Se TK art. 118, 134, 140 og 149, stk. 1. Dette gælder dog ikke ved toldoplag, hvor varen kan forblive under toldoplagsproceduren, så længe toldoplaget eksisterer.

Udbyttesats

Der fastsættes en udbyttesats i de tilfælde, hvor der finder en forædling eller forarbejdning sted. Udbyttesatsen er den mængde eller procentdel forædlingsprodukter, der fremkommer ved behandling af en bestemt mængde indførselsvarer (aktiv forædling og forarbejdning under toldkontrol) eller midlertidige udførselsvarer (passiv forædling). Den anslåede udbyttesats eller hvordan satsen vil blive beregnet, skal fremgå af ansøgningen og anføres i den udstedte bevilling. Omfatter ansøgning/bevilling mere end én behandlings- eller forarbejdningsproces og/eller indførselsvare, skal satsen oplyses for hver enkelt proces/vare. Se TK art. 119, 134 og 149, stk. 2 samt GB art. 517.

Regnskab

SKAT kan kræve, at bevillingshaveren fører et særligt produktions- eller lagerregnskab i de tilfælde, hvor bevillingshaverens eksisterende bogføring ikke indeholder de relevante oplysninger som dokumentation. Regnskabet skal indeholde alle de oplysninger, der er nødvendige for at sikre en korrekt overvågning og kontrol af proceduren. Se GB art. 515 og 516.

Regnskabet skal indeholde information om:

  • De oplysninger, formularen er udfyldt med i overensstemmelse med rubrikkerne i bilag 37 i GB om toldangivelsen til henførsel under proceduren.
  • Mængden af varer, der er henført under proceduren. Hvis der er fastsat mængde- eller værdimæssige begrænsninger i bevillingen, er det bevillingshavers ansvar at tilrettelægge regnskabet på en sådan måde, at det sikres, at der ikke sker overskridelser.
  • Handelsmæssige og tekniske beskrivelser af varerne, så disses identitet kan fastsættes igennem proceduren og klart vise, at forædlingsprodukterne er forarbejdet af varer, der er henført under den økonomiske toldprocedure; fx serienumre, plomber, segl, illustrationer, tekniske beskrivelser, analyser osv.
  • Oplysninger om stedet for varernes henførsel, overførsel eller afslutning af proceduren samt henvisning til relevante dokumenter.
  • De nødvendige oplysninger for at kunne følge varerne og forædlingsprodukterne, især opbevaringssted og eventuel overførsel.
  • De forarbejdningsprocesser, som varerne undergår.
  • Oplysninger om de steder, hvor forarbejdningen foregår.
  • Produktionsdata, der kan danne grundlag for at fastsætte udbyttesatsen, fx en opgørelse over de typer forædlings- og biforædlingsprodukter, der er produceret.
  • Mængde og typer af forædlingsprodukter.
  • Oplysning om tidspunkt og sted for eksport eller anden anvendelse af forædlingsprodukter og uforarbejdede varer samt nødvendig dokumentation.

Annullering og tilbagekaldelse

Bevillingshaveren skal underrette SKAT om alle forhold, der indtræder efter bevillingens meddelelse, og som kan formodes at have betydning for bevillingens opretholdelse eller indhold. Se TK art. 87, stk. 2.

En bevilling kan annulleres eller tilbagekaldes efter bestemmelserne i TK art. 8-10.

En bevilling annulleres, hvis den er udstedt på grundlag af urigtige eller ufuldstændige oplysninger, dvs.

  • når ansøgeren vidste eller med rimelighed burde have vidst, at oplysningerne var urigtige eller ufuldstændige, og
  • når bevillingen ikke kunne være udstedt på grundlag af de rigtige og fuldstændige oplysninger.

Annulleringen får virkning fra tidspunktet for bevillingens udstedelse. Der kan således blive tale om opkrævning af told af varer, der allerede er indført i henhold til bevillingen.

En bevilling tilbagekaldes,

  • når en eller flere af betingelserne for bevillingsudstedelsen ikke var, eller ikke længere er opfyldt, fx det økonomiske behov for oplæggelse af varer på toldoplag, eller
  • når bevillingshaveren ikke overholder en forpligtelse, der er pålagt ham i henhold til proceduren.

Selvom proceduren ikke er opfyldt, kan SKAT undlade at tilbagekalde bevillingen,

  • hvis bevillingshaveren opfylder sine forpligtelser inden for en fastsat frist
  • den manglende overholdelse har været uden betydning for den korrekte anvendelse af proceduren.

Tilbagekaldelsen får virkning fra datoen for meddelelse herom eller på det tidspunkt, hvor den manglende overholdelse blev fastslået. Tilbagekaldelsen (undtagen toldoplag) vedrører ikke de varer, der allerede er henført under ordningen i medfør af den tilbagekaldte bevilling.

SKAT kan lade tilbagekaldelsen få virkning fra et senere tidspunkt, hvis omstændighederne taler herfor.

Efterfølgende angivelse til en procedure

Som udgangspunkt kan en angivelse ikke erklæres ugyldig efter varernes frigivelse. Dette fremgår af TK art. 66, stk. 2

Varer som ved en fejltagelse ikke er angivet til en toldprocedure af økonomisk betydning, kan dog på visse betingelser efterfølgende tillades angivet under en af disse procedurer. Det forudsættes, at de øvrige betingelser for at anvende proceduren er opfyldt, herunder at der foreligger en gyldig bevilling. Se GB art. 251.

Enhedsbevillinger

Hvis en bevilling skal have gyldighed i flere medlemsstater, kan der udstedes en enhedsbevilling. Se GB art. 500 og 501. Det gælder for:

  • Aktiv forædling - hvis forædlingsprocesserne skal udføres af ansøgeren eller for dennes regning i forskellige medlemsstater
  • Passiv forædling - hvis nogle af varerne skal udføres af ansøgeren fra en eller flere andre medlemsstater
  • Midlertidig indførsel - hvis varerne skal anvendes af ansøgeren eller for dennes regning i forskellige medlemsstater
  • I forarbejdning under toldkontrol - hvis nogle af arbejdsprocesserne skal udføres af ansøgeren eller for dennes regning i forskellige medlemsstater.

Enhedsbevilling er også relevant for hel eller delvis toldfritagelse for varer som følge af deres særlige art eller særlige anvendelsesform (end-use).

Ansøgning om en enhedsbevilling udfærdiges på blanket nr. 13.018.

Ansøgning og det senere bevillingsudkast samt endelig bevilling skal udarbejdes på et af de sprog, som toldmyndighederne i de berørte medlemsstater har godkendt. Oversættelsen af ansøgningen foretages af ansøger eller for dennes regning. Hvilke sprog, der er godkendt, kan oplyses ved henvendelse til SKAT København, Toldenheden.

Ved midlertidig indførsel sendes ansøgning til toldmyndighederne i den medlemsstat, hvor varerne skal anvendes første gang. I andre tilfælde sendes ansøgning til toldmyndighederne i den medlemsstat, hvor ansøgerens hovedbogholderi føres, og hvor i det mindste en del af dette skal foregå:

  • Oplagring
  • Forædling
  • Forarbejdning
  • Midlertidige udførsel.

Hvis der er tvivl om den relevante toldmyndighed, sendes ansøgningen til toldmyndigheden for det sted, hvor ansøgerens hovedbogholderi føres. Se GB art. 500, stk. 2., 3. afsnit. 3. afsnit er tilføjet GB ved Kommissionens Forordning 2286/2003 af 18. december 2003, der gælder fra den 7. januar 2004.

En ansøgning om en enhedsbevilling skal indeholde oplysninger om alle transaktioner i bevillingsforløbet, oplagrings-, forarbejdnings-, eller anvendelsessteder og de berørte enheder i SKAT og toldmyndighederne i andre medlemsstater.

Den enhed i SKAT, der modtager en ansøgning om enhedsbevilling, udarbejder et bevillingsudkast og sender dette sammen med ansøgningen og andet relevant materiale til SKAT København, Toldenheden. Toldenheden sikrer den nødvendige kontrol med procedurens rette gennemførelse og koordinerer disse bevillinger.

Toldenheden sender materialet til toldmyndighederne i den eller de berørte medlemsstater. Disse skal inden en frist på 30 dage fra modtagelsen af materialet fremsætte eventuelle indsigelser imod bevillingsudkastet.

Såfremt der ikke inden fristens udløb er fremsat indsigelse, kan SKAT udstede bevillingen. SKAT sender en kopi af den udstedte bevilling til alle de berørte toldmyndigheder.